Az agy legyen egészséges. Az agy az értelem szerve és eszköze, s az egész testet az ellenőrzi. A szervezet többi részeinek egészségéhöz az agynak is egészségesnek kell lennie. Ha helyes evés és ivásszokásokkal a vért tisztának tartjuk meg, ez helyesen táplálja az agyat. (Egészségtanácsok 5867)
Az agy élettel és erővel ellátása. Csodálatos gépezet az ember szervezete, de vissza lehet élni vele.....Csodálatos folyamat a táplálékjó vérré változtatása, s mindenki legyen értelmes ezen a ponton...
A test szervei összegyűjtik táplálékukat, hogy minden rész üzem képes legyen. Az agyat és csontokat is el kell látni, az őket megillető résszel. A mindenható építőmester minden percben munkálkodik, élet tel és erővel lát el minden izmot és szövetet az agytól az ujjunk hegyéig és lábujjakig. (1895, 17. levél)
A természet törvényeivel visszaélés következménye. Isten nagy világosságban részesítette népét, mégsem helyezett túl a kísértés határain....Nyomorék férfi – látszólag igen lelkiismeretes, de valójában vakbuzgó és öntelt ember – nyíltan megveti az élet és egészség törvényeit, melyek elfogadására isteni kegyelem vezette népünket. Ételét úgy kell elkészíteni, hogy kielégítse beteges farkasétvágyát. Ahelyett, hogy olyan asztalhoz ülne, ahol egészséges ételekkel élhetne, éttermekbe jár, mivel ott féktelenül kielégítheti étvágyát. Bár a mértékletesség hangos védelmezője, mégis semmibe veszi annak alapelveit.
Ez a férfi a megromlott étvágy templomában imádkozik. Bálvány imádó. Képességei, melyek megszentelve és nemesedve Isten dicsőségét szolgálhatnák, leromlanak, és alig jók valamire. A természet törvényei taposásának többek között ingerlékenység, zavaros gondolkodás és túlfeszített idegek a következménye. Ez az ember így hasznavehetetlen és megbízhatatlan. (5Bizonyságtétel 1967)
A táplálkozás és értelem szoros kapcsolata. Péter utasításával kapcsolatban, hogy adjunk a mértékletességhöz türelmet, hivatkoztam az egészségügyi megújulás áldására, s az egyszerű és tápláló ételek helyes összeállításából nyert előnyökre. Hosszan időztem az evés és ivás szoros kapcsolatán, mely kihat az elmeállapotunkra és indulatainkra. Nem engedhetjük meg, hogy helytelen szokások miatt rosszakaratúak, idegesek legyenek indulataink. (Szemle 1906, július 2)
A bűnös kielégülés a szellemi gyöngeség fő oka. A vágyak bűnös kielégítése a testi és szellemi gyöngeség alapja, melyet mindenfelé látunk. (3Bizonyságtétel 487)
Az agyat megzavarja a helytelen táplálkozás. Ne készítsünk több vagy többféle ételt szombatra, mint más napokon. Legyen inkább egyszerűbb és kevesebb az étkezés, hogy tiszta és élénk maradjon gondolkozásunk s megértse a lelki dolgokat. A túl sok evés beködösíti az agyat. Hallhatjuk ugyan, de nem fogjuk föl akár a legértékesebb szavakat sem, mert a helytelen étkezés megzavarja gondolkodásunkat. A szombaton való túl sok evéssel többet tesznek Isten gyalázatára, mint gondolnák. (6Bizonyságtétel 357)
Az étvágyon át a Sátán ellenőrzi gondolatainkat. Az étvággyal a Sátán uralkodik a gondolkodáson és egész lényünkön. Ezrek szálltak sírba testi, szellemi és erkölcsi roncsként pedig életben maradhattak volna, csak, mert az étvágy bűnös kielégülésének áldozták föl összes képességüket. (Hogyan étkezzünk 167)
Az emésztőszervek kihatnak a boldogságra. Az emésztőszerveknek fontos szerep jutott életünk boldogsága terén. Isten józan észt adott nekünk, hogy megtanuljuk, mit együnk, mit ne. Tanulmányozzuk tehát, mint értelmes férfiak és nők, vajon amiket összeeszünk, békében megleszneke egymással, vagy bajt okoznak majd. Akinek savanyú a gyomra, annak gyakran savanyú lesz a kedélye is. Úgy tűnik nekik, mintha minden ellenük lenne, ezért nagyon hajlamosak a nyű gösségre és idegeskedésre. Ha több békességre vágyunk magunk körül, gondoljunk többet azzal, hogy a gyomrunk békés legyen. (Hogyan étkezzünk 112)
A szellemi élénkség a test függvénye. (szerzőknek és lelkészeknek) Engedelmeskedjetek az egészségmegújulás elveinek, s neveljetek másokat is arra. Az értelem egészsége jórészt a test egészségének függvénye, s a test egészsége jórészt attól függ, hogy miként bánunk az élő szervezettel. Csak azt a táplálékot fogyaszd, mely a legegészségesebbnek tartja meg gyomrodat.
Tanuljunk többet arról, hogy miként gondoskodjunk magunkról helyes táplálkozással. Úgy intézd dolgodat, hogy rendszeres időben étkezzél. Komolyan törődjünk ezzel. Ne feledjük, hogy sok önfegyelmet követel úgy élnünk az igazságot, amint az Jézusban van. (1904, 297. levél)
Rendszertelenség és az egészség törvények iránti hanyagság. Az értelem nem merül ki, romlik le oly gyakran a szorgalmas igénybevételtől és kemény tanulástól, mint a rossz időben fogyasztott helytelen tápláléktól s az egészség törvényeinek elhanyagolásától... Rendszertelen időben való táplálkozás és alvás kimeríti az agyat. Pál apostol kijelenti, hogy aki az istenfélelem magas mértékére akar eljutni, legyen mindenben mértékletes. A táplálkozás, az ivás és öltözködés, mind közvetlenül kihat lelki fejlődésünkre. (Ifj. tanító 1894, május 31)
A gyomor túlterhelése gyöngíti a szellemi képességet. Óvakodjunk a túl sok evéstől, még a legegészségesebb táplálékból is. A természet nem tud többet fölhasználni a szervek fölépítésére, s a többlet eldugítja a szervezetet. Sok tanuló állítólag túl sok tanulástól roppan össze, holott a valódi ok a túl sok evés. Míg kellő figyelmet szentelünk az egészség törvényeinek, kicsi a veszélye a szellemi túlterhelésnek, de az úgynevezett szellemi csőd sok esetben a gyomor túlterhelése, az meríti ki a testet és gyöngíti az értelmet. (Nevelés 205)
A bűnös kielégülés tompítja az agy nemes törekvéseit. Az étvágy sok evéssel kielégítése falánkság. Sokféle étel egyazon étkezésnél való fogyasztása elrontott gyomrot, ideges állapotot teremt. Ezért Isten elvárja az emberektől, hogy munkálkodjanak együtt vele, hogy senki se lépje túl a határait falánksággal vagy alkalmatlan ételekkel. Az ilyen bűnös kielégülés erősíti állati tulajdonságainkat, s tompítja az értelem nemes érzékenységeit. Az egész lény lezüllik, s az étvágy rabja lesz, kényeztetve és bűnösen kielégítve érzéki szenvedélyeit. (1898, 113. kézirat)
Túl sok evés feledékenységet jelent. Falánk vagy. Ez az egyik oka feledékenységednek. Mondasz valamit, amiről jól tudom, hogy mondtad, de később teljesen megfordítod a dolgot, azt állítod, hogy mást mondtál. Azelőtt is tudtam ezt, de úgy vettem, mint a túl sok evés elkerülhetetlen következményét. Mi értelme lett volna hánytorgatnom? Ez még nem mulasztaná el a rosszat. (Hogyan étkezzünk 138)
Túl sok evés tompítja a szent érzelmeket. A mértéktelen evés,akár egészséges ételekből is, kimerítőn hat a szervezetre. Azonfölül tompítja az élesebb és szentebb gondolatokat. Evésben és ivásban is szigorú mértékletességre van szükség, hogy egészségesen tartsuk meg s erőteljesen foglalkoztassuk testünk mindmegannyi szervét.
A szigorúan mértékletes szokások, különösen, ha az izmokat eddzük, s a gondolkodást is gyakoroljuk, megóvják mind a szellemi, mind a testi rugalmasságot, és kitartást kölcsönöznek az ige szolgáinak, a könyvszerkesztőknek, s akik ülő foglalkozásból élnek. Népünk, bár vallja az egészségügy megújulását, mégis túl sokat eszik. A falánkságnak ez a kielégítése a testi és szellemi hanyatlás fő oka. Ez a gyökere a mindenfelé megnyilvánuló gyöngeségnek. (3Bizonyságtétel 487)
Ne sokfélét. Vigyázzunk emésztőszerveinkre; ne terheljük túl sokféle étellel. Aki sokféle étellel tömi magát, nagyon árt magának. Sokkal fontosabb, hogy olyat együnk, ami megfelel az emésztésünknek, mint hogy az asztalra tett összes ételt végigkóstolgassuk. Nincs ajtó gyomrunkon, beletekinteni, hogy lássuk, mi történik odabenn; ezért eszünket kell használnunk, s az októl az okozatig érvelnünk. Ha állandóan feszültek vagyunk, ha mintha semmi sem sikerülne, azért lehet, mert túl sokféle étel fogyasztásának következményeit szenvedjük. (Hogyan étkezzünk 1112)
Isten terve számunkra. Isten azt kívánja, hogy szigorú mértékletességgel tisztán és élesnek tartsuk meg értelmünket, hogy különbséget tudjunk tenni a szent és közönséges közt. Törekedjünk megérteni Isten páratlan irgalmasságának és jóakaratának tudományát. Akik túl sokat, és egészségtelen ételeket esznek, bajt hoznak magukra, alkalmatlanná teszik magukat Isten szolgálatára. Veszélyes húst fogyasz tanunk, mert az állatok sok halálos betegségben szenvednek. Aki ragaszkodik a húsevéshöz, romlott étvágynak veti áldozatul lelkiségét. Testük tele lesz betegséggel. (1901, 66. kézirat)
Szellemi tevékenység csökken húsos étrendtől. A szellemi, erkölcsi és testi erő csökken a húsevés szokásától. A húsevés kizökkenti a szervezetet, beködösíti a szellemi képességet és tompítja az erkölcsi érzéket. (2Bizonyságtétel 64)
A húsfogyasztás csökkenti a szellemi tevékenységet. Abból vagyunk, amit eszünk, s a húsevés csökkenti a szellemi tevékenységet. A tanulók sokkal többre mennek tanulmányaikkal, ha sohasem kóstolnak húst. Mikor húsevéssel állati tulajdonságaikat erősítik, szellemi képességük ezzel arányban csökken.
A vallásos élet könnyebben elérhető és fönntartható, ha elvetjük a húst, mert a húsos étrend túlzott tevékenységre, érzéki tulajdonságokra késztet, másrészt gyöngíti az erkölcsi és lelki természetet. „A test a lélek ellen, a lélek a test ellen küzd.”
Nagyon szükséges bátorítanunk és művelnünk a tiszta, erkölcsös gondolatokat, és erősítenünk az erkölcsös, mintsem az alantas és érzéki erőket. Isten segít fölébrednünk önző, bűnös étvágyunkból. (Orvosszolgálat 2778)
Húsevés és vérmérséklet. Az Úr, ezt az alkalmat kivéve, nem adott húst népének pusztában, mert tudta, hogy a húsfogyasztás betegséget és lázadó hajlamot támaszt. Ezért, hogy módosítsa a jellemüket, s egyúttal a gondolkodás magasabb erőit tevékeny életre hívja, megvonta tőlük a kimúlt állatok húsát. (Hogyan étkezzünk 375)
Disznóhús következményei. A sertésfogyasztás nemcsak a testi egészségnek árt. Kihat az agyra, eltompítja azok érzékenyebb fogékonyságát, akik ezt az alkalmatlan táplálékot fogyasztják. (Hogyan étkezzünk 393)
A balga evő alkalmatlan a tanácsadásra. A cukor nem jó a gyomornak. Erjedést okoz, ami ködösíti az agyat, és nyűgössé teszi a kedélyt. Bebizonyosodott, hogy a szervezetnek jobb a két, mint a három étkezés.
Milyen kár, hogy gyakran, mikor a legnagyobb lemondást kellene gyakorolni, a gyomor túl van tömve az egészségtelen étel tömegével, mely ott fekszik, oszlásnak indulva. A gyomor sérelme árt az agynak. A balga evő nem veszi eszébe, hogy alkalmatlanná teszi magát a bölcs tanácsadásra, hogy terveket fektessen le az Úr ügyének előrehaladására. Holott ez így igaz. Nem tudja fölismerni a lelki dolgokat, s tanácskozásokon, mikor igent és áment kellene mondani, nemet mond. Olyan javaslatokkal áll elő, melyek meg sem közelítik a célt. Tápláléka elhomályosítja az agyát.
A bűnös kielégülés kizár, hogy az igazság mellett tanúskodjunk. Az Isten áldásaiért ajánlott hálára nagyon kihat a gyomorba vitt táplálék. Az étvágy bűnös kielégítése az oka a viszálynak, széthúzásnak, veszekedéseknek és sok más gonoszságnak. Türelmetlen szavak hangzanak el, rideg cselekedetek esnek meg, becstelen tettek követik őket. Mindez azért, mert a gyomorral való visszaélések miatt betegek az agy idegei. (1901, 93. kézirat)
A kávé árt a szellemi és erkölcsi erőknek. A kávéivás ártalmas kielégülés. Pillanatnyilag rendkívüli élénkségre serkenti az agyat, de az utóhatása kimerültség, fáradt levertség, a szellemi, erkölcsi és testi erők bénulása. Az agy elernyed, s hacsak elszánt erőfeszítést nem teszünk, hogy legyőzzük a szokást, az agyműködés végérvényesen csökkeni fog. (Hogyan étkezzünk 421)
Hibás étkezés hibás gondolkodáshoz vezet. A kegyességben való növekedéshez és a nyugodt természet elnyeréséhöz tartsuk elengedhetetlenek a test egészségét. Ha nem vigyázunk gyomrunkra, akadályozzuk az egyenes, erkölcsös jellem kialakulását. Az agy s az idegek összefüggenek a gyomorral. A helytelen evésivás helytelen gondolkodáshoz és tettekhöz vezet. (9 Bizonyságtételek 160)
Tompul az engesztelés nagyrabecsülése. Mikor evés, ivás és bármi más szokás terén olyan utat járunk, mely csökkenti a szellemi és testi erőnlétet, gyalázatot hozunk Istenre, mert megfosztjuk őt a tőlünk elvárt szolgálattól. Mikor az egészség rovására elégítjük ki étvágyunkat, vagy mikor életerőnket és szellemi ruganyosságunkat csök kentő, bűnös szokásoknak hódolunk, nem tudjuk igazán nagyra becsülni az engesztelést, és helyesen értékelni az örökkévaló dolgokat. Mikor betegség ködösíti be, s részben megbénítja értelmünket, a Sátán kísértései könnyen legyőznek minket. (1872, 27. levél)
Túl sokat gondolunk az ételekre. Lehetetlen súlyra megszabni, hogy mennyi ételt fogyasszunk. Nem tanácsos folyton erre gondolni,mert az agy önközéppontúvá válik. Akik nem teszik istenné gyomrukat, gondosan őrzik majd étvágyukat. Egyszerű, tápláló ételeket fogyasztanak. Lassan fognak enni, és jól megrágják táplálékukat. Evés után kellő testmozgást végeznek a szabad levegőn. Az ilyeneknek sosem kell aggódni, hogy pontosan lemérjék a mennyiséget.
Sokan folyvást aggódnak, hogy mi a legjobb ételminőség és meny nyiség szervezetük táplálására. Némelyek, különösen a rossz emésztésűek, annyit aggódnak élelmük felől, hogy nem esznek eleget. Súlyos károkat okoznak testüknek, a lakásnak, melyben élnek, s félünk, hogy egész életre tönkre teszik magukat. (1900, 142. levél)
Egyél legjobb tudásod szerint, majd légy nyugodt. Némelyek egyfolytában aggódnak, hogy táplálékuk, bármilyen egyszerű s egészséges is, ártani fog nekik, Ezeknek azt mondom, hogy ne képzeljék, hogy az étel ártani fog; egyáltalán ne is gondolkodjatok erről. Táplálkozzatok legjobb belátásotok szerint; s mikor megkértétek az Urat, hogy áldja meg a táplálékot testetek erősítésére, higgyétek, hogy hallja imátokat, s legyetek nyugodtak. (Nagy orvos 321)
Mértéktelen nem lehet türelmes. Bő oka van, hogy miért annyi az ideges nő, akik gyomorbajról panaszkodnak, annak gonosz következményeivel. Az okozat követte az okot. A mértéktelen személynek lehetetlen a türelmesség. Előbb hagyják el rossz szokásaikat, tanuljanak meg egészségesen élni, akkor nem lesz nehéz türelmesnek lenni.
Sokan mintha nem értenék az összefüggést az értelem és test között. Ha a szervezetet ártalmas ételekkel rontják meg, ez kihat az agyra s idegekre, s kis semmiségek bosszantják őket. Jelentéktelen nehézségek hegynek tűnnek előttünk. Az ilyenek alkalmatlanok a gyerekek helyes nevelésére. Értelmüket szélsőségek csúfítják. Egyszer nagyon elnézők, máskor túl szigorúak, és figyelemre sem méltó, jelentéktelen dolgokért rájuk ripakodnak. (2Válogatott üzenetek 434)
Gyomorbaj ingerlékenységre vezet. A rossz emésztés ingerlékenységre vezet. A savanyú gyomor savanyú kedvre visz. Vesd alá testedet, hogy kedves templom legyen a Szentlélek számára. Fogyassz takarékosan az egészséges ételekből is. Végezz mérsékelt testmozgást. Akkor érezni fogod, hogy ér valamit az életed. (1872, 27. levél)
Egészségtelen étel elbutítja a lelkiismeretet. Népünk hátrafelé lépeget az egészségmegújulás terén. Sátán látja, hogy nem lehet akkora hatalma az értelmeken, mikor az étvágyat fegyelmezik, mint mikor bűnösen kielégítik, ezért folyton azon fáradozik, hogy bűnös kielégülésekre vezessen. Az egészségtelen ételek hatása alatt a lelkiismeret eltompul, az értelem elsötétül, és bénul a benyomásokra való hajlama...
Népünk ismerje föl és értse meg a romlott étvágy bűnös voltát. Vessék el az ártalmas kielégüléseket, s az így megtakarított pénzt szenteljék az igazság terjesztésére. (Keltezés nélküli 132. kézirat)
Mértékletesség az evésben – meghatározása. A mértékletesség szabályai távolról sem merülnek ki a szeszes italok tilalmával. Mert az izgató és nehezen emészthető ételek épp oly károsak, és sok esetben az iszákosság útkészítői. Az igazi mértékletesség arra tanít, hogy tartózkodjunk minden káros hatású eledeltől és éljünk értelmesen a táplálékkal. Kevesen látják be, hogy életmódjuk kihat egészségükre, jellemalakulásukra, hasznavehetőségükre; egyszóval egész földi életükre, sőt örök sorsukra is. Az étvágyat mindenkor rendeljük az erkölcsi és értelmi erő alá. Mert nem a szellem szolgálja a testet, hanem a test a szellemet. (Ősatyák és látnokok 562)
Kerüljük el a szélsőségeket. Akik ismerik az egészség törvényeit, és akiket ennek elvei kormányoznak, azok elkerülik a szélsőséget mind a kielégülésnél, mind a korlátozásnál. Táplálékukat nem pusztán az étvágy bűnös kielégítésére, hanem testünk táplálására választják. Iparkodnak egészségesen tartani minden szervet, hogy a legmagasabb szolgálatot végezhessék Istennek, embernek. Az étvágy, az ínyencség az ésszerűsség a lelkiismeret ellenőrzése alatt áll, s jutalmuk a test és értelem egészsége. Noha nem erőltetik senkire nézeteiket, példájuk bizonyságot tesz az elvek mellett. (Nagy orvos 319)