Az élet célja. Isten törvénye a szeretet törvénye. Az Úr szépséggel vett körül, hogy megtanítson, hogy nem csupán magunkért való küszködésért vagyunk a földre helyezve, hogy ássunk és építsünk, munkálkodjunk és fonjunk, hanem hogy ragyogóvá, örömtelivé és szépségessé tegyük az életet Krisztus szeretetével, mint a virágok; szeretet szolgálattal örvendeztessünk meg más életeket. (Gondolatok 97)
Szeretet kielégíti a belső szükségleteket. Szeretet legyen a cselekvés elve. A szeretet Isten kormányának alapelve égen és földön. S föltétlenül ez legyen a keresztény jellemének alapja. Egyedül ez teszi és tartja meg őt állhatatosnak. Egyedül ez képesíti a próba és kísértés elviselésére. (Krisztus példázatai 49)
Ápoljuk a szeretet. Ápoljuk az Isten és az egymás iránti szeretetet, mely olyan értékes, mint az arany. Így képviseljük legjobban a tiszta és szeplőtlen vallást, mely mind természetével, mind követelményeivel az önzés ellentéte. A szeretet, melyre Krisztus példát mutatott, semmihez sem fogható. Értékesebb, mint az arany, ezüst, vagy drágakövek. Krisztus élő szeretetéért imádkoznunk, és azt keresnünk kell. A keresztény, akiben ez a szeretet él, minden emberi gyarlóság fölötti jellemmel bír. (1905, 335. levél)
Mindenkinek szeretetre van szüksége. Azért van annyi keményszívű férfi és nő a világon, mert gyöngeségnek tartják az igazi barátságosságot. Ezért azt nem is bátorítják, hanem inkább elfojtják. Az ilyenek természetének jobbik oldalát még gyermekkorukban megrontották és elfojtották. S ha csak az isteni fény sugarai meg nem olvasztják hidegségüket és keményszívű önzésüket, az ilyenek boldogságát örökre eltemették. Ha oly szeretetteljes szívet szeretnénk, mint földön jártakor Jézusé volt, s olyan megszentelődött szánakozást, ami lyen az angyalok szívében él a bűnösök halandók iránt, akkor ápoljuk a gyermekkor gyöngédségeit, melyek maguk jelentik az őszinte egyszerűséget és mesterkéletlenséget. (3Bizonyságtétel 539)
A szív a szeretet forrása. K. testvérnek, és K. testvérnőnek nincs tapasztalata az igazságért hozott áldozatok terén, a jócselekedetekben való gazdagságban, vagy, hogy a mennyben gyűjtsenek kincset. A mindenben gondoskodásukra szoruló, szerető gyermekek nem keltették életre bennük a gyöngéd szeretetet, gondoskodást és türelmet. Csak a maguk önző kényelmével törődnek. Szívük nem kútforrás, melyből a gyöngédség és szeretet élő folyamai áradnának. Ha a szeretet nyájas szavaival, a szánalom és jóakarat tetteivel lettek volna áldás mások számára, maguk is áldást nyerhettek volna vele. Mindketten leszűkítették hasznosságuk körét. (2Bizonyságtétel 64950)
Az önszeretet pusztítja a békét. Az önszeretet elpusztítja a békét. Míg énünk él, szüntelen készen állunk védeni azt a megaláztatástól és bántalmazástól. De mikor énünk halott, s életünk Krisztus által Istenben van elrejtve, nem vesszük szívünkre a mellőzést és megaláztatást. Süketek leszünk a szemrehányásra, s vak a lenézésre és sértésre. „Aszeretet hosszútűrő és kegyes, a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem cselekszik éktelenül, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a gonoszt. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal. Mindent elfedez, mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr. A szeretet soha el nem fogy.” /1Korintus 13:48/ (Gondolatok a hegyibeszédről 16)
Biztonság a helyes gondolkodáson alapul. Éljünk tudatában a tiszta, emelkedett gondolatok nemesítő hatalmának. Egyedüli biztonság a helyes gondolkodás. „Amint az ember gondolkodik szívében, olyan is.” Az önfegyelem ereje növekszik a gyakorlásával. Ami először nehéznek tűnt, állandó ismétléssel könnyűvé válik, míg a helyes gondolatok és tettek szokássá nem válnak. Ha akarunk, elfordulhatunk mindentől, ami silány, hitvány. Magas színvonalra emelkedhetünk; emberek tisztelhetnek, és Isten szeretteivé lehetünk. (Nagy orvos 491)
Szeretet hiánya lealjasít. A kánaániak utálatosságaival az Úr Izrá el elé tárta a gonosz lelkekkel való érintkezés következményeit. Nem volt bennük természetes egymás iránti hajlandóság. Bálványimádók, paráznák, gyilkosok voltak; és utálatosság, minden romlott gondolat tal és undorító cselekedetekkel. (Ősatyák és látnokok 688)
Rosszakarat gyümölcse a halál. A gyűlölet és bosszúállás lelkülete Sátántól ered. Ez vezette őt Isten Fiának megölésére. Aki rosszakaratot és rosszindulatot táplál, ugyanezt a szellemet melengeti, és a gyümölcse halál lesz. A bosszúálló gondolatokban benne rejlik a gonosz tett, mint a növény a magban. /1János 3:15/ (Gondolatok 56)
A barátság szükséges volta. Sokakat vissza lehet tartani a bűnös hatásoktól, ha jó társasággal vesszük körül őket, ha nyájas és szerető szavakat szólunk szívükhöz. (4Bizonyságtétel 364)
Természetes a társkeresés. Természetes, hogy az ember barátokat keres. Mindenki talál, vagy szerez magának társat. S pontosan a barátság nagyságával lesz arányban az a hatás, melyet a barátok tesznek egymásra: vagy a jóra vagy a rosszra. Mindenkinek lesz barátja, s mindenki maga is hatni fog másokra, mások pedig őrá.
Titokzatos kapocs ez, mely két emberi szívet összefon, úgyhogykét egyén érzései, ízlései és elvei szorosan összevegyülnek. Az egyik átveszi a másik lelkületét, követi a másik útjait s cselekedeteit. Amint a viasz megtartja a pecsét alakját, úgy a gondolkodás is megtartja a baráti érintkezés benyomásait. Ez a hatás talán nem tudatos, de azért ugyanolyan erőteljes. (4 Bizonyságtétel 587)
Az ember társas lénynek alkotott. Az Úr társas lénynek alkotta az embereket, s az a szándéka, hogy át legyünk itatva Krisztus nyájas, szeretetteljes természetével, s a barátság szorosan összefűzzön benünket, mint Isten gyermekeit, az ideiglenesért és örökkévalóért munkálkodva. (Orvosszolgálat 489)
A büszkeség elpusztítja a barátságot. Krisztus ellenségei látták, hogy az igazság fönsége, tisztasága és szépsége, annak mély s gyöngéd hatásával, szilárdan megragad sok értelmet... Krisztus döntögette a falat, mely hízelgett büszkeségüknek és kizárólagosságuknak. Attól féltek, hogyha hagyják, teljesen elvonja tőlük a népet. Ezért eltökélt ellenségeskedéssel nyomon követték őt, valami ürügyet remélve találni, hogy elveszítse a sokaság kedvezését, és a főtanácsnak elítélhesse és kivégeztesse. (Gondolatok 47)
Társaság és jellem. Igazán mondják: Mutasd meg barátaidat, s megmondom, milyen a jellemed. Az ifjúság nem érti meg, milyen érzékenyen érinti mind jellemüket, mind hírnevüket, hogy milyen barátokat választanak. Az ember azok társaságát keresi, akinek ízlése, szokásai és viselkedése hasonlít az övéhez.
Aki a tudatlanok és romlottak társaságát kedveli, mintsem a bölcsekét és jókét, azt bizonyítja, hogy hibás a jelleme. Ízlései és szokásai eleinte mindenestől más lehet, mint akik társaságát keresi, de ilyenekkel elegyedve, gondolatai és érzései megváltoznak. Föláldozza a helyes elveket és észrevétlenül, de elkerülhetetlenül társai színvonalára süllyed. Amint a patak részesül a talaj tulajdonságaiban, melyen átfolyik, úgy a fiatalok elvei és szokásai azok jellemétől lesz színezett, akikkel elegyedik. (Tanács tanítóknak 221)
Barátság, melyet mindenki szeret. Isten egyetlen család tagjaiként összekapcsol bennünket, s ezt a kapcsolatot mindenkinek ápolnia kell. Szolgálatokat kell végeznünk egymásnak, melyeket nem vehetünk semmibe, csak ha megszegjük Isten parancsolatait. Ha valaki kizárólag magának él, magával gondol és törődik, akkor, mint Isten szol gája, hasznavehetetlen lesz. Nincs szükség fönnen hangzó címekre és csodás tehetségekre, hogy jó polgárok s példás keresztények legyünk. (4Bizonyságtétel 339, 340)
Egység köteléke. A földön a leggyöngédebb kötelék az anya és gyermeke közti szeretet. A gyermekekre az anya élete és példája köny nyebben tesz mély benyomást, mint az apáé; hiszen erősebb és gyöngédebb kapcsolat fűzi őket egymáshoz. Az anyákon súlyos felelősség nyugszik. Jó lenne, ha lelkükbe tudnám vésni, hogy milyen kimagasló eredményeket érhetnének el gyermekeik gondolkodásának alakításánál. (2Bizonyságtétel 536)
Krisztus a legjobb barát. Barátkozásaink jelentős helyet töltenek be. Sok kellemes és üdvös köteléket alakíthatunk, de egy sem olyan drága, olyan értékes, mint amely által a véges ember a végtelen Istennel lép kapcsolatra. Mikor így egyesülnek, Krisztus szavai élnek bennük... Az eredmény a megtisztított szív, a körültekintő, megfontolt élet, s hibátlan jellem. De csak ismeretség és Krisztussal való barátság által válhatunk olyanná, mint ő; aki az egyetlen hibátlan példakép. (Életem ma 190)
Megnyugvás és béke. Az orvos, aki méltónak bizonyul, hogy vezető orvosnak állítsák, nagyszerű munkát végez. De a vallásos területen végzett munkája akkor is legyen olyan, hogy bűnterhelt betegei számára az isteni ellenszert tárja föl enyhülésül. Értse meg, hogy ezt gyöngéden és bölcsen kell végezni. Intézményeinkbe idegbetegeket hoznak kezelésre, s az igazság e lesújtottaihoz intézett, megnyugtató szavai gyakran az értelem megnyugvásának és a lelki béke helyreállításának eszköze lehet. (Orvosszolgálat 189)
Isten ajándéka. Minden jó nekibuzdulás és törekvés Isten ajándéka. A hit életet nyer Istentől, mely egyedül terem igaz növekedést és hatékonyságot. (Nevelés 253)
A tisztességesség megelégedése. Sátán gyűlöli az önzetlenséget, Isten országának elvét; még létezését is tagadja. A sorsdöntő vita legelejétől törekedett bebizonyítani, hogy Isten önzőn cselekszik. S önzőn bánik mindenkivel, aki Istent szolgálja. Krisztus, s az összes nevét viselő ember föladata megcáfolni a Sátán állítását.
Jézus azért jött el emberként, hogy életével szemléltesse az önzetlenséget. Aki elfogadja ezt az elvet, legyen munkatársa – szemléltesse azt gyakorlati életével. A helyes cselekvése, mivel az a helyes; az igazság mellett szenvedés és áldozat árán is kiállni, „ez az Úr szolgáinak öröksége, és az ő igazságosságuk, mely tőlem van, így szól az Úr.” /Ézsaiás 54:17/ ( Nevelés 1545)
A bizalom és együttműködés Isten törvényének köszönhető. Ami csak lehetővé tesz a bizalmat és együttműködést, azt a világ Isten törvényének köszönheti, amint azt igéje közli, s aminek még mindig vannak nyomai az emberek szívében, noha halványan és csaknem kitörölve. (Nevelés 137)
Élő siker a pénzzel szemben. Amint a helyes kapcsolatra lépünk Istennel, bárhová megyünk, sikeresek leszünk. S mi ezt az élő eredményességet akarjuk, nem a pénzt. S az Úr megadja, mert ismeri önmegtagadásunkat. Tud minden áldozatról, melyet hozunk. Azt gondolod, hogy lemondásod semmit sem tesz ki, hogy több figyelmet érdemelne, és így tovább. Holott az Úrnál ez sokat számít.
Az Úr ismételten megmutatta, hogy mikor egyének magasabb és még magasabb fizetés után nyúlnak ki, valami belép lelki életükbe, s ez oda helyezi őket, ahol már nem állnak előnyös területen. De mikor olyan fizetést fogadnak el, melyen meglátszik a lemondás és önfeláldozás, az Úr látja önmegtagadásukat – eredményességet és győzelmet ad nekik. Ezt ismételten elém tárta az Úr, aki titkon néz, és megfizet nekik nyilván minden áldozatért, melyet tűzpróbán átment szolgái készek meghozni. (2Válogatott üzenetek 179180)
Biztonság nem a gazdagságban van. Sokan földi gazdagságban keresik a biztonságot. Krisztus viszont el akarja távolítani szemükből a szálkát, mely akadályozza látásukat, hogy megpillanthassák a dicsőség túláradó, örök mértékét. Ezek összetévesztik az ábrándot a valósággal, és szem elől veszítik az örökkévaló világ dicsőségeit. Krisztus szólítja őket, hogy terjesszék ki látásukat a jelenen túlra, s adják látásukhoz az örökkévalóságot. (Isten fiai és lányai 247)
Istenre támaszkodás a biztonság. Sátán nagyon jól tudja, hogy a Krisztusban élő leggyöngébb lélek erősebb, mint a sötétség seregei, s hogy ha nyíltan áll ki ellenük, akkor szembeszállnának vele. Ezért a kereszt katonáit ki próbálja csalogatni erős várukból. Lesben áll hadaival, kész elpusztítani bárkit, aki területére merészkedik. Csak akkor élhetünk biztonságban, ha alázatosan Istenre támaszkodunk és engedelmeskedünk valamennyi parancsának. (Nagy küzdelem 530)
Isten biztonságot ajánl. Isten azt kívánja, hogy a földi helyett a mennyet válasszuk. Megnyitja előttünk a mennyei befektetés lehetőségeit. Bátorítja a legmagasabb célkitűzéseket, biztonságot ad legválasztékosabb kincsünknek. Ő jelenti ki: Értékesebbé teszem az embert Ofír kincsaranyánál. /Ézsaiás 13:12/ Mikor a molyrágta s rozsda emésztette gazdagság el lesz söpörve, Krisztus követői örvendezhetnek mennyei kincsüknek, mert elpusztíthatatlanok. (Pédázatok 374)
Megszentelő hatások. Egyedüli biztonság bárki számára a helyes gondolkodás. Használjunk föl minden lehetőséget, melyben Isten részesít gondolataink jó vezetésére és művelésére. Hozzuk összhangra gondolkodásunkat Isten gondolatával. Igazsága megszentel bennünket, tetteinket, lelkületünket, szellemünket, s képesít fölülemelkedni a kísértésen. Szavaink bölcsek lesznek. (1904, 123. levél)
Az igazság alkalmazása javítja az egészséget. Mikor a rossz szokásokkal és bűnös gyakorlatokkal élők engednek az isteni igazságnak, az igazság szívükre alkalmazása életre hívja az eddig bénultnak látszó erkölcsi erőket. A befogadónak erőteljesebb, világosabb az értel me, mint mielőtt az örökkévaló sziklához rögzítette lelkét. Amint meg érti Krisztusban való biztonságát, testi egészsége is javul. Isten különleges áldása, mely a befogadón nyugszik, már magában egészség és erő. (Mértékletesség 108)
Szabadulás a bűntudattól. A béna Krisztusban gyógyulást talált mind lelkére, mind testének. Lelki gyógyulásra volt szüksége, mielőtt értékelni tudta volna a testi egészséget. A testi betegség gyógyítása előtt Krisztusnak enyhülést kell hozni az értelem számára, s megtisztítani a lelket a bűntől. Ezt a tanítást ne feledjük el. Ma is ezrével vannak a béna férfihöz hasonló testi betegségben szenvedők, akik vágyakoznak az üzenetre: Bűneid bocsánatot nyertek. A bűn terhe, a nyugtalanságával és kielégületlen vágyaival – ezek okozzák a betegséget. Ezek nem találhatnak enyhülést, amíg a lélek orvosához nem fordulnak. A béke, melyben egyedül ő részesíthet, visszaadja az értelemnek az élénkséget, s a testnek az egészséget. (Nagy orvos 77)
Erő a napodra. Angyalok, akik megteszik érted, amit magad nem tudsz megtenni magadért, együttműködésedre vágynak. Várják, hogy engedj Krisztus vonzásának. Húzódjatok közelebb Istenhez és egymáshoz. Kívánságoddal, csöndes fohásszal, az ördögi eszköznek való ellenállással, helyezd akaratodat Isten oldalára. Míg kívánni fogod, hogy ellenállj az ördögnek, s őszintén esedezel: Ne vígy engem a kísértésbe, lesz erőd arra a napra.
A mennyei angyalok föladata, hogy közel jöjjenek a megpróbált, megkísértett, szenvedő emberekhez. Fáradhatatlanul munkálkodnak, hogy megmentsék a lelkeket, akikért Krisztus életét adta. (Isten fiai és lányai 36)