Nem Isten okoz fájdalmat. Mutass rá, hogy nem Isten okozza a fájdalmat és szenvedést, hanem tudatlansággal és bűnével az ember maga hozza azt magára. (6Bizonyságtétel 280)
A bűn termelte ki. Az ember hatezer éves szüntelen törvénytaposása termelte ki a betegséget, fájdalmat és halált. Amint közeledünk az idő végéhöz, Sátán kísértései az étvágy bűnös kielégítésére erősebbek és nehezebben legyőzhetők lesznek. (3Bizonyságtétel 492)
A fájdalom a természet tiltakozása. Sokan élnek az egészség tör vényeinek megszegésében, s tudatlanok az összefüggés felől az ivás, evés, a munka szokásai és egészség között. Nem döbbennek rá tényleges állapotukra, míg a természet fájdalommal nem tiltakozik az elszenvedett visszaélések miatt. Ha a szenvedők helyesen kezdenének élni, s az eddig elhanyagolt egyszerű módokhoz folyamodnának – a víz használatához és az egyszerű étrendhez – ezzel a természetnek a megfelelő segítséget nyújtanák, melyre már régen szüksége lett volna. Ha így folytatják, a beteg rendszerint súlyos következmények nélkül fölgyógyul. (Egészség 3. rész 61)
A mértéktelenség szenvedést okoz. Sokan annyira odáig vannak a mértéktelenségért, hogy semmi körülmények közt sem hajlandók változtatni farkasétvágyuk dédelgetésén. Inkább áldozatul lökik egészségüket, inkább időnap előtt meghalnak, mintsem megzabolázzák féktelen étvágyukat. Soknak fogalma sincs az evésivásuk és egészségük közti kapcsolatról. Ha fölvilágosíthatnánk őket, talán lenne erkölcsi bátorságuk megtagadni étvágyukat, kevesebbet enni, s akkor is kizárólag egészséges ételekből, tengernyi szenvedéstől óvva meg magukat. (Hogyan étkezzünk 158)
Gyógyító folyamatok is okoznak fájdalmat. A régóta igénybe nem vett izmok mozgása azért okoz fájdalmat, mert a természet most kelti őket életre. (3Bizonyságtételek 78)
A szenvedés fokozódik a beállítottságtól. Ha lemondtál volna az olvasásról, s általában, hogy a magad szórakozására élj, ha több időt fordítottál volna testmozgásra, hogyha egészséges, tápláló ételekkel éltél volna, sok szenvedést elkerülhettél volna. Szenvedésed tetemes része úgyis csak képzeletbeli. Ha megacéloznád gondolataidat, hogy ellenálljanak a beteges hajlamoknak, nem vettek volna erőt rajtad az idegrohamok. Ne csak magaddal törődj, hanem fordítsd figyelmedet a háztartásra, takarosan, ízlésesen tartsd rendben a családodat. (2Bizonyságtétel 434)
A szenvedők hajlamosak a türelmetlenségre. A szenvedők megtehetik magukért, amit mások nem tudnak olyan jól megtenni értük. Kezdjék el megszabadítani a természetet rárótt terhétől. Távolítsátok el az okot. Böjtöljetek rövid ideig, hogy a gyomor megpihenhessen. Csökkentsétek a szervek lázas állapotát a víz gondos és értelmes alkalmazásával. Ez segít a szervezet igyekezeténél, hogy megszabaduljon a tisztátalanságoktól.
A betegek általában azért szenvednek fájdalmat, mert türelmetlenek. Nem hajlandók önfegyelmet, lemondást gyakorolni, s kicsit szenvedni az éhségtől. Sem a természet lassú folyamatát kivárni, hogy fölépítse a túlhajszolt erőket a szervezetben. Hanem minden áron azonna li enyhülést akarnak, azért erős gyógyszereket szednek. (2Válogatott üzenetek 4501)
Némely szenvedésről nem tehetünk. Vannak tiszta értelmű és lelkiismeretes emberek, s mégis szenvednek, más okokból, melyekről nem tehetnek. (Gyermekvezetés 445)
Nincs rejtve Jézus elől. Mily csodálatos gondolat, hogy Jézus tud fájdalmainkról. Minden betegségünkkel ő is lesújtott. Barátaink közül némelyek mit sem tudnak a jajokról s testi fájdalmakról. Sosem betegek, ezért nem tudnak teljesen együtt érezni a beteggel. Jézust viszont megérinti szenvedésünk. (2Válogatott üzenetek 237)
Isten szívén viseli szenvedésünket. Nem bűntelen, aki szombaton elmulasztja enyhíteni a szenvedést. Isten szent nyugalomnapja az emberért lett, s az irgalmasság tettei tökéletes összhangban állnak szándékával. Isten nem kívánja, hogy teremtményei akár egy órányit is szenvedjenek, ha szombaton, vagy bármely más napon enyhíteni lehet rajtuk. (Világ reménye 207)
Bízzunk, ha fáj is valamink. Értelmed gyakran felhős lehet a fájdalomtól. Ilyenkor ne próbálj gondolkodni, csak feküdj, pihenj, s mutasd meg, hogy Istenre, hű teremtődre bízod lelkedet. Gyöngeséged és szenvedésed közepette is előjogod kimutatni, hogy nem kételkedsz Isten szeretetében, hogy tudod, hogy hű és igaz, aki megígérte; s hogy lelkedettestedet őrá bíztad.
Gondolataid időzzenek Isten jóságán vagy szeretetén, mellyel szeret minket, és a megváltással bebizonyította ezt. Ha nem szeretett volna, ha nem tartott volna értékesnek, nem hozott volna oly nagy áldozatot érted. Az Úr bővölködik az irgalmasságban, kegyelemben. Nyugodjon meg szíved s értelmed, mint fáradt gyermeké anyja karjában. Az Úr örökkévaló karja támogat téged. Minden lesújtottságoddal Jézus is lesújtott...
Rejtőzz el benne, s a gonosz nem gyötör majd, nem zavarja meg hitedet. Jézus a békéjét adományozta neked.
Erős az erő, melyben örökkévaló Fia által Isten részesít...
Kegyelmének igéje manna a hívő léleknek. Az ige drága ígéretei élet, egészség és béke. (1896, 16. levél)
A szenvedés nem ürügy a keresztényietlenségre. Az elmúlt éjjel keveset aludtam. Jézusra próbáltam tekinteni, a mindenható orvos kezébe helyezni magamat. Az Úr így szólt: Elég néked az én kegyelmem. Krisztus kegyelme minden keserűségek közt helyes szavak szólására vezeti az embert. Testi szenvedés nem kifogás keresztényietlen tettekre. (1892, 19. kézirat)
Fölülemelkedve a fájdalmon. A gyöngélkedők gyakran szembe tudnak szállni a betegséggel, egyszerűen visszautasítva, hogy engedjenek bajaiknak s tétlenségbe hanyatljanak. Fölülemelkedve fájdalmaikon, hadd végezzenek erejükhöz mért, hasznos foglalkozást. Az ilyen foglalkozástól, a szabad levegőtől és napsütéstől sok leromlott beteg visszanyeri egészségét és erejét. (Nagy orvos 246)
A gyógyítás nem a hit megtagadása. Balga álláspontra helyezkednek, ha azt mondják, hogy gyógyulásért imádkozva nem szabad használniuk az Isten által rendelkezésre bocsátott egyszerű orvoslásokat a fájdalom enyhítésére, és segíteni a természetet a munkájában, nehogy ez hitük megtagadása legyen. Holott ez nem a hit megtagadása, hanem szigorúan egyezik Isten tervével.
Ezékiás betegségénél a látnok elhozta az üzenetet, hogy meg fog halni. Ezékiás az Úrhoz kiáltott, s az Úr meghallotta szolgáját, csodát tett érte, üzenetet küldve, hogy tizenöt évet ad életéhöz. Mármost Isten egyetlen szava, ujjának egyetlen érintése ott, azonnal meggyógyította volna Ezékiást. Az Úr azonban utasítást adott, hogy tegyenek fügét a beteg helyre, s Ezékiás életre kelt. Amit teszünk, mindenben kövessük Isten gondviselésének tanácsát. (Egészségtanácsok 3812)
A fájdalom okozás hajlama sátáni. Az ember bűne miatt „fohászkodik és nyög az egész teremtett világ, velünk egyetemben.” /Róma 8:22/ Így nemcsak az emberi nemzetségnek, hanem az állatvilágnak is „élet és halál” az osztályrésze. Úgy illenék ezért, hogy az ember enyhíteni igyekezzék bűne által Isten teremtményeinek okozott szenvedést. Aki kínozza az állatokat, mert hatalmában vannak, az zsarnok, és gyáva is.
Sátáni az a vágy, amely embereknek vagy oktalan állatoknak fájdalmat igyekszik okozni. Sokan nem gondolják, hogy kegyetlenkedésük egykor kiderül. Úgy vélik, mert a szegény, néma állat nem tudja kibeszélni, örökre titok marad. De ha megnyílna a szemük, mint Bálámé, ott látnák állni Isten angyalát, aki bizonyságot tesz majd ellenük a mennyben. Eljön a nap, amelyen Isten teremtett világának kínzói is megítéltetnek. (Ősatyák és látnokok 443)
Ne okozz nagyobb fájdalmat. Ó, ne hangozzék el nagyobb fájdalmat okozó szó. A bűn életébe belefáradt léleknek, mely nem tudja, hol találjon enyhülést, mutassuk be a szánakozó Megváltót. Fogjuk kézen, emeljük föl, szóljunk hozzá bátorító és reménykeltő szavakat. Segítsünk nekik megragadni a Megváltó kezét. (A nagy orvos 168)
Krisztus gyötrelme nagyobb volt testi fájdalmánál. A testi gyötrelem azonban csak elenyésző része volt Isten szeretett Fia kínszenvedésének. A világ bűnei, s az Atya haragjának tudata nehezedtek rá, mikor elviselte a megszegett törvényért járó büntetést. Ez törte meg isteni lelkét. Az sodorta őt a végső gyötrelmekbe, hogy az Atya elrejtette előle arcát – az az érzés, hogy szeretett Atyja elhagyta.
A válaszfalat, melyet a bűn emel Isten és ember közé, azt érezte át teljesen és élesen a Koponyák hegyének ártatlan, szenvedő embere. A sötétség hatalmasságai telepedtek rá. Egyetlen reménysugár sem világította be előtte a jövőt. Azon kívül Sátán hatalmával is tusakodott, aki kijelentette, hogy Krisztus a kezében van, hogy ő erősebb az Isten Fiánál, hogy az Atya kitagadta Fiát, hogy most már ő sem kedvesebb az Atya előtt, mint Sátán. Ha valóban az Atya kedveltje, miért kellene meghalnia. Isten meg tudná menteni őt a haláltól. (2Bizonyság 214)