Nem ismerjük az indítékot. Ne feledjétek, hogy nem tudtok szívekben olvasni. Nem ismeritek az indítékokat, melyek azokra a tettekre késztettek, melyek helytelennek látszanak előttetek. Sokan nem részesülnek a helyes nevelésben; torz a jellemük. Kemények, eltorzultak s minden módon görbéknek látszanak. Krisztus kegyelme mégis át tudja alakítani őket. Sohase lökjétek őket félre, sohase űzzétek őket csüggedésbe vagy kétségbeesésbe, így szólva: „Csalódtam benned. Nem is próbálok segíteni.” A kihívásra mondott néhány elhamarkodott szó, melyekről véljük, hogy jól kiérdemelték, elmetszheti az áldásos hatás kötelékét, melyeknek szívüket szívünkhöz kellene kötnie.
A következetes élet, a türelmes elhordozás, a kihívásra is higgadt lelkület, mindig a legdöntőbb érv és a legkomolyabb fölhívás. Ha olyan előnyeid és lehetőségeid voltak melyek nem jutottak ki másnak, gondolj erre, és mindenkor légy bölcs, óvatos, gyöngéd tanító.
Ahhoz, hogy a viasz világos, erős lenyomatot vegyen át a pecsétről, nem ütöd a viaszra elhamarkodott, vad, hirtelen módon; hanem gondosan a lágy viaszra helyezed és csöndesen, egyenletesen rányomod, míg meg nem keményedik az öntvényformában. Hasonlóképpenbánj az emberi lélekkel. A keresztény befolyás folyamatossága az erejének a titka, s ez a Krisztus jelleme általad való megnyilvánulásának állhatatosságától függ. Segítsd a tévedőket, beszámolva nekik a tapasztalataidról. Mutass rá előttük, hogy mikor te követtél el hibákat, munkatársaid türelme, szeretete és segítőkészsége miként részesített bátorításban és reménységben. (Szombatiskolai tanácsok 100)
Szembeszállni a testet, lelket, értelmet megejtő erővel. Olyan élénkség s erő szállja meg a világot, melyet azelőtt sohasem lehetett látni. Szórakozásokban, pénzszerzésben, hatalomért csörtetésben, magában az életért való küzdelemben borzalmas erő kerekedett, mely leköti a testet, értelmet és lelket. Az őrjítő rohanás közepette Isten szól. Kér, hogy vonuljunk félre s érintkezzünk vele. „Csendesedjetek, és ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten!” (Nevelés 260)
Lelki bajok gyógyítása. Ez a világ óriási bélpoklos kórház. Krisztus azonban azért jött, hogy a betegeket meggyógyítsa, és szabadulást hirdessen a Sátán foglyainak. Maga Krisztus egészséges és erős volt. Urunk életét adta a betegeknek, a lesújtottaknak és megszállottaknak. Nem fordult el senkitől, aki hozzá fordult gyógyulásért. Tudta, hogy akik segítséget kérni mentek hozzá, betegséget hordoznak magukban. Nem tagadta meg tőlük a gyógyítást. Mikor a Krisztusban működő erő érintette e szegény lelkeket, meggyőződtek bűnösségükről, és sokan lelki betegségeikből is meggyógyultak. Az evangéliumnak, örömüzenetnek ma is megvan ez a hatalma. Vajon miért ne kellene ma is ilyen eredményekről bizonyságot tennünk? (Jézus élete 823)
Az emberek az angyalok keze. Az emberi eszközök a mennyei eszközök keze, mert a mennyei angyalok emberek kezét használják gyakorlati szolgálatukban. Másrészt, az emberek segítő keze a menynyei lények tudása, képességei. Ha összefogunk e hatalmas erőkkel, az ő magasabb képzettségük, tapasztalatuk segítségünkre lesz. Így, mikor Isten jellemének részeseivé válunk, s lefejtjük magunkról az ön zést, segítségben részesülünk, hogy egymást is segíteni tudjuk. Ez a menny módszere a megmentő erő fölhasználásánál. (6Bizonyság 456)
Az ember része és Isten része viszály idején. Az Úr mindig meg szabja az ember munkáját. Itt látható az isteni és az emberi együttműködése. Itt az ember, aki az adott isteni fénynek engedelmeskedve munkálkodik. Ha Saul azt mondta volna: Uram, semmi készség bennem, hogy kövessem kifejezett utasításaidat, munkálni üdvösségemet. Akkor, ha az Úr tízszer annyi világosságot ragyogtatott volna Saulra, az is hiábavaló lett volna.
Az ember dolga együttműködni Istennel. S ez a legkeményebb, legsúlyosabb harc, mely a szándék és a nagy elhatározás és döntés óráján jön az emberhez – hogy Isten akaratához és Isten útjához hajlítsa akaratát, a kegyes befolyásokra támaszkodva, melyek egész életén elkísérik. Az ember legyen készséges – mert Isten műveli bennünk az akarást és megvalósítást. A jellem fogja meghatározni a döntés és cselekvés természetét. A cselekvés nem az érzés és hajlam tetszését szolgálja, hanem mennyei Atyánk ismert akaratát. Kövessétek azt, és engedelmeskedjetek a Szentlélek vezetésének. (1898. 135. levél)
Szóljatok Isten hatalmáról. Mikor valaki megkérdezi, hogy vagytok, ne próbáljatok valami gyászosra emlékezni, remélve, hogy szánakozást keltetek. Ne szóljatok kicsinyhitűségetekről, bánatotokról és szenvedéseitekről. A kísértő szeret ilyen beszédet hallani. Ne időzzünk Sátán nagy hatalmán, hogy legyőzzön minket. Gyakran azzal adjuk kezére magunkat, hogy nagy hatalmát emlegetjük.
Emlegessük inkább Isten nagy hatalmát, hogy minden javunkat az ő javával kössük össze. Szóljunk Krisztus páratlan hatalmáról, beszéljünk dicsőségéről. Az egész menny szívén viseli üdvösségünket. Isten ezerszer ezer és tízezerszer tízezer angyalt bízott meg, hogy szolgálják az üdvösség örököseit. Angyalok őriznek bennünket a gonosztól, ők szorítják vissza a sötétség vesztünkre törő hatalmasságait. Minden per cen okunk van hálákat adni, hálákat, még mikor látszólagos nehézsé gek is állnak ösvényünkön. (Nagy orvos 2534)
Ne szólj kellemetlen érzéseidről. Ha nem vagy derűs és örömteli, ne szólj érzéseidről. Ne vess árnyékot mások életére. Hideg, napfény nélküli vallás nem vonz lelkeket Krisztushoz. Hanem a Sátán hálóiba űzi, melyet a tévelygő lábának terített. A csüggedésről szólás helyett, gondolj az erőre, melyet Krisztus nevében igényelhetsz. Képzeleted ragadja meg a láthatatlant. Tereld gondolataidat Isten irántad való nagy szeretetének bizonyítékaira. A hit elviseli a próbát, ellenáll a kísértésnek, fölülemelkedik a csalódáson. Jézus él, mint védőügyvédünk. Minden a mienk, amit közbenjárása biztosít. (Nagy orvos 488)
Mosolyok, derűs szavak. Ha a dolgok örömteli oldalát nézzük, eleget találunk, ami vidámmá és boldoggá tegyen. Ha rámosolygunk az emberekre, ők is visszamosolyognak, ha kellemes, vidám szavakat szólok, hasonló módon felelnek.
Mikor keresztények búsnak és levertnek látszanak, ha barát nélkül állónak vélik magukat, helytelen benyomást keltenek a vallásról. Némely esetben azt a helytelen eszmét fogadták el, hogy a jó kedély nem egyezik a keresztény jellem méltóságával; holott ez teljesen hibás fölfogás. A menny csupa öröm. (Idők jelei 1885, február 12)
A derű beragyogja az ösvényt. Mindenki kötelessége jókedélyt ápolni, a szomorúságokon és bajokon borongás helyett. Sokan nem csupán nyomorulttá teszik magukat ezzel, hanem gyászos képzeleteknek áldozzák egészségüket és boldogságukat. Vannak kellemetlen dolgok környezetükben, s arcuk folytonos bosszús kifejezése szavaknál jobban mutatja az elégedetlenséget.
Ezek a leverő érzelmek kárt tesznek egészségünkben, mert, föltartva az emésztést, hátráltatják a táplálkozást. Míg bánat és aggodalom egyetlen rosszat sem tesz jóvá, súlyos kárt okozhatnak. Viszont a vidámság és reménység, míg bevilágítják mások ösvényét, élet annak, aki megtalálja, és egészség testüknek. (Életem ma 153)
Étkezés és érzelmek. Tanuld meg, mit kellene enned, milyen ételek táplálják legjobban testedet, majd kövesd a józan ész és lelkiismeret parancsát. Étkezéskor vess el a gondot és fárasztó gondolatokat. Ne kapkodj, hanem egyél lassan, derűsen. Szíved legyen tele hálával Isten minden áldásáért. S ne kezdj szellemi munkát közvetlen étkezés után. Végezz mérsékelt testmozgást, könnyebb munkát, s adjál időt a gyomornak, hogy megkezdje munkáját. (Örömhírhirdetők 2412)
A tévedés ápolása fékezi a szellemi növekedést. Az értelem, mely egyszer a tévedés birtokában volt, még kutatás után sem tud szabadon kitárulni az igazságnak. A régi elméletek követelik az elismerést. Babonás, téves gondolatok lépnek az értelembe, hogy az igazakkal elegyedjenek, s ezek az eszmék mindig lealacsonyító hatásúak.
A keresztény ismeret magán hordja a maga véghetetlen bölcsességét mindenben, ami a jövő, halhatatlan életre való fölkészülést illeti. Megkülönbözteti ez a Biblia olvasóját s hívőjét, aki befogadja az igazság drága kincseit a kételkedőktől és a pogány bölcseletben hívőktől.
Ragaszkodjatok az Írva vanhoz. Vessétek ki fejetekből, a veszélyes, tolakodó elméleteket, melyeket, ha befogadjuk, rabságba hajtják az értelmet, úgy hogy az ember nem lesz új teremtés Krisztusban. Az értelmet szüntelen fékezni, őrizni kell. Tápláljuk azzal csupán, ami erősíti a hitéletet. (Orvosszolgálat 89)
Az isteni erő az egyedüli remény a javulásra. Isten ereje nélkül nem állhat be valódi javulás. Emberi gát az örökölt és fölvett hajlamok ellen – akár a homokgát az árvíz ellen. Míg csak Krisztus élete nem válik éltető erővé életünkben, nem bírunk ellenállni a kívülről és belülről támadó kísértéseknek.(Nagy orvos 130)
A mennyei eszközök erejének egyesülni kell az emberivel. Ez az egyedüli út számunkra, hogy eredményesek legyünk. (1891, 34. levél)
Ne időzzünk érzelmeinken. Nem bölcs magunkra tekinteni, érzéseinket tanulmányozni. Ezzel hitet gyöngítő és bátorságunkat pusztító nehézségeket és kísértéseket támasztunk. Ha közelről figyeljük érzelmeinket és útat engedünk érzéseinknek, az nem más, mint kétségek melengetése és tanácstalanságba bonyolódás. Ne magunkra, Krisztusra tekintsünk. (Nagy orvos 249)
A Szentlélek jóra változtatja rossz gondolatainkat. Mikor Isten Lelke veszi birtokba a szívet, ez átalakítja életünket. A bűnös gondolatokat kivetjük, a gonosz cselekedeteknek hátat fordítunk. Szeretet, alázat és béke veszi át a harag, irigység és viszály helyét. Öröm lép a szomorúság helyébe, s arcunk mennyei boldogságot tükröz. Senki sem látja a kezet, mely megemeli a terhet, vagy látja a mennyei udvarból alászálló fényt. Az áldás megérkezik, mikor hit által a lélek átadja magát Istennek. Akkor az emberi szemnek láthatatlan hatalom új lényt teremt Isten képmására. (Életem ma 46)
Nagy bölcsességre van szükség. Nagy bölcsességre van szükség az értelmen át okozott betegség kezeléséhez. A sajgó, beteg szív, a csüggedt értelem enyhe kezelésre, bánásmódra szorul. Az ilyeneknek gyöngéd szeretet válik javukra. Az orvos először nyerje meg bizalmukat, majd irányítsa őket a mindenható gyógyítóhoz. Ha hitüket az igaz orvosra lehet irányítani, s bizalmuk támad, hogy az Úr vállalja esetüket, ez enyhülést hoz értelmüknek, s gyakran egészségessé teszi testüket. (Nagy orvos 244)
Krisztus gyöngédségével. Krisztus azonosítja érdekeit az emberiségével. Az a munka viseli Isten pecsétjét, mely Jézus lelkületét tanúsítja, mely kinyilvánítja szeretetét, gondosságát és gyöngédségét az emberek értelme iránt. Mily kinyilatkoztatásokban részesülnétek, ha vissza lehetne gördíteni a függönyt, s láthatnátok munkátok eredményét a tévelygők kezelésénél, kiknek a legkörültekintőbb bánásmódra van szükségük, nehogy letérítsük őket az útról. „A lecsüggesztett kezet és az ellankadt térdet egyenesítsétek föl. És lábatokkal egyenesen járjatok, hogy a sánta el ne hajoljon, sőt inkább meggyógyuljon.” /Zsi dók 12:1213/ (Bizonyságtétel lelkészeknek 1845)
Az életadó erő áramlása. Krisztus minden gyógyításánál a szeretet hatalma volt jelen. Csak akkor lehetünk az Úr eszközei, ha hit által szeretetében is részesülünk. Ha elmulasztjuk bevonni magunkat a Krisztussal való isteni együttélésbe és együttmunkálkodásba, akkor az életadó erő folyama nem tud bőségesen szerteáradni általunk másokhoz. (Világ reménye 825)
Tartós béke egyetlen forrása. Bennlakó békének, igaz lelki nyugalomnak csakis egy forrása van. Erről szólt Krisztus, mikor ezt mond ta: „Jöjjetek hozzám, mindnyájan, akik megfáradtatok és megterheltet tetek, én megnyugosztlak titeket.” /Máté 11:28/ „Békességemet adom nektek. Nem úgy adom, ahogy a világ adja /János 14:27/ Ebben a békében nem tőle elkülönülten részesülünk. Hanem ez Krisztusban él, s csak vele együtt részesülhetünk benne. (Nagy orvos 247)
Tapasztalata legyen a mienk. Krisztusban az emberiség kiáltása a végtelen irgalom Atyjához jutott. Ő emberként folyamodott Isten trón jához, míg emberi természetét mennyei erő járta át, mely összekötötte az emberit az istenivel. Az Istennel való folytonos közösség által életet nyert az Atyától, hogy életben részesíthesse a világot. Ebben nekünk is részesednünk kell. (Világ reménye 363)