A házasság életre szóló szerződés. - Az ifjú elmében a házasság érzelmes rajongással van felruházva és nehéz megfosztani e sajátosságától, amellyel a képzelet beborítja azt, és nehéz bevésni az elmébe a házassági fogadalomba foglalt súlyos felelősség érzetét. Ez a fogadalom oly kötelékkel kapcsolja össze két egyén sorsát, amit csak a halál keze tud elvágni.
Minden házassági fogadalmat komolyan meg kell fontolni, mert a házasság egész életre szóló lépés. A férfi és a nő egyaránt komolyan fontolja meg, hogy tud-e ragaszkodni egymáshoz az élet viszontagságain keresztül, míg mindketten élnek.
Jézus helyesbítette a házasságról alkotott téves felfogást. - A zsidó nép körében megszokott dolog volt, hogy a férj a legcsekélyebb ok miatt is elvált feleségétől, az asszony pedig ismét férjhez mehetett. Ez a szokás azonban nagy nyomort és bűnt eredményezett. Jézus a Hegyibeszédben világosan leszögezte, hogy a hűtlenségen kívül egyéb ok miatt a házasság fel nem bontható. Így szólt "...Valaki elbocsátja feleségét paráznaság okán kívül, paráznává teszi azt; és aki elbocsátott asszonyt veszen el, paráználkodik" (Mt 5:32).
Midőn a farizeusok később ismét megkérdezték Jézust, hogy a válás megengedhető-e, Ő arra utalt, hogy a házasság már a teremtésnél el lett rendelve. Ezt mondta: "...Mózes a ti szívetek keménysége miatt engedte volt meg néktek, hogy feleségeiteket elbocsássátok; de kezdettől fogva nem így volt" (Mt 19:8). Felidézte Éden boldog napjait, amikor Isten mindent "igen jó"-nak nevezett. A házasság és a szombat édeni eredetű; két intézmény, mely Isten dicsőségét és az emberek üdvét szolgálja. Midőn az Alkotó a szent pár kezét egybefonta, így szólt: "...elhagyja a férfiú az ő atyját és anyját; és ragaszkodik feleségéhez, és lesznek egy testté" (1Móz 2:24). Így tette kötelezővé a házasság törvényét Ádám minden fiára az idők végezetéig. Amit mennyei Atyánk jónak tart, az mindig a legnagyobb áldás és fejlődés törvénye az ember részére.
Jézus azért jött e világra, hogy helyreigazítsa a hibákat és visszaállítsa Isten erkölcsi képmását az emberben. A házassággal kapcsolatban rossz felfogás alakult ki Izrael tanítóinak elméjében. A házasság intézményét eredménytelenné tették. Az ember szíve annyira megkeményedett, hogy a legjelentéktelenebb ürüggyel is el akart válni feleségétől, vagy ha úgy döntött, akkor feleségét elszakította gyermekeitől és elküldte. Ezt nagy megszégyenítésnek tekintették, mely a legnagyobb szenvedést jelentette az eltávolított személy számára.
Krisztus eljött, hogy e gonoszságokat helyreigazítsa. Az első csodáját egy menyegző alkalmával művelte. Ezáltal jelentette ki a világnak, hogy a házasság, ha tisztán és szeplőtlenül megőrizzük, szent intézmény.
Tanács egy eltervezett válásra. - A házassággal kapcsolatos elgondolásotok tévesek. A házassági fogadalmat csak a házaságy megsértése törheti vagy semmisítheti meg. Veszélyes időben élünk, amikor semmiben sincs biztosítékunk a Jézus Krisztusban való szilárd, megingathatatlan hiten kívül. Nincs oly szív, mely ne tudna elidegenedni Istentől Sátán csalásai által, kivéve, ha nem őrködik imában.
Sokkal jobb egészségi állapotban volnál, ha lelki békéd és nyugalmad lenne. De zavart és kiegyensúlyozatlan lettél, a válást illetően pedig helytelenül érveltél. Nézetedet nem tarthatod fenn azon az alapon, amelyen érvelsz. A férfiaknak nem áll jogukban, hogy mértékadó törvényt alkossanak maguk számára és Isten törvényét eltörölve saját hajlamaikat kövessék. Nekik is el kell jutniuk Isten igazságának nagy erkölcsi színvonalára...
Isten csupán egy indokot ismer el, amiért a feleség elhagyhatja férjét vagy a férj a feleségét, ez pedig a házasságtörés. Ezt az okot imádságosan fontoljuk meg.
Tanács egy elvált házaspárnak. - Testvéreim, ti jó ideje nem éltek együtt. Nem jutottatok volna erre az életmódra és nem így cselekedtetek volna, ha mindketten türelmet, kedvességet és elnézést tanúsítottatok volna egymás iránt, olyat, aminek mindig meg kell lennie a férj és feleség között. Egyikőtök se erőltesse rá a másikra saját akaratát! Ne igyekezzen keresztülvinni saját elgondolásait és terveit, tekintet nélkül a következményekre. Egyikőtök se cselekedjen a saját tetszése szerint. Munkálkodjon szívetekben Isten Lelkének mérséklő és alárendelő befolyása, ami tegyen készségessé benneteket gyermekeitek nevelésének munkájára... Kérd mennyei Atyádat, őrizzen meg téged attól, hogy engedj a kísértésnek és türelmetlen, éles, akaratos módon beszéljetek egymással! Mindkettőtök jelleme fogyatékos. Mivel nem álltok Isten irányítása alatt, ezért egymás iránti magatartásotok esztelen.
Könyörgök, rendeljétek alá magatokat Isten vezetésének! Ha az a kísértés környékez benneteket, hogy kihívóan beszéljetek egymással, akkor tartózkodjatok a beszédtől. E pontban kísértésben lesztek, mivel még sohasem győztétek le jellemeteknek ezt a kifogásolható vonását. Mégis, minden rossz szokásotokat le kell győznötök. Teljesen rendeljétek alá magatokat Istennek! Essetek a kősziklára, Jézus Krisztusra, hogy összetörjetek! Mint férj és feleség fegyelmezzétek magatokat! Menjetek Krisztushoz segítségért! Ő készségesen támogat benneteket isteni együttérzésével és ingyen kegyelmével...
Bánjátok meg Isten előtt az elmúlt életeteket! Térjetek észhez és forrjatok eggyé újra mint férj és feleség! Tegyétek félre korábbi életetek kellemetlen és boldogtalan tapasztalatát! Legyetek bátrak az Úrban! Zárjátok be lelketek ablakait a föld irányába, de nyissátok ki a menny felé! Ha világosságért emelitek fel szavatokat imában a menny felé, az Úr Jézus, aki a világosság és élet, békesség és öröm, meghallja kiáltásotokat. Ő az Igazság Napja, mely bevilágít elmétek kamráiba és megvilágítja lelketek templomát. Ha örömmel köszöntitek otthonotokban jelenlétének napfényét, akkor nem ejtetek ki olyan szavakat, melyek a boldogtalanság érzetét keltik.
A reménytelenül rosszul bánt feleségnek. - Megkaptam leveledet, amire a következőt válaszolom: Nem tanácsolhatom neked, hogy visszatérj D-hez, ha nem látsz benne határozott változást. Az Úrnak nem tetszenek azok az elgondolások, amelyeket korábban képviselt, hogy mit kell tennie egy feleségnek... Ha ragaszkodik korábbi nézeteihez, a jövő nem lesz számodra jobb a múltnál. D. nem tudja, hogyan kell a feleséggel bánni.
Nagyon szomorú vagyok e dolog miatt. Igazán sajnálom D-t, de mégsem tanácsolhatom, hogy visszamenj döntésed ellenére. Oly nyíltan beszélek veled, ahogyan ővele is beszéltem. Veszélyes volna számodra, hogy ismét parancsa alá rendeld magad. Reméltem, megváltozik...
Az Úr megérti minden érzésedet... Légy jó reménységgel az Úrban; Ő nem hagy el és nem hagy cserben téged! Őszintén együttérzek veled.
Tanács egy elhagyott férjnek; vedd fel kereszted! - Nem tudom, mit lehetne még ez esetben tenned, ezért azt gondolom, az egyedüli dolog, amit tehetsz, hogy engedd el feleségedet. Ha ő elhatározta, hogy nem él veled, a legnyomorultabbak volnátok, ha megkísérelnétek azt. Mivel ő teljesen és határozottan karóhoz kötötte magát, vállald keresztedet és légy férfi.
Isten szemében még mindig házasok, bár elváltak. - Egy nő elválhat férjétől törvényesen, az ország törvényei alapján, ám Isten szemében még sincs elválasztva a magasabb törvény szerint. Csak egy bűn van, a házasságtörés - amely olyan helyzetbe hozza a férjet és a feleséget Isten szemében -, amikor felszabadulhatnak házassági fogadalmuk alól. Bár az ország törvénye kimondhatja a válást, azonban a Biblia világosságában Isten törvényei szerint ők még mindig férj és feleség.
Láttam, hogy X. Y. testvérnőnek nincs joga máshoz férjhez menni; de ha ő vagy más asszony a törvény alapján elválhat, mely szerint férje házasságtörő lett, akkor szabadon férjhez mehet, akit választ.
Elválás hitetlen házastárstól. - Ha a feleség hitetlen és ellenség, a férj Isten törvényének szemszögéből, egyedül ez okból nem küldheti el őt. Abból a célból, hogy Isten törvényével összhangban maradjon, a férjnek feleségével kell maradnia, kivéve akkor, ha a hitetlen fél választja az elválást. Lehet, hogy sokféle módon ellenállást, elnyomást és bosszúságot kell elszenvednie, de erőt, vigasztalást és támogatást nyer Istentől, aki kegyelmet ad mindenkinek a szükség idején. Legyen tisztalelkű, őszintén határozott, szilárd elvű férfi és Isten bölcsességet ad neki, hogy milyen eljárást kövessen. A pillanatnyi lelki befolyás nem uralja értelmét, hanem az értelem tartja szilárd kezében az irányítás vonalát, hogy a vágyat megzabolázza.
A feleség buzdítása, hogy ne a házasságát, hanem természetét változtassa meg. - Levelet kaptam férjedtől. Azt akarom mondani, csak egy dolog van, amiért a férj törvényesen elválhat feleségétől vagy a feleség a férjétől és ez a házasságtörés.
Ha természetetek nem hasonló beállítottságú, nem szolgálná-e Isten dicsőségét, ha megváltoztatnátok azt?
A férj és a feleség tanúsítson egymás iránt tiszteletet és szeretetet. Vigyázzanak lelkületükre, szavaikra és cselekedeteikre, hogy semmi olyat ne tegyenek, vagy mondjanak, amivel ingerelnék vagy bosszantanák egymást. Törődjön mindenki a másikkal, és tegyenek meg mindent erejükhöz mérten, hogy erősítsék egymás iránti vonzalmukat.
Mindkettőtöknek mondom, keressétek az Urat. Az egymás iránti kötelességeteket szeretetben és kedvességben tegyétek meg. A férj legyen szorgalmas magatartású és tegyen meg minden tőle telhetőt családja fenntartása érdekében. Ez arra indítja feleségét, hogy tisztelje őt...
Testvérnőm, nem nyerheted el Isten tetszését mostani magatartásoddal! Bocsáss meg férjednek. Ő a férjed. Áldott leszel, ha igyekszel kötelességtudó, szerető feleség lenni. Ajkadon fakadjon a kedvesség törvénye. Meg tudod és meg is kell változtatnod magatartásodat.
Mindketten tanulmányozzátok, hogyan tudtok alkalmazkodni egymáshoz és nem különbözni... A gyengéd, szelíd módszerek alkalmazása meglepő változást hoz majd életetekben.
Házasságtörés, válás és gyülekezeti tagság. - A megbántott A. G. testvérnő esetével kapcsolatban, X. Y. feltett kérdésére azt kívánom válaszolni, a legtöbb esetben az a jellemző, hogy akiket legyőzött a bűn, mint a férjét, azoknak nincs valós bűntudatuk. Ennek ellenére némelyeknek van bűntudatuk és visszatérnek a gyülekezetbe, de még nem érdemelték ki Isten népének bizalmát feltétlen beismeréssel és komoly bűnvallomással. Ez az eset olyan nehézségekre utal, amelyek egyesekben nem találhatók meg, és csak a következőket fűzzük hozzá:
1. A hetedik parancsolat áthágásának esetében, ahol a bűnös fél nem tanúsít őszinte bűnbánatot, a sértett fél elválhat anélkül, hogy saját vagy gyermekei - ha van - helyzetét nem teszi rosszabbá azáltal, hogy szabad.
2. Ha saját magát és gyermekeit rosszabb helyzetbe hozná válása által, nem ismerünk egyetlen bibliaverset sem, amely az ártatlan félt bűnösnek nyilvánítaná maradása által.
3. Az idő, a munka, az ima, a türelem, a hit és a kegyes élet megújulást munkálhat. Olyan valakivel élni együtt, aki megtörte házassági fogadalmát és a bűnös szerelem borzalma és szégyene elborítja, de nem ismeri fel állapotát, rákfekélyként marja a lelket. És mégis a válás életre szóló fájdalom. Isten könyörüljön az ártatlan félen! A házasságot jól meg kell fontolnunk, mielőtt megkötnénk azt.
4. Miért, ó! miért van az, hogy a férfiak és a nők - akik tiszteletreméltók és jók lehetnének, elérhetnék a mennyet - olcsón eladják magukat az ördögnek, megsebzik kebelbarátaikat, meggyalázzák családjukat és szégyent hoznak az Isten ügyére és végül a kárhozatba jutnak? Az Úr irgalmazzon nekik! Akiket legyőzött a bűn, miért nem tanúsítanak bűnbánatot bűneik utálatosságának arányában, és miért nem menekülnek Krisztushoz kegyelemért és az elkövetett sebek gyógyulásáért?
5. De ha nem akarják azt tenni, amit tehetnének, és ha az ártatlan eljátszotta törvényes jogát a válásra azáltal, hogy tovább élt a bűnössel miután bűne ismertté vált, nem látjuk, hogy a bűn az ártatlanon nyugodna maradandóan és az ő erkölcsi joga a válást illetően kérdésesnek látszana, ha egészsége és élete nincs nagyon veszélyeztetve, ha így marad. [Megjegyzés - Ez az egyike azon kevés állításoknak, amelyet Ellen és James White együttesen jelentetett meg. Minthogy mindketten aláírták, nyilvánvaló, hogy a kifejezésre juttatott nézeteket Ellen White teljesen szentesítette. Meg kell jegyezni, hogy az egyháztagság helyreállítása, amire a rész bevezető cikkelye utal, nincs ellene az elválás hátterének, de a házasságtörésnek igen. A cikkely nem tesz utalást bármilyen válásra. A válásra és az egyháztagságra való utalás az azt követő cikkelyekben nem a sértő férjre, hanem a sértett feleségre és gyülekezeti tagságára vonatkozik, ha elhatározná hogy elválik vagy ha megmarad férjével.5. De ha nem akarják azt tenni, amit tehetnének, és ha az ártatlan eljátszotta törvényes jogát a válásra azáltal, hogy tovább élt a bűnössel miután bűne ismertté vált, nem látjuk, hogy a bűn az ártatlanon nyugodna maradandóan és az ő erkölcsi joga a válást illetően kérdésesnek látszana, ha egészsége és élete nincs nagyon veszélyeztetve, ha így marad.- A szerkesztők.]