A lelki élet gyümölcse. A lelki élet megtermi birtokosának mindazt, amit az egész világ keres, de amire Istennek való teljes átadás nélkül sohasem lehet szert tenni. (1904, 121. levél)
Közösség Istennel a test, értelem és lélek áldására válik. Minden igaz tudás és fejlődés forrása Isten ismeretében rejlik. Bárhová for dulunk a testi, szellemi és lelki területen; bármit szemlélünk, a bűn átkától eltekintve, ez a tudás érvényesül. Bármely irányban kutatunk őszinte szándékkal, hogy eljussunk az igazsághoz, a láthatatlannal, a mindenható értelemmel jutunk érintkezésre, mely mindenben, és minden által munkálkodik. Az ember értelme Isten értelmével, a véges a végtelennel lép kapcsolatra. Kiszámíthatatlan az ilyen közösség áldásos hatása a testre, értelemre és lélekre. (Nevelés 14)
Isten szeretete elengedhetetlen az egészséghöz. Isten az emberi szervezet mindenható gondviselője. A testünkről való gondoskodásnál együtt kell működnünk vele. Isten szeretete elengedhetetlen az élethöz és egészséghöz. (Hogyan étkezzünk 587)
A test egészsége fontos a lélek egészségéhöz. Istent kell elismerni lényünk alkotójaként. Az életet, melyet ő adott nekünk, ne vegyük félvállról. A kockázatos testi szokások az erkölcsi jellem kockáztatását árulja el. Tekintsük a test egészségét elengedhetetlennek a kegyelemben növekedéshez és nyugodt vérmérséklethez. (1898, 113. kézirat)
A jócselekedetek elősegítik az egészséget. A jótettek kettős áldások. Javára válik mind az adományozónak, mind a szívesség elfogadójának. A helyes cselekvés tudata az egyik legjobb orvosság a test és értelem betegségeinél. Mikor az értelem fölszabadult és boldog a jól végzett kötelesség tudatától s az örömtől, hogy másoknak boldogságot szerez, a vidító s fölemelő hatás új életet hoz az egész lénynek. (Nagy orvos 257)
Isten félelmében az egészség törvényével összhangban. Akik a bölcsesség és szentség ösvényén járnak, azt találják, hogy a „kegyesség mindenre hasznos, meglévén benne a jelenvaló és jövő minden ígérete.” (1Timóteus 4:8) Élvezői az élet valóságos örömeinek örvendeznek. Nem nyugtalanítják őket hiábavaló megbánások, rosszul eltöltött órák fölött, sem borongó előérzetek, mint gyakran a világiakat, ha nem foglalják le őket izgalmas szórakozások. Az istenfélelem nem ütközik, hanem egyetért az egészség törvényeivel. Isten félelme minden igaz jólét alapja. (Egészségtanácsok 29)
Állandó tusa gonosz képzelgések ellen. Aki az isteni természet részese akar lenni, vegye tudomásul, hogy el kell menekülnie a romlottságtól, mely a bűnös kívánság által uralkodik a világon. A lélek állandóan és buzgón küzdjön a gonosz képzelgések ellen. Állhatatosan álljunk ellen a kísértésnek gondolatban és cselekedettel. A gondolatokat tartsuk távol minden szennyezéstől, a Krisztusba vetett hit által, aki meg tud tartani az eleséstől.
Elmélkedjünk a Szentírásról, gondolkodjunk azokról józanon és őszinte szívvel, amik elősegítik örök üdvösségünket. Jézus végtelen irgalmassága és szeretete, értünk hozott áldozata a legkomolyabb és legbensőségesebb elmélkedésre késztet. Időzzünk drága megváltónk és közbenjárónk jellemén. Törekedjünk megérteni a megváltás tervét. Elmélkedjünk annak küldetésén, aki eljött megváltani népét bűneitől. A mennyei dolgok folytonos mérlegelésétől hitünk és szeretetünk megerősödik. (Advent szemle és szombat hírnök 1888, június 12)
Az egészség megrongálása gyöngíti az erkölcsi erőt. Ami csak árt az egészségnek, nem csupán testi erőnlétünknek árt, hanem gyöngíti a szellemi és erkölcsi erőket is. (Nagy orvos 128)
Mivel az értelem és lélek a testen át talál kifejezésre, mind a szellemi, mind a lelki erőnlét nagyrészt a testi erő és tevékenység függvénye. Ami elősegíti a test egészségét, az segít az erős értelem és kiegyensúlyozott jellem fejlődésénél. (Nevelés 195)
A test az értelem és lélek eszköze. A testnek nagyon fontos szerepe van az értelem s a lélek fejlődésében, végső soron pedig a jellem kialakításában. Ezért az üdvösség ellensége kísértéseivel az ember tes ti képességeit akarja gyöngíteni és torzítani. Ha ez sikerül, gyakran azt jelenti, hogy az ember egész lényét kiszolgáltatja a gonosznak. A testi mivoltunkban rejlő hajlamok kétségtelenül romlást és halált hoznak, ha nem kerülnek magasabbrendű képességek ellenőrzése alá. Testünkön uralkodjanak a magasabbrendű képességeink. Az akarat igazgassa az indulatokat, az akarat pedig legyen Isten keze alatt. Az értelem – e nagyszerű képesség – Isten kegyelmétől megszentelve ellenőrizze az életet.
Értelmi képességeink, testi erőnk, állóképességünk s életünk hoszsza változhatatlan törvényektől függ. Ha az ember engedelmeskedik ezeknek, legyőzheti énjét és hajlamait, győztes lehet „fejedelemségek, hatalmasságok, az élet sötétségének világbírói ellen, s a gonoszság lelkei ellen, amelyek a magasságban vannak.” /Efézus 6:12/ (Próféták és királyok 4889)
Az értelem az agyon át nyer életerőt. Az Úr azt akarja, hogy gondolataink tiszták és békések legyenek, hogy fölismerjük igéjének és szolgálatának jelentését. Az ő akaratát cselekedve, kegyelmére hagyatkozva, tiszta lelkiismeretet és hálás gondolatokat hozzunk szolgálatába. Az ilyen öröm elősegíti a jó vérkeringést. Az értelem az agyon keresztül részesül életerőben. Ezért az értelmet sohase homályosítsuk el kábítószerekkel vagy ajzzuk föl serkentőkkel. Az agyat, csontot és izmot hozzuk együttműködésbe, hogy jól szabályozott gépezetként működjenek, minden rész egyetértőn. Egyikük se legyen túl terhelt. (1898, 100. levél.)
A rossz gyomor bizonytalanná teszi a vallásos életet. Az egészségmegújulás elveit vezessük be minden keresztény életébe. Aki semmibe veszi eme elveket, nem tud fölajánlani Istennek tiszta, életerős odaadást, mert a rossz gyomor, a renyhe máj bizonytalanná teszi a vallásos életet.
A kimúlt állatok húsának fogyasztása káros a lelkiségre. Mikor a húst teszik meg rendszeres tápláléknak, az alantas szenvedélyek legyőzik az emelkedettebb készségeket, Ezek a dolgok bántók Istennek, s a lelki élet hanyatlásának is okai. (1896, 69. levél)
A helyes cselekvés a legjobb gyógyszer. A jócselekedet tudata a legjobb gyógyszer a beteg testnek s értelemnek. Akinek elcsöndesedett s Istenben megelégedet az értelme, az a gyógyulás ösvényén jár...
Van, aki nem gondolja, hogy vallásos kötelessége derűs dolgokonidőzni, hogy inkább világosságot, mintsem sötétséget és homályt tükrözzenek. A sötét értelem vagy a maga gyönyörűségének keresésével, hiábavaló beszélgetéssekkel, nevetgéléssel és bohóckodással foglalkozik, s folyvást kótyagos az értelme a szórakozások körforgásában; vagy pedig levertek, súlyos próbákat és szellemi marcangolást szenvedők, mely, szerintük, alig pár ember osztályrésze, vagy ért meg. Vallhatják a kereszténységet, de csak magukat csalják meg. Nem rendelkeznek valódi kegyességgel. (Szemle és hírnök 1872, március)
Fáradozz lelkükért, csakúgy, mint testükért. Orvosaink kövessenek el mindent, hogy meggyógyítsák a test betegségét, de az értelem baját is. Vigyázzanak, imádkozzanak és munkálkodjanak, nemcsak testi, de lelki előnyöket is hozva azoknak, akikért fáradoznak. Kórházaink orvosának, aki, ha Isten igaz szolgája, végtelenül figyelmet követelő munkát kell végeznie a szenvedőkért. Egy lehetőséget se mulasszon el, hogy Krisztushoz, a test és értelem mindenható orvosához irányítsa a lelkeket. Legyen képzett a Krisztus módszereivel. A lelki dolgok ne szűnjenek meg szívügye lenni, máskülönben elterelődik a mindenható orvosra irányító erő. (1905, 223. levél)
A nyugtalan szívvel és értelemmel foglalkozó orvos. Az orvosnak emberinél nagyobb bölcsességre van szüksége, hogy tudja, miként gyógyítsa az értelem és lélek betegségeinek bonyolult eseteit, melynek kezelésére fölkérik. Ha nem jártas az isteni kegyelem területén, nem tud segíteni a lesújtottakon, hanem csak súlyosbítja a hely zetet. De ha szilárdan ragaszkodik Istenhöz, akkor segíteni tud a beteges, háborodott elmén. Krisztushoz tudja irányítani betegeit, megtaníthatja őket, hogy vigyék minden gondjukat és bonyodalmaikat a terhek fáradhatatlan hordozójához. (5Bizonyságtétel 444)
Krisztus megvilágítja az értelmet. Az orvos sohase terelje magá ra a figyelmet. Tanítsa meg betegeit, hogy a hit reszkető karjával ragadják meg az Üdvözítő kinyújtott kezét. Akkor értelmét a világ világosságából tündöklő fény fogja bevilágítani. (1901, 120. levél)
Az igazságnak csillapító ereje van. A látott, cselekedett és fönntartott tiszta igazság, ennek összes területét idézve, olyan érték, a betegségben szenvedő emberek számára, melyet nyelv ki nem fejezhet. Tartsátok mindenkor a szenvedő beteg előtt Krisztus irgalmasságát és gyöngédségét. Ébresszétek föl lelkiismeretét Krisztus, a mindenható gyógyító hatalmába vetett hitre és bizalomra. Akkor lelket nyertél meg, s gyakorta életet is. (Orvosszolgálat 2345)
Az igaz vallás segíti a gyógyulást. Krisztus a mindenható orvosunk. Sokan jöttek ebbe a kórházba a reménnyel, hogy olyan kezelésben lesz részük, mely meghosszabbítja életüket. Jelentős erőfeszítésükbe került, hogy ide jöjjenek.
Miért ne lehetne a kórházba gyógyulásért jött minden betegnek lelki segítségért is Jézushoz fordulni? Testvéreim miért nem ápolhatják a reményt, hogy ha elfogadják Krisztust, az Úr áldását adja az egészségük helyreállítására használt kezelésre? Miért nem hiszik, hogy az Úr együttmunkálkodik gyógyulásért tett erőfeszítéseikkel, mivel azt akarja, hogy jobban legyetek? Azt akarja, hogy egészséges inatok és izmotok legyen, hogy dicsőíthessétek nevét erőtöknek az ő szolgálatára való használásával. (2Igehirdetések és beszédek 228tól)
Tanácsok borongós embernek. Kötelességed harcolni a nyomasztó gondolatok és borús érzések ellen, amint imádkozni is kötelességed. Kötelességed ellensúlyozni az ellenség eszközeit, hogy gondolataiddal együtt szilárdan megfékezd nyelvedet. Életed során akkor van szükséged kegyelemre, mikor gyönge, gyulladásos emésztő szerveid gyötörnek, s aggódsz és fáradt vagy.
Csodálkozhatsz ezen, pedig a káromkodás egyik fajtája, ha folyton idegesek vagyunk, s gáncsoskodással és borús beszédünkkel másokat nyugtalanítunk. Noha a rossz emésztés alkalmai fárasztók, mégis fogd szilárdan a gyeplőt, hogy ne szitkozódj azok ellen, akik a legjobb barátaid, sem akik az ellenségeid. (1897, 11. levél)
Isten jóváhagyásának bizonyossága – elősegíti a testi egészséget. Megerősíti a lelket a kételkedés, aggodalmak és túlzó bánat ellen, ami oly gyakran kiszívja az élet erejét, s a leggyöngítőbb, legaggasztóbb idegbajokat idézi elő. Isten megígérte sosem hazudó igéjében, hogy szeme az igazakon lesz, s füle meghallja imádságukat. (Élet rajz 250)
Összefüggés bűn és betegség között. Istenrendelte összefüggés van a bűn és betegség között. Egy orvos sem gyakorolhat egy hónapig, hogy ezt észre ne venné. Semmibe veheti a tényt; gondolatai mással lehetnek lekötve, így figyelme nem terelődik erre, de ha figyelmes és becsületes, akaratlanul is el kell ismernie, hogy a bűn és a betegség közt az ok és okozat összefüggése áll fönn. Az orvosnak ezt észre kell vennie, s a szerint cselekedni.
Ha megnyerte a betegek bizalmát, mert csökkenti szenvedésüket és visszarántja őket a sír széléről, akkor megmondhatja nekik, hogy betegségük oka a bűn következménye. S hogy a bukott ellenfél, aki arra akarja rávenni őket, hogy egészség s lélekpusztító szokásokkal éljenek. Megértetheti velük a lemondás, és az élet és egészség törvénye iránti engedelmesség szükségességét. Különösen a fiatalokba ültethet helyes elveket.
Isten mindig gyöngéden, mindig nagyon szereti teremtményeit. Megalkotta a természet törvényeit, azok azonban nem zsarnoki kényszerek. Minden tilalom, akár testi, akár erkölcsi törvény, közvetlenül, vagy közvetve ígéretet foglal magában. Ha engedelmeskedünk, áldás kíséri lépteinket; ha engedetlenek vagyunk, veszedelem és boldogtalanság a következménye. Isten úgy tervezte törvényeit, hogy közelebb vonják hozzá az embereket. Ha hagyják, megmenti a gonosztól, és a jóhoz vezérli őket. Kényszeríteni viszont sosem fog. Nem láthatunk bele Isten tervébe, de bíznunk kell benne, s hitünket tetteinkkel is bizonyítanunk. (5Bizonyságtételek 4445)
Bűnbetegségekre az örömüzenet a gyógyulás. Mikor az örömüzenetet befogadják annak hatalmával és tisztaságában, gyógyír az a bűntől eredő betegségekre. Az igazságosság napja fölkel, gyógyulással szárnyai alatt. Amit e világ nyújtani tud, semmi se gyógyítja meg a megtört szívet, vagy nyújt békességet, távolítja el az aggódást, vagy űzi el a betegséget. Hírnév, lángész, tehetség, mindhárom erőtlen megőrizni a bánatos szívet, vagy helyrehozni az eltékozolt életet. Isten élete a lélekben, ez az ember egyedüli reménye. (Nagy orvos 115)
A menny tiszta egészség. Sátán álokoskodása az a némelyek által vallott nézet, hogy a lelkiség káros az egészségre. A Biblia vallása nem káros sem a test, sem az értelem egészségére. Isten Lelkének áldásos hatása a betegség legkitűnőbb gyógyszere. A menny tiszta egészség; s minél mélyenszántóbban megvalósítjuk a mennyei hatásokat, annál bizonyosabb a hívő gyöngélkedő gyógyulása. A kereszténység igazi elvei a kimondhatatlan boldogság forrásait nyitják meg. A vallás a folytonos kútfő, melyből a keresztény bármikor ihat, mégsem merítve ki a forrást. (Egészség tanácsok 28)
A vallás a gyógyítás igazi tudománya. A vallás a szív elve, nem varázsszó és nem a képzelet szüleménye. Tekintsetek egyedül Jézusra. Ez az egyedüli reménységünk, hogy elnyerjük az örök életet. Ez a test és lélek gyógyulásának igaz tudománya. Az értelem ne összpontosuljon senki emberfiára, hanem Istenre. (1901, 117. levél)
Az Üdvözítő iránti szeretet eltakarítja a váltólázas ködöt. Az értelmet az érzéki vallás ködösíti el. A gondolatok megtisztításra szorulnak. Férfiak és nők mi mindent nyertek volna el, ha megértették volna, hogy a testtel való bánásmódjuknak nagyon sok köze van az értelem élénkségéhöz, és a szív tisztaságához.
Az igaz keresztény szentséget hozó tapasztalatot nyer. A bűn egyet len foltja sincs lelkiismeretén, sem a romlottság szennye a lelkén. Isten törvényeinek tekintélye, határt szabó elveivel, belép életébe. Az igazság fénye beragyogja értelmét. Az Üdvözítő iránti tökéletes szeretet izzása eltakarítja a váltólázas ködöt, mely lelke és Isten közé ékelte magát. Isten akarata az ő akaratává válik – tisztává, emelkedetté, megfinomulttá és megszenteltté. Akkor az a menny fényét tükrözi. Teste alkalmas templom a Szentlélek számára. Szentség ékesíti jellemét. Isten érintkezni tud vele, mert teste és lelke összhangban áll Istennel. (7Adventista bibliaértelmezés 909)
Krisztus szeretete éltető erő. A Krisztus által árasztott szeretet az egész lényen éltető hatalom. Minden főrészt, az agyat, szívet, idegeket, gyógyítón érint. Tevékenységre éleszti az ember bonyolultabb képességeit. Megszabadítja a lelket az életerőt összezúzó bűntudattól és bánattól, aggodalomtól és a gondtól. A szeretethöz járul a békés lelkület és higgadtság, lelki nyugalom. Örömöt ültet a lélekbe, melyet semmi földi ki nem irthat – a Szentlélekben való örömet, egészségadó, életadó boldogságot. (Nagy orvos 115)