A szavak nagy hatása. A hang, a nyelv Isten ajándéka, s ha helyesen használjuk föl, erő az Isten számára. A szavaknak komoly jelentőségük van. Szeretetet, odaadást, dicséretet, Istent magasztaló dallamot, másfelől gyűlöletet, bosszúállást fejezhetnek ki; a szív gondolatait. Életre éltető illat, másrészt halált jelentő halotti szag lehetnek. A nyelv az áldás, vagy a gonoszság világa lehet. (A te igéd igazság 76)
Pusztító jégeső vagy a szeretet magvai. Mikor naponkénti Istennel való közösségükből előjönnek, némelyeken meglátni, hogy Krisztus szelídségébe öltöztek. Nem pusztító jégeső a szavuk, mely mindent összezúz maga előtt, hanem édesen csendülnek ajkukról. Öntudatlanul a szeretet s nyájasság magjait hintik el végesvégig ösvényükön, mivel Krisztus él szívükben. Áldásos hatásukat jobban lehet érezni, mint látni. (A te igéd igazság 76)
Vidító szavak. A világ bajai siratását halljuk mindenfelől. A bűn ránk akarja kényszeríteni a sötétséget. Gondolataink álljanak készen minden jó szóra és tettre. Tudjuk, hogy Jézus velünk jár. Szentlelkének édes hatása tanítja és irányítja gondolatainkat, hogy másokat vidító, mások ösvényét földerítő szavakat szóljunk. (6Bizonyságtétel 115)
Vidám szavak. Ha a dolgok fényes oldalát nézzük, eleget találunk, hogy vidítson, s boldoggá tegyen. Ha rámosolygunk emberekre, viszszamosolyognak; ha kellemes, nyájas, vidám szavakat szólunk, ilyeneket fognak felelni nekünk. (Idők jelei 1885, február 12)
Krisztusra összpontosuló szavak. A mi szavaink emberi gondolatokat fejeznek ki, de Krisztus szavai lélek és élet. (5Bizonyság 433)
Angyalok hallgatják, hogy milyen jelentésekkel számoltok be a világnak mennyei Mesteretek felől. Arról beszéljetek, aki él és közbenjár értünk az Atya előtt. Mikor kezet szorítasz barátoddal, hangozzék Isten dicsőítése ajkadon, szívedben. Ez majd Jézushoz vonzza gon dolataidat. (Jézushoz vezető út 119)
Krisztus egyenesen a tárgyra tért. Krisztus tanításaiban nincs erőltetett, bonyolult érvelés. Ő egyenesen a tárgyra tért. Szolgálata alatt nyitott könyvként olvasott a szívekben, s kimeríthetetlen kincstárából mind régit, mind újat hozott elő, hogy szemléltesse, és érvényre juttassa tanításait. Megérintette a szíveket és fölébresztette az emberek rokonszenvét. (Örömhírhirdetés vagy Evangéliumi eszmék 71)
Könnyen érthető. Krisztus beszédmodora szép és vonzó volt, s mindenkor egyszerűség jellemezte. A mennyország titkait példázatokkal és jelképekkel tárta ki, melyeket hallgatói ismertek, s az egyszerű nép örömmel hallgatta őt, mert megértette szavait. Nem használt fellengzős szavakat, melyeket a szótárból kellett volna kikeresni. (Tanácsok szülőknek 240)
Egyszerű nyelven beszélt. A vitaérvek jók a maguk helyén, de sokkal többet lehet elérni Isten igéje fejtegetésével. Krisztus olyan tisztán szemléltette tanításait, hogy a legtanulatlanabb is könnyen meg érthette. Nem használt idegen és nehezen érthető szavakat, hanem egyszerű emberek értelméhöz szabott, egyszerű nyelven szólt. Nem fejtegette mélyebben tárgyát, mint ameddig hallgatói követni tudták. (Örömhírhirdetők 169)
Komoly tárgyak vagy érzelgős badarság. Nincs méltóbb arra, hogy foglalkoztasson, mint a megváltás terve. Kimeríthetetlen tárgy ez. Jézus végtelen szeretete által a bukott embernek ajánlott megváltás, a szív megszentelődése, az utolsó időre szóló drága, megmentő igazság, Krisztus kegyelme – olyan tárgyak, melyek fölfrissítik a lelket, és örömre gyújtják a tisztaszívűeket. A tanítványok ezt az örömöt érezték az emmausi úton, mikor Jézus csatlakozott hozzájuk.
Akik szeretettel csüggnek Jézuson, örvendezni fognak az ilyen szent gondolatoknak; az isteni érintkezésből erőt merítenek. De akiknek nincs ínyükre az ilyen beszélgetés, aki jobban kedveli az érzelgős zagyvaságokat, azok messze távolodnak Istentől és meghalnak a szent és nemes vágyak számára. (5Bizonyságtétel 600)
Emberi szánakozást keresve. Ha a beszélgetés léha, ha az emberi vonzalom és becsülés utáni kielégítetlen halászástól szaglik, akkor az szerelemvágyó érzelgősségből fakad, és sem az ifjú, sem az őszülő üstökű nincs biztonságban tőle. Mikor az igazság szívben lakózó elv,olyan lesz az, mint a bugyogó forrás. Megkísérelhetik elfojtani, de máshol buggyan majd elő – él és lehetetlen elnyomni. A szívben lakó igazság az élet kútfeje. Fölfrissíti a megfáradtat; a gonosz gondolatokat és érzelmeket pedig megzabolázza. (5Bizonyságtétel 6001)
Ne ejts ki kétkedő szót. Mindenkit érnek próbák, nehezen elviselhető bajok, olyan kísértések, amelynek nehéz ellene állni. Ne mondd el bajaidat halandó társaidnak, hanem vigyetek mindent imában Isten elé. Legyen szabály, hogy sose ejtetek ki kételkedő, csüggesztő szót. Sokat tehettek életek vidítására, küzdelmek támogatására a szent reménység vidító szavaival. (Jézushoz vezető út 11920)
Szavaink visszahatnak ránk. A szavak többet jelentenek a jellem kinyilvánításánál – visszahatnak a jellemre. Az emberekre visszahatnak szavaik. Sokszor pillanatnyi, sátáni ihletésből irigység vagy gonosz vélekedés jut kifejezésre, amiben nem is hisznek, a kiejtésük mégis visszahat gondolkodásra. Saját beszédük vezeti tévútra őket; kezdik hinni, hogy igaz, amit Sátán ösztönzésére mondtak. Miután véleményt mondtak, vagy döntést hoztak, gyakran túl büszkék visszavonni, s addig bizonygatják maguknak igazukat, míg végül elhiszik.
Veszélyes kétkedő szót kimondani, veszélyes kétségbe vonni, gáncsolni az isteni világosságot. A könnyelmű, tiszteletlen gáncsoskodás szokása kihat a jellemre – tiszteletlenséget és hitetlenséget táplál. Sokan nem is tudnak a veszélyről, míg végül a Szentlélek munkáját is készek bírálni és elutasítani. (Világ reménye 323)
A szemrehányó szavak visszahatnak ránk. A szemrehányó szavak visszahatnak lelkünkre. A nyelv nevelésének magunkon kell elkezdődnie. Senkiről se szóljunk rosszat. (1904, 102. kézirat)
Szólj bátorító, reménykeltő szavakat. Sok olyan bátor lélek van, akiket súlyos kísértés szorongat, akik mármár elalélnak az énükkel és az ördög hatalmasságaival vívott küzdelemben. Nehogy az ilyent valaki elcsüggessze súlyos tusájában. Vidítsd inkább bátorító, reményt keltő szóval, mely segíti őt útja folytatásában. Így fénylik tőled a Krisztus világossága. „Senki sem él magának.” Öntudatlan hatásunkkal vagy bátorítjuk és erősítjük embertársainkat, vagy csüggesztjük, elriasszuk őket Krisztustól és az igazságtól. (Jézushoz vezető út 120)
Apró előzékenységek és szeretetteljes szavak. Apró figyelmességek, az élet számos jelentéktelen eseményei és a szívből fakadó előzékenység építik föl, mint megannyi tégla, a boldogságot. S a nyájas, bátorító, szeretetteljes szavak elhanyagolása az élet apró előzékenységeinek mellőzése elviselhetetlen teherré rakják össze a boldogtalanság életét. Végül mindnyájan rájövünk, hogy a mennyei följegyzés oroszlánrésze a körülöttünk élők javára és boldogságuk javára tett lemondásból áll. Az is napvilágra jön, hogyha csupán magunkkal törődtünk, tekintet nélkül mások boldogságára és jólétére, ez sem kerüli el menynyei Atyánk figyelmét. (2Bizonyságtétel 1334)
Őrizkedjünk a lenéző, hideg, csúfondáros szavaktól. Mindenki ossza a szeretet drága kincseit, nem csupán kedvencei számára, hanem minden léleknek, akinek keze és szíve a szolgálatban van; hisz aki ezt cselekszi, mind az Úré. Általuk Krisztus munkálkodik. Tanuljatok szeretetet az ő életéből.
Legyünk megfontoltak, miként beszélünk felebarátainkkal. Ne legyen szavunkban önteltség, sem Krisztus örökségén való uralkodás. Ne keltsen lenézést senki értelmében vagy szívében. Szavaidnak ne legyen csúfondáros árnyalata. Szóld a te szavaidat, viselkedj közönyösen, légy gyanakvó, tanúsíts előítéletet, féltékenységet, s helytelen viselkedéseddel elveszíted valaki lelkét. (1897, 50. levél)
Hibakeresés és szemrehányás bátorítja a félrevezetést. Fivérem, lehengerlő szavaid bántók gyermekeidnek. Amint előrehaladnak az években, bírálgató hajlamuk növekedni fog. A gáncsoskodás megront ja életedet, s kiterjed feleségedre és gyermekeidre. Gyermekeidet nem bátorítja bizalomra vagy hibáik elismerésére, mivel tudják, hogy bizonyosan szigorú dorgálás követi. Szavaid gyakran akár a pusztító jégeső, mely letöri a gyönge növényeket. Lehetetlen lemérni az így okozott kárt, ártalmat. Gyermekeid csaláshoz folyamodnak, hogy elkerüljék kemény szavaidat. Kibújnak az igazmondás alól, hogy megmeneküljenek helytelenítésedtől és a büntetéstől. A kemény, rideg parancs nem használ, nem tesz jót nekik. (Adventista otthon 439, 440)
Gyomláljunk ki minden elhamarkodott szót. Ne feledd, hogy szavaid szerint fognak jóváhagyni, és szavaid szerint fognak elítélni. A nyelvnek zabola kell. A szavak elvetett magok, melyek vagy jó, vagy gonosz termést hoznak. Most van vetés időd.
A jó ember jó dolgokat hoz elő szíve jó kincséből, mert Krisztus bennlakó jelenlét lelkében. A megszentelő igazság a bölcsesség kincsesháza annak, aki gyakorolja az igazságot. Örök életre buzgó kútforrás ez benne. Akinek nem lakik Krisztus a szívében, belemerül a sekélyes, olcsó beszédbe, túlzó kijelentésekbe, ami bajt kever. Aki romlott dolgokat beszél, közönséges kifejezéseket használ, annak nyelvét tüzes parázzsal kell kigyógyítani. (1895, 17. kézirat)
A helytelenítés akadályozza a növekedést. Vannak kitűnő képességű emberek, akik megtorpantak a fejlődésben. Nem mennek előre a győzelemre. S a képesség, mellyel Isten megáldotta őket, nem érték ügyének, mert nem eere használják. Ezek közül sokat a helytelenítők, zsörtölődők közt találunk. Dörmögnek, mert, mint mondják, nem értékelik őket. Holott ők nem értékelik eléggé magukat, hogy együttműködjenek a legnagyobb tanítóval, akit valaha is ismert a világ. (Advent szemle és szombat hírnök 1903, március 10)
Ne hangozzék bírálat, gáncs, nyers szó. Ahol énünk legyőzésére és meghódítására törekedve segítségre szorulunk, az Úr segíteni fog. A szeretet törvénye legyen ajkadon, a kegyesség, kegyelem olaja szívedben. Ez csodálatos eredményeket ér el. Gyöngéddé, szeretetteljessé, előzékennyé tesz. Mindhárom kegyességre szükséged lesz. Be kell fogadnod, jellemedbe vinned a Szentlelket. Olyan lesz ez akkor, mint szent tűz; Istenhöz fölszálló tömjénillatot áraszt, nem kárhoztató, hanem emberlelket gyógyító ajakról. Arcod Isten mását fogja kifejezni.
Ne szólj éles, gáncsoló, bántó vagy rideg szavakat, mert ez közönséges tűz. Ki kell hát hagynunk tégedet testvéreinkkel a tanácskozásunkból megbeszéléseinkből. Isten a szolgálatában levőktől elvárja, hogy szent tűzből tegyenek parazsat füstölőjükbe.
Fojtsd vissza az ajkadról olyan könnyen pergő közönséges, rideg, nyers szavakat. Ehelyett Isten Lelke szóljon az emberi eszközön át. Krisztus jellemét szemlélve, az ő képmására fogsz elváltozni. Egyedül Krisztus kegyelme tudja megváltoztatni szívedet. Akkor az Úr Jézus képmását fogod tükrözni. Isten fölszólít, legyünk olyanok, mint ő – tiszták, szentek, szeplőtlenek. Nekünk Isten képmását kell viselnünk. (Te igéd igazság 79)
Életet pusztító szavak. Súlyos próbák fognak érni. Vesd bizalmadat az Úrba. Ne feledd, hogy hevességeddel magadat sebzed meg. Ha minden körülmények közt mennyei helyeken ülsz Krisztussal, szavaid nem lesznek lövedékkel töltve, melyek megsebzik a szíveket, s elpusztíthatják az életet. (1902, 169. levél)
Kétségekről szólás növeli a kétséget. Ne szóljunk kétségeinkről és aggodalmainkról, kételyeinkről és bajainkról, mert ahányszor emlegetjük mindig, nagyobbra nőnek. Sátán vívja ki a győzelmet. De mikor azt mondjuk, hogy ő rá bízom lelkemet megtartásra, mint hű teremőmre, tanúság leszünk, hogy fönntartás nélkül Krisztusnak adtuk magunkat. Akkor Isten világosságban részesít, s mi örvendezünk ben ne. Az igazságosság napjának fényes sugarai alá akarunk állni, így világosság leszünk a világon. „Akit, noha nem láttatok, szerettek; akiben, noha most nem látjátok, de hisztek benne, kibeszélhetetlen és dicsőült örömmel örvendeztek.” /1Péter 1:8/ (1894, 17. kézirat)
A szólás növeli a hitet. Minél többet szólsz a hitről, annál több hited lesz. Minél többet időzöl a csüggedésen, szólsz másnak próbáidról, részletezed azokat, hogy kivívd sajnálkozását, melyre éhezel, annál több csüggedésed és próbád lesz. Miért búsuljunk azon, amit nem kerülhetünk el? Isten szólít, hogy zárjuk be a lélek földre néző ablakait. Nyissuk meg a mennyre nézőket, hogy eláraszthassa szívünket a menny küszöbéről tündöklő dicsőséggel. (1901, 102. kézirat)
Olykor dorgálás szükséges. Noha szavunk legyen mindenkor nyá jas és gyöngéd, egyetlen olyan szót se szóljunk, mely a helytelenül cselekvőt arra a gondolatra vezetné, hogy útja nem utálatos Isten előtt. Ez a rokonszenv földi és félrevezető. Nincs engedélyünk, hogy érzelgős együttérzésből a szeretet indokolatlan megnyilvánulásait nyújtsuk. A gonoszt cselekvőnek olykor tanácsra és feddésre van szüksége, s néha élesen meg kell dorgálni. (1899, 17. kézirat)
Mit nyilatkoztatnak ki a szavak. Nem lehetsz elég elővigyázatos, hogy mit mondasz, mert kiejtett szavaid mutatják, melyik hatalom ellenőrzi értelmedet, szívedet. Ha Krisztus uralkodik szíveden, szavaid kinyilvánítják annak a jellemnek szépségét, tisztaságát és illatát, melyet Krisztus szeretete alakított és formált. Ám a bukás óta Sátán az atyafiak vádolója, s neked őrizkedned kell, nehogy ezt a szellemet tanúsítsd. (1896, 69. levél)
Ismétlés szükséges. Ha valamiről egyszer szóltál, ne véld, hogy hallgatóid mindent megtartanak értelmükben, amit elmondtál. Veszélyes egyik pontról a másikra siklani. Adj rövid tanításokat, világos, egyszerű nyelven, s ismételd el gyakran. Rövid igehirdetésekre sokkal jobban emlékeznek, mint hosszúra. Igehirdetőink ne feledjék, hogy hallgatóik egy részének újak a megtárgyalt témák, ezért a fő pontokon ismét át kell menni. (Örömhírhirdetők 168)
Ideges, kapkodó modor akadályoz. Lelkészek és tanítók szenteljenek különös figyelmet hangjuk művelésére. Tanuljanak meg nem ideges, kapkodó modorban beszélni, hanem lassan, jól, tiszta kiejtéssel, megőrizve hangjuk dallamosságát.
Az Üdvözítő hangja zene volt azok fülének, akik az írástudók és farizeusok egyhangú, élettelen igehirdetéséhez szoktak. Lassan, benyo mást keltőn hangsúlyozta a szavakat, melyeket különösen hallgatói figyelmébe akart állítani. Öreg és fiatal, tanulatlan és tanult meg tudta érteni szavai jelentését. Ez lehetetlen lett volna, ha sebesen hadart volna, ha szünetet nem tartva egymásra torlaszolta volna a mondatokat. Az emberek nagyon figyeltek rá, s azt mondták róla, hogy nem úgy beszél, mint az írástudók és farizeusok, hanem mint akinek hatalma van. (Tanácsok szülőknek, tanítóknak és tanulóknak 23940)
A kifejezés és hangsúly tisztasága. Buzgó imával és szorgalmas erőfeszítéssel alkalmassá kell válnunk a beszélésre. Ez az alkalmasság magában foglalja, hogy minden szótagot tisztán ejtsünk ki, oda helyezve a hangsúlyt és szüneteket, ahová valók. Sokan gyorsan beszélnek, pörgetik egymás után szavaikat, olyan gyorsan, hogy elvész a hallottak hatása. Mondanivalódba vidd bele Krisztus lelkületét és életét. (Tanács tanítóknak 2545)
Szólj dallamosan s mondatonként. Fiatalabb koromban túl hangosan beszéltem. Az Úr megmutatta nekem, hogy a természetellenes hanghordozással nem a helyes benyomást teszem az emberekre. Akkor Krisztust mutatták meg nekem, az ő beszédmodorát. Édes dallam volt a hangjában. Hangja lassú, nyugodt modorban elérte hallgatóit. Szavai szívükbe hatoltak, s követni tudták mondanivalóját, mielőtt a következő mondatba kezdett. Némelyek azt hiszik, hogy kapkodva kell szólniuk, máskülönben ők is és az emberek is elveszítik ihletésüket. Ha ez ihletés, minél hamarabb elveszítjük, annál jobb. (Örömhírhirdetés vagy Evangéliumi szemlélet 670)
A beszélőkészség az értelem alatt. Áldásos hatásotok legyen messzemenő, s beszélő készségetek álljon az ész ellenőrzése alatt. Mikor megerőlteted beszélő szerveidet, elveszted hangszíneidet. A gyors beszéd hajlamát le kell győzni. Isten a teljes szolgálatot kéri az embertől, melyet nyújtani tud. A rád bízott összes képességet ápolni, értékelni kell, s a menny drága áldásaként és ajándékaként használni. Az aratás mezejének munkásai Isten megbízott eszközei, melyeken át világosságot közölhet a mennyből. (Örömhírhirdetés 668)
Az olvasás tudománya fő értékű. A helyes olvasás tudománya és a kellő hangsúlyozás legfőbb értékű. Nem számít, mennyi ismeretet szereztél más területeken, ha elhanyagoltad művelni hangodat és beszédadományodat, úgy hogy nem tudsz jó kiejtéssel és értelmesen beszélni és olvasni, minden tanultságod alig valamit ér. Mert a hang kiművelése nélkül nem tudsz szavakészen érintkezni, s világosan kifejteni, amit tanultál. (Örömhírhirdetés 666)
A valóságos és képzelt dolgok. Egy alkalommal Betterton, az ünnepelt színész, dr. Sheldonnal, a canterburyi érsekkel ebédelt. Az érsek megkérdezte: Mondja, Batterton, miért van az, hogy önök, színészek olyan erőteljesen tudnak hatni a hallgatóságra, képzelt dolgokat beszélve?
Uram, felelte Betterton, kellő tisztelettel szólva kegyességed előtt, engedje meg, hogy világosan kimondjam az okot. Ez a lelkesedés fokától függ. Mi a színpadon úgy szólunk képzelt dolgokról, mintha valóság lennének. S önök a szószéken úgy szólnak valóságos dolgokról, mintha képzeltek lennének. (Tanácsok tanítóknak 255)
Éljünk, szóljunk környezetünk fölött. Noha gonoszság burjánzik körülöttünk, ne közelítsünk hozzá. Ne beszéljünk a gonoszságról, istentelenségről, hanem emeljétek föl értelmeteket, szóljatok Üdvözítőtökről. Mikor gonoszságot látsz magad körül, még jobban örvendezz, hogy ő az Üdvözítőd, s mi gyermekei vagyunk. (1888, 7. kézirat)
Tanuld meg a hallgatás ékesszólását. Ha valaki egyszer helyet ad a dühös lelkületnek, éppen olyan ittas, mint aki a poharat ajkához emeli. Tanuljátok meg a hallgatás ékesszólását, s tudjátok meg, hogy Isten nagyra becsüli Krisztus vérének megváltottait. Tanítsátok magatokat; minden nap tanulnunk kell. Jöjjünk föl magasabbra és még magasabbra, közelebb Istenhez. Takarítsátok el a szemetet a király országútjáról. Készítsetek útat, hogy a király közöttünk járhasson. Vess ki szádból minden szennyes beszédet. (1893, 6. kézirat)
Szent fékentartás. Hit nélkül lehetetlen Istennek tetszeni. Isten üdvözítő hatalma családunkban működhet, csakhogy hinnünk kell benne, élnünk kell érte, s folyamatos, bennlakó hittel és Istenbe vetett bizalommal rendelkeznünk. Le kell csillapítanunk a hirtelen haragot. Uralkodni kell szavainkon, s ezeken nagy győzelmeket fogunk aratni.
Ha nem uralkodunk szavainkon és indulatainkon, a Sátán rabjai vagyunk; az ő alattvalói – fogságba hurcol bennünket. Minden fecsegés, minden bántó, türelmetlen, idegeskedő szó áldozatbemutatás ő sátáni fölségének. S költséges áldozat ez, költségesebb, mint bármi, amit Istennek hozhatunk, mert elpusztítja egész családok békéjét és boldogságát, elpusztítja az egészséget, s végezetül az örök élet boldogságának elvesztéséhöz vezet.
Az Isten szava által ránk helyezett féken tartás a mi javunkat célozza. Növeli családunk és összes ismerősein boldogságát. Finomítja ízlésünket, megszenteli ítélőképességünket, békét, majd végül örök életet hoz. A szent fékentartás alatt növekedni fogunk a kegyességben, az alázatban, s könnyűvé válik a helyénvaló beszéd. A bűnös, indulatos szavakat alávetettségben tartjuk. A bennünk lakozó Üdvözítő megerősít bennünket minden órán. Szolgáló angyalok fognak időzni családi körünkben, s örvendezve viszik a hírt a mennybe, hogy előre haladtunk az isteni életben, s a jegyző angyalok derűs, boldog jelentést írnak. (1Bizonyságtétel 310)