Vallás és egészség. Legfőbb fontosságú a személyes vallás. János apostol írta: „Szeretett barátom, kívánom, hogy mindenben jól legyen dolgod, és légy egészséges, amint jó dolga van lelkednek.” A test egészsége jórészt a lélek egészségétől függ. „Ezért akár esztek, akár isztok, vagy bármi mást tesztek, tegyetek mindent Isten dicsőségére.” A személyes vallás kiviláglik a magatartásból, szavakból és tettekből. Növekedést ér el, míg végül a tökéletesség elnyeri az Úr jóváhagyását. „Ő benne vagytok beteljesedve.” (1901, 111. levél)
A tiszta vallás derűt, higgadtságot és erőt hoz. A tiszta és szeplőtlen vallás nem érzelem, hanem az irgalmasság és szeretet tetteinek cselekvése. Erre a vallásra van szükség az egészséghöz és boldogsághoz. Belép a lélek szennyes templomába, és ostorral űzi ki a bűnös betolakodókat. Elfoglalva a trónt, megszentel jelenlétével, bevilágítva a szívet az igazságosság, krisztusi jellem napjának tündöklő sugaraival. Megnyitja a lélek mennyre nyíló ablakait, beengedi Isten szeretetének verőfényét. Ezt lelki nyugalom és derű kíséri. Megnövekedik a testi, szellemi és erkölcsi erő, mivel a menny légköre élő, tevékeny közegként megtölti lelkét. Krisztus alakul ki benne a dicsőség reménységeként. (Jóléti szolgálat 36)
Isten az élet és öröm forrása. Isten az egész világ számára az élet, a fény és öröm forrása. Akár a nap sugarai, akár az élő forrásból áradó patakok, áldás árad tőle minden teremtményéhez. Ahol Isten élete az emberek szívében van, az szeretetben és áldással fog áradni mások számára is. (Jézushoz vezető út 77)
Mindenki Istentől nyer életet. Minden teremtett lény Isten akarata és hatalma által él. Isten Fia életének a részesei. Bármilyen nagy képességű is valaki, akkor is a minden élet forrásából nyeri életét. Isten Fia az élet forrása. Aki egyedül halhatatlan, aki világosságban s életben lakozik, egyedül ő mondhatta el: Van hatalmam letenni életemet, és van hatalmam újra fölvenni azt. (A te igéd igazság 134)
Sátán kihasználja értelem fölötti hatalmát. A mennyből kivetve, Sátán a mi világunkban alapította meg országát. Azóta fáradhatatlanul erőlködik, hogy elcsábítsa az embereket Isten iránti hűségüktől. Ugyanazt a képességet használja, mint a mennyben – az értelem értelem fölötti hatalmát. Az emberek embertársaik kísértői lettek. Sátán erős, megrontó nézeteit, s mesteri, késztető hatalmát ápolják. Ezen elgondolások, eszmék hatása alatt az emberek szövetségekbe, szakszervezetekbe és titkos társulatokba kötözik magukat. Olyan ügy nökségek munkálkodnak a világon, melyeket Isten nem sokáig fog megtűrni. (1903, 114. levél)
Sátán célja, hogy önző célokra használjuk képességeinket. Sátánnak hálói és csapdái vannak, mint a madarásznak, készen a lelkek foglyul ejtésére. Kifejezett szándéka, hogy az emberek Istenadta képességeiket önző célokra fordítsák, ahelyett, hogy Isten dicsőségére engednék át őket. Isten azt akarja, hogy az emberek azzal foglalkozzanak, ami békét, örömet s örök jót eredményez nekik. Sátán viszontazt akarja, hogy arra összpontosítsuk erőfeszítéseinket, ami mit sem használ, és elpusztul a használattal. (Magasztos hivatásunk 200)
A bűn nem hozott új képességeket és szenvedélyeket. Ne képzeljük, hogy Ádám bűne óta Isten újfajta képességeket és indulatokat adott az embernek, mert akkor úgy látszana, hogy Isten beavatkozott, hogy bűnös tulajdonságokat ültessen az emberekbe. A bűnbeesés után Krisztus azonnal elkezdte térítő tevékenységét, s az ember Isten törvénye iránti engedelmesség és Krisztusba vetett hit által visszanyerheti Isten elvesztett képmását. (1905, 60. kézirat)
Mindnek választani kell két zászló közt. Ez a főfontosságú kérdés. Két nagyhatalom áll szemben egymással. Isten fejedelme Jézus Krisztus, és a sötétség fejedelme Sátán. Itt a nyílt viszály. Csak két csoport van, s mindenki valamelyik lobogó alá sorakozik. Vagy a sötétség fejedelme, vagy Jézus Krisztus zászlaja alá. (1894, 38. levél)
A bűn az egész emberre kihat, ugyanúgy a kegyelem is. (1891, 8 levél.)
A konok szív rántja a sárba a lélek képességeit. Aki meg akarja tanulni az üdvösség tudományát, föltétlenül engedelmes tanulónak kell lennie Krisztus iskolájában, hogy a lélek temploma a Magasságos lakhelye lehessen. Ha Krisztustól akarunk tanulni, a lelket meg kell üresítenünk kevély tulajdonságától, hogy Krisztus véshesse rá a képmását. (Magasztos hivatásunk 105)
A kereszt jól kiegyenlíti az értelemet. Mi adja meg az értelem nek a helyes szintet? A Kálvária keresztje. Jézusra, hitünk szerzőjére és bevégzőjére tekintve, mindenestől porba kell fektetnünk a magunk gyönyörűségére törekvést,. Amint helyesen látunk, megszületik a magunk megalázása, ami elősegíti az alázatosszívűséget és az alázatos értelmet. Amint a keresztet szemléljük, ez képesít meglátni a csodálatos gondoskodást, melyet a kereszt minden hívő számára hozott. Isten Krisztusban...ha helyesen látjuk, földig rombolja az emberi kevélységet. Nem lesz többé önmagasztalás, hanem igaz alázat. (Magasztos hivatásunk 114)
Az ember Krisztusban lesz teljessé. Krisztus élő egységre hozza magával és az Atyával tanítványait. A Szentlélek emberi értelmeken való munkálkodása által az ember teljes egésszé lehet Krisztusban. A Krisztussal való egység egymással is az egység kötelékét hozza létre. Ez az egység a legmeggyőzőbb bizonyíték a világnak Krisztus fönségéről, jóságáról és hatalmáról, hogy elvegye a bűnt. (A te igéd 155)
Isten emeli az erkölcsi értéket. Az ember Isten becslése szerinti értéke a Krisztussal való egysége, mert egyedül Isten tudja fölemelni az embert az erkölcsi érték szintjén, a Krisztus igazságossága, isteni jelleme által. Világi megtiszteltetés és világi nagyság annyit ér, amennyire az Alkotó becsüli. Bölcsességük balgaság, erejük gyöngeség csupán. (Magasztos hivatásunk 149)
Önzés és gyümölcsei. A romlottság lényege az önzés, s mivel az emberek hódolnak hatalmának, az Isten iránti hűség ellenkezője látható ma a világon. Nemzetek, családok, egyének megteltek azzal a kívánsággal, hogy magukat tegyék a központtá. Az ember vágya az embertársa fölötti uralkodás. Önzésével elválasztva magát Istentől és embertársaitól, féktelen hajlamait követi. Úgy viselkedik, mintha a mások jóléte, a neki való alávetettségtől függne. (Intézőség 241)
Győzni lehet. Az igazságosság elveinek művelése által az ember győzni tud a gonosz hajlama fölött. Ha Isten törvénye iránt engedelmes, érzékei nem torzak és nyomorékok többé. Képességei nem romlottak, s nem pazarolja el Istentől elvezető célokra. A menny adományozta kegyelemben és kegyelem által, a szavak, gondolatok és erők megtisztultak lehetnek. Új jellem alakulhat ki, s a bűn romlottsága le lehet győzve. (1905, 60. kézirat)
Az ingadozó értelem a kísértés kezdete. A kísértésnek való behódolás kezdete abban a bűnben rejlik, hogy megengedjük az értelemnek az ingadozást, azt, hogy következetlen legyen Istenre támaszkodásánál. A gonosz örökkön figyel az alkalomra, hogy helytelenül állítsa be Istent, s tiltottra terelje, csábítsa a gondolatokat.
Ha tudja, világi dolgokra rögzíti az értelmet. Iparkodni fog fölkavarni az érzelmeket, föllármázni a szenvedélyeket és indulatokat, arra rögzíteni a szeretetet, a hajlandóságokat, ami nem válik javadra. Ezzel szemben a te kötelességed ellenőrzés alatt tartani érzelmeidet, szenvedélyeidet és indulataidat higgadt alávetettségben az észnek és lelkiismeretnek. Ezzel a Sátán elveszti az értelem fölötti hatalmát.
Krisztus arra a belső kötelességre szólít, hogy fokozatosan győzzünk a jellemünkben lévő lelki rossz, lelki gonoszság fölött.. A bűnös hajlamokat le kell küzdenünk...Étvágyat, szenvedélyt, indulatot meg kell hódítanunk, s az akaratot teljesen Krisztus oldalára állítani. (Magasztos hivatásunk 87)
Ne ess kétségbe öröklött hajlamok miatt! Sátán mindig éber hogy megcsaljon, félrevezessen. Minden csábítást igénybe vesz, hogy az embert az engedetlenség széles útjára bűvölje. Így törekszik a tájékozódási pontokat eltávolítva az érzékeket megkeverni. A helyes irány jelzésére Isten által fölállított útjelzőket hamis föliratokkal látja el. Mivel ezek a gonosz lények iparkodnak eltakarni a lélek elől minden fénysugarat, az Úr mennyei lényeket bízott meg az üdvösség örököseinek irányításával, szolgálatával őrzésével és vezetésével. Nem kell kétségbe esnünk öröklött, rossz hajlamaink miatt. Hanem mikor Isten Lelke meggyőz a bűnről, a helytelent művelő tartson bűnbánatot, vallja be bűnét, s hagyja el a rosszat. Hű őrök vigyáznak, hogy a helyes ösvényre tereljék a lelkeket. (A te igéd igazság 201)
A bűnrészesség barátság által. Akit rossz befolyások félrevezettek, és így bűnrészes lett a másokkal való barátság által, hogy Isten akaratával és jellemével ellenkezőt tegyen, annak nem kell kétségbe esnie. „Mert ilyen főpap illet minket, szent, ártatlan, szeplőtlen, a bűnösöktől elválasztott, és aki az egeknél magasságosabb lőn.” Krisztus nemcsak pap és közbenjáró bűneinkért, hanem az áldozat is. Egyszer föláldozta magát mindenkiért. (1897, 11. levél)
Sátán csüggeszt, Krisztus reményt ihlet. Pillanatra se ismerd el Sátán kísértéseit, mintha egyeznének értelmeddel. Fordíts hátat nekik, miként az ellenfélnek magának hátat fordítanál. Sátán végzi a csüggesztést, Krisztus, hittel és reménységgel bizakodásra ihleti szívünket. Sátán törekszik megingatni a bizalmunkat. Azt sugallja, hogy reményeink hamis alapokon állnak, nem pedig annak biztos, megmásítatlan szaván, aki képtelen hazudni. (Magasztos hivatásunk 85)
Gyógyír minden kísértésre. Gyógyír van mindennemű kísértésre. Nem vagyunk magunkra hagyatva, hogy egyedül, csupán véges erőnkkel csatázzunk énünkkel és bűnös természetünkkel. Jézus a hatalmas segítő, a sohasem bajban hagyó támasz...Senkinek sem kell elbukni vagy elcsüggedni, mikor az Úr ilyen bőségesen gondoskodott rólunk. (Magasztos hivatásunk 88)
Krisztus vére az egyedüli gyógyír. Az Úr törvénye túláradón szé leskörű... Jézus világosan kijelenti tanítványainak, hogy szavakon és tetteken kívül gondolatokkal, érzésekkel, kívánságokkal is áthághatjuk Isten szent törvényét. Az Istent mindenek fölött szerető szív semmiképpen sem fog arra hajlani, hogy a lehető legkisebb követelésre szűkítse le az Úr utasításait. Az engedelmes, hű lélek jó kedvvel adózik mély lelki engedelmességgel, mikor a törvény lelki hatalmát látja. Akkor a parancsolatok valóságos erejükkel találnak célba a lélekben. A bűn végtelenül bűnösnek fog látszani... Nem lesz többé önigazultság, önhittség, magunk nagyratartása. A magunkban bízás is szertefoszlik. A bűnről való mély meggyőződés és a magunk megutálása az eredmény, és a lélek a veszély kétségbeesett érzetében megragadja Isten bárányának vérét, mint az egyedüli gyógyírt. (Magasztos hivatásunk 140)
Szembeszállás a kísértővel. Sátán hozzád jön, és azt mondja, hogy bűnös vagy. Mégse hagyd megtölteni magad a gondolattal, hogy Isten elvetett. Felelj neki, hogy igen, bűnös vagyok, ezért van szükségem a Megváltóra. Bűnbocsátóra és kegyelemre van szükségem, s Krisztus mondja, hogy ha hozzá térek, nem veszek el. Hozzám írt leveléből olvasom: ’Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsátja bűneinket és megtisztítson minden hamisságtól.’ Elhiszem az igét, melyet rám hagyott. Engedelmeskedek parancsának. Mikor Sátán azt mondja, hogy elvesztél, feleld, hogy igen, de Krisztus eljött, hogy megkeresse és megmentse, ami elveszett. Minél súlyosabb a bűnöm, annál nagyobb szükségem van megváltóra. (1896, 98/b. levél)
A zűrzavarról Isten kezeművére a figyelmet. Isten fölszólítja teremtményeit, tereljék el figyelmüket a körülöttük levő zavarról és homályról, s csodálják az ő művét. Az égitestek méltók az elmélkedésre. Isten alkotta őket az ember javára, s amint tanulmányozzuk Urunk műveit, Isten angyalai lesznek mellettünk fölvilágosítani értelmünket és megőrizni a Sátán ámításától. (A te igéd igazság 201)
Amit a vallás elér. Az igaz vallás nemesíti az értelmet, finomítja az ízlést, megszenteli az ítélőképességet, s a menny tisztaságának és szentségének részesévé teszi birtokosát. Angyalokat hoz közel, és egyre jobban elválaszt bennünket a világ szellemétől s hatásától. Belép életünk minden tettébe és kapcsolatába, s az egészséges értelem lelkületében részesít. S az eredmény a boldogság és béke. (Egészség tanácsok 629, 630)
Növeli a szellemi képességeket. Mint Dániel esetében, a lelki jellem fejlődésével pontos arányban fejlődnek a szellemi képességek is. (A te igéd igazság 100)
Javít a testi egészségen. Értelmünk váljon eszessé, helyezzük akaratunkat az Úr oldalára, s akkor csodálatos javulás köszönt be testi egészségünkre. (Egészség tanácsok 505)
Legjobb gyógyszer az igaz cselekedetek. A beteg testének és értelmének legjobb gyógyszere a helyesen cselekvés tudata. Isten különleges áldása a befogadón, egészség és erő. Akinek békés és Istenben megelégedett az értelme, az az egészség útján jár. Valóban megelégedés tudnunk, hogy Isten szeme rajtunk nyugszik, s hogy füle nyitva áll imáink előtt. Leírhatatlan boldogság tudnunk, hogy mindenkor hű barátunk van, akire rábízhatjuk lelkünk összes titkát. (Egészség tanácsok 628)
Jézus szeretete édes illattal veszi körül a lelket. Akik szeretik Jézust, azok lelke tiszta és kellemes légkörrel lesz körülvéve. Vannak, akik elrejtik lelkük éhségét. Ezeknek nagy segítség a gyöngéd szó, a nyájas megemlékezés. Adjuk tovább az Isten által gazdagon és ingyen adományozott égi ajándékokat a körülöttünk levőknek. Így kinyilvánítjuk a szeretetet, mely mennyei születésű, s mely növekedik, amint nagylelkűen mások áldására használjuk. Így dicsőítjük meg Istent. (Magasztos hivatásunk 231)
Meggondolatlan perc következményei. A lelkiismeretről eltávolított egyetlen védőpajzs, egyetlen rossz szokás melengetése, a kötelesség magasztos hívásainak egyetlen elhanyagolása az ámítás ösvényeinek kezdete lehet. Ez pedig a Sátánt szolgálók soraiba vezet. Közben mégis azt vallhatod, hogy Istenért és ügyéért lángol a szíved. Pillanatnyi meggondolatlanság, egyetlen félrelépés egész életeteket rossz irányba terelheti. S lehet, hogy sohasem jöttök rá, mi okozta romlásotokat, míg csak el nem hangzik az ítélet: „Takarodjatok tőlem, ti gonosztevők!” (5Bizonyságtételek 398)
Isten nem tesz csodát, hogy megakadályozza az aratást. Az Úr figyelmeztetéseket, tanácsokat küld, hogy helyesbíteni tudjuk tévedéseinket, mielőtt második természetünkké válnának. Nem tesz csodát, hogy az elhintett mag ki ne keljen s gyümölcsöt ne teremjen...
Aki hitetlen konokságot és merev közönyt tanúsít az isteni igazság iránt, csupán azt aratja, amit vetett. Ez sokak tapasztalata. Hideg közönnyel hallgatják az igazságot, mely valamikor megrázta lelküket. Hanyagságot, közönyt, és igazság iránti ellenállást vetnek; s ez lesz aratásuk is, melyet betakarítanak. A jég hidegsége, a vas keménysége, a szikla behatolhatatlan, benyomásnak ellenálló természete – ezeket találjuk sok hitvalló keresztény jellemében.
Az Úr így keményítette meg a fáraó szívét. Isten Mózes szájából szólt az egyiptomi királyhoz, a legmegkapóbb bizonyítékot nyújtva neki isteni hatalmáról; de az uralkodó konokul visszautasította a világosságot, mely bűnbánatra vezette volna. Isten nem küldött természetfölötti hatalmat megkeményíteni a lázadó király szívét. De mert a fáraó ellenállt, az Úr visszavonta Szentlelkét, sötétségben és hitetlenségben hagyva őt, melyet maga választott. A Lélek befolyását következetesen visszautasítva, emberek elvágják magukat Istentől. Az Úrnak nincs hatalmas tartalék eszköze az értelmek fölvilágosítására. Akaratának kinyilatkoztatása nem tudja elérni őket hitetlenségükben. (Adventista bibliaértelmezés 3. kötet, 1151)
Mi alakítsuk környezetünket, ne az bennünket. Vannak olyan bajok, melyeken enyhíthetünk, de meg nem szüntethetünk. Az embernek ahelyett, hogy környezete alakítaná őt, le kell győzni az akadályokat, alakítania kell környezetét. Azzal tudja művelni képességeit, hogy rendet és összhangot hoz ki a zűrzavarból. Ebben a törekvésében számíthat Isten segítségére, ha igényli. Nincs magára hagyva, hogy egyedül birkózzék meg a kísértésekkel, maga erejével küzdjön a próbákkal. Mindenható lény siet a segítségünkre. Jézus odahagyta a menny királyi udvarait. Szenvedett és meghalt a bűntől elaljasodott világon, hogy megtaníthassa az embereket, hogyan lábaljanak át az élet próbáin, s hogyan győzzék le a kísértéseket. Ő a mi példaképünk. (5Bizonyságtételek 312)
Isten azt akarja, hogy értelmünket kitatarozzuk. Söpörjük félre a kérdéses elvek és gyakorlatok szemetjét. Az Úr azt akarja, hogy rendbe hozzuk gondolkodásunkat, s szívünk az igazság kincseivel megteljen. (Magasztos hivatásunk 106)
Bánjunk bölcsen a különböző értelmekkel. Valamennyiünknek tanulmányoznunk kell a jellemet és a modort, hogy tudjuk, miként bánjunk okosan a különféle gondolkodású emberekkel. A legkitűnőbb törekvésünket fordítsuk arra, hogy elsegítsük őket Isten szavának megértéséhöz és az igaz, keresztény élethöz. Olvassuk velük a Bibliát, vonjuk, tereljük gondolataikat a világi dolgokról örökkévalókra. Isten gyermekeinek kötelessége, hogy az Úr küldöttei legyenek, hogy megismerjék azokat, akiknek segítségre van szükségük. Ha valaki roskadozik a kísértés alatt, gondos óvatossággal karoljuk föl ügyét és bánjunk vele bölcsen, hiszen örök élete forog kockán. Így az értük fáradozók szavai és tettei életre éltető illat vagy pedig halált jelentő halotti szag lehetnek. (4Bizonyságtételek 69)
A hajlíthatatlan elv Jézus tanítványságának jele. Hajlíthatatlan elv jelzi azok útját, akik Jézus lábánál ülnek, és tőle tanulnak. (Magasztos hivatásunk 160)