Udvarlásnál józan észre van szükség. A fiatalok túl sokat bíznak az ösztönös viselkedésre. Nem lenne szabad könnyen odaadni magukat, vagy hagyni, hogy elbájolja őket kedvesük megnyerő külseje. A mai udvarlás nem más, mint az ámítás és álszentség rendszere, melyhez sokkal több köze van az üdvösség ellenségének, mint az Úrnak. Ha valahol, akkor itt van szükség józan észre. Mégis nagyon kis szerepet játszik az ügyben. (Üzenet az ifjúságnak 450)
A legnemesebb jellemvonásokat fejlesszük. Az udvarlás eszméi téves elméleteket melengetnek a házasságról. Ösztönzésüket és vak szenvedélyüket követik. Az udvarlást a kacérkodás szellemében folytatják. A két fél rendszerint megsérti a szemérmesség és tartózkodás szabályait, s helytelenségben bűnösek, még ha nem is szegik meg Isten törvényét. Nem látják Isten magasztos, nemes szándékát a házasság intézményével, azért nem fejlesztik ki szívük legtisztább szeretetét, s a jellem legnemesebb tulajdonságait. (Orvos szolgálat 141)
A tiszta hajlandóság inkább mennyei, mint földi. Szót se szólj, egy tettet se kövess el, ha nem szeretnéd, hogy szent angyalok lássák, s följegyezzék a menny könyveibe. Egyedül Isten dicsőségével törődj. A szív csak tiszta, jóváhagyott szeretettel szeressen, Jézus követőjéhöz méltón, hogy fölemelő, és inkább mennyei, mintsem földi legyen a természete. Ami az udvarlásban különbözik ettől, az züllesztő, lefelé húzó. A házasság nem lehet szent és tiszteletre méltó a tiszta és szent Isten előtt, hacsak a fönnkelt szentíráselvek szerint nem történik. (Orvos szolgálat 141)
A késői órák veszedelme. Elterjedt szokás a későn fekvés. Istennek azonban nem tetsző, még ha mindketten keresztények vagytok is. Ezek a nem helyénvaló órák ártanak az egészségnek, megfosztják az agyat a másnap kötelességeinek végzéséhöz szükséges erőtől, s a gonoszság látszatát keltik. Fivérem, remélem lesz elég önérzet benned, hogy kerüld az ilyen udvarlást. Ha egyedül Isten dicsőségére törekszel, akkor meggondoltan, körültekintőn viselkedsz. Nem tűröd meg, hogy annyira elvakítson a szerelemsóvár érzelgősség, hogy ne ismerd föl azokat a jelentős követelményeket, melyeket Isten tőled, kereszténytől elvár. (3Bizonyságtételek 45)
A vak szerelem szegényes alap a házasságra. Ezek az éjféli élvezethajhászásórák a romlottság mai korában gyakran vezetnek mind két fél romlásához. Sátán ujjong, és Istent gyalázat éri, mikor férfiak és nők meggyalázzák magukat. A szerelembe esés bűvölete alatt föláldozzák a tisztesség jó nevét, s az ilyenek házasságát nem lehet Isten jóváhagyása mellett, ünnepélyesen beiktatni. Házastársak, mert az érzéki szenvedély űzte őket, s mikor a viszony újdonsága megkopik, kezdik megérteni, mit cselekedtek. (Adventista otthon 56)
A nem igaz szerelem fékezhetetlen. Erőszakos, vak s fékezhetetlen az a szeretet, melynek nincs jobb alapja, mint az érzéki kielégülés. Tisztességet, igazságot s minden nemes, emelkedett képességet szolgaságba döntenek. A férfi, akit a lángoló szerelem lánca megkötözött, gyakran süket az ésszerűség hangjával szemben. Érvelés, kérlelés be nem láttatja viselkedése balgaságát. (Adventista otthon 51)
A megszenteletlen szerelem mindig félrevezet. A megfékezhetetlen szerelem mindig félrevezet, mert hiszen mindig más ösvényekre csalogat, mint amit Isten kijelölt. (1891, 34. levél)
A bűn megismétlése csökkenti az ellenállást. Aki egyszer engedett a kísértésnek, másodszor könnyebben fog engedni. A bűn minden megismétlése csökkenti az ellenállást, megvakítja a látást, elfojtja a meggyőződést. A bűnös kielégülés minden magja gyümölcsöt terem. Isten nem tesz csodát, hogy megakadályozza az aratást. (Ősatyák és látnokok 268)
A szenvedély mindent elpusztít. Sohse feledjük Krisztus szavait: „Miként a Nóé napjaiban lett, úgy lesz az ember Fiának napjaiban is. Ettek, ittak, házasodtak, férjhez mentek mindama napig, a melyen Noé a bárkába beméne, és eljöve az özönvíz, és mindeneket elveszte.” Az étvágy, a kívánságok uralkodnak az értelmen. Falánkság, iszákosság, dohányzás uralkodik, ám Krisztus követői mérsékeltek lesznek, evésben ivásban. Nem elégítik ki bűnös étvágyukat az egészség és lelki növekedés rovására.
„Ettek, ittak, házasodtak, férjhez mentek mindama napig, amelyen Noé a bárkába beméne, és eljöve az özönvíz, és mindeneket elveszte.” Ugyanezt látjuk ma a házasság terén. A fiatalok, de olyan férfiak és nők is, akiknek bölcsnek és értelmesnek kellene lennie, mintha meg bűvölték volna őket. Sátáni hatalom látszik erőt venni rajtuk, megszállni őket. A legmeggondolatlanabb házasságokat kötik. Nem kérik ki Isten tanácsát. Emberi érzületűek, kívánságok és szenvedélyek hengerelnek le mindent, míg csak a kocka el nincs vetve. Kimondhatatlannyomorúság a következménye az ügyek ilyetén állapotának, s Istenre is gyalázatot hoznak. A házasság esküje mindenféle érzéki utálatosságokat takar. Nem lesz határozott változás ez ügyben. (Bizonyságtételek munkásoknak 41)
Az elvakult szerelem kihat minden képességre. Akik az elvakult szerelem ragályos betegségében szenvednek, azoknak minden képessé ge ennek hatása alá kerül. Mintha csak elvesztették volna a józan eszü ket, visszataszítók lesznek a tetteik. Testvérem, szóbeszéd tárgyává tetted magadat, s csökkentetted magad iránt azok becsületét, akik jóváhagyását pedig nagyra kellene tartanod.
Sokak számára a betegség válsága akkor következik be az éretlen házasságokban, mikor lekopott az újdonság máza. Elpárolgott a szerelmeskedés elbűvölő hatalma. Az egyik vagy mindkét fél rádöbben a helyzet valódi állására.
Akkor öszsze nem illőnek, mégis életfogytig egymáshoz kötöttnek találják magukat, a legünnepélyesebb ígéretek által egymáshoz láncoltan. Elszoruló szívvel tekintenek a rájuk váró boldogtalan élet elébe. A lehető legjobbat kellene most már kihozni a helyzetükből, sokan azonban hallani sem akarnak erről. Vagy megszegik esküjüket, vagy pedig any nyira kellemetlenné teszik az igát, amit pedig maguk akartak mindenáron nyakukba akasztani, hogy gyáván véget vetnek életüknek. (5Bizonyságtételek 110, 111)
Serdülőkori szerelem. Sátán uralkodik a legtöbb fiatal gondolkodásán. Nem tanítjátok meg lányaitokat, hogy tagadják meg magukat s uralkodjanak magukon. Kényeztetitek őket és legyezgetitek hiúságukat. Rájuk hagyjátok, hogy az legyen, amit ők akarnak, mígcsak csökönyösek és akaratosak nem lesznek, míg azt sem tudjátok, mit kezdjetek velük, hogy mentsétek őket a romlástól. Sátán vezeti őket, hogy a hitetlenek közt szálló igévé váljanak a tolakodó magatartásukkal, amiért nem tartózkodók, s hiányzik belőlük a nőies szeméremérzet.
A fiatal fiúknak is eltűritek, hogy az legyen, amit ők fejükbe vettek. Alig múltak tízévesek, mielőtt magukkorú kislányokat kísérgetnek haza és szerelmeskednek velük. S a szülők annyira rabjai az engedékenységnek, s a rosszul értelmezett szeretetnek, hogy nem mernek határozottan föllépni, hogy változást vezessenek be és megzabolázzák élvhajhászó gyermekeiket ebben a züllött erkölcsű korban. (2Bizonyságtételek 460)
Rejtett, tiltott udvarlások. A fiataloknak sok leckét kell megtanulni, s a legfőbb, hogy megtanulják ismerni magukat. Helyes fogalmuknak kell lenni kötelezettségeikről s kötelességükről szüleik iránt, s egyfolytában tanulniuk kell Krisztus iskolájában, a szelídséget és alázatosszívűséget. Míg szeretniük és tisztelniük kell szüleiket, gyülekezetükben is tiszteljék a tapasztalt emberek ítéletét.
Az ifjú, aki szereti egy ifjú hölgy társaságát és megnyeri barátságát a lány szüleinek tudta nélkül, nem viselkedik nemes kereszténységgel sem a lány, sem szülei iránt. Titkos levelezgetéssel és légyottokkal befolyásolhatja a lány értelmét, de ezzel elmulasztja a léleknek azt a nemességét és becsületességét mutatni, mellyel Isten minden gyermekeinek rendelkeznie kell. Céljuk eléréséért szint játszanak, mely nem egyenes és nyílt, s nem a Biblia mértéke szerinti. Ezzel hamissá, hűtlenné válnak azok iránt, akik szeretik őket, és hű gondnokok kívánnak lenni fölöttük. Az ilyen befolyások alatt kötött házasságok nem Isten igéje szerint valók. Az ifjú, aki elvezeti valaki lányát a kötelességtől, aki megzavarja a lány gondolkodását Isten világos és kifejezett parancsaitól, hogy engedelmeskedjék szüleinek, és tisztelje őket, nem olyan, aki hű maradna házastársi kötelezettségeihöz. (Keresztény nevelés alapjai 1012)
Ne játszunk a szívekkel. Az érzelmekkel való játék súlyos bűn a szent Isten szemében. Egyesek mégis kedvelik az ifjú hölgyeket s kiváltják hajlandóságaikat, majd továbbállnak s feledik a szavakat, melyeket szóltak, és szavaik hatását. Új arc vonzza őket, s másnak ismétlik el azokat a szavakat, másnak szentelik ugyanazt a figyelmet. (Adventista otthon 57)
Arról beszélünk, amiről gondolatban foglalkozunk. Sok fiatal lány másról sem tud beszélni, mint fiúkról; a fiúk pedig a lányokról. „A szív bőségéből szól a száj.” Arról beszélnek, amire a legtöbbet gon dolnak. Pedig a jegyző angyalok leírják a hitvalló fiúk és lányok szavait. Mennyire megrökönyödnek majd, és szégyellik magukat, mikor az ítélet napján viszonthallják szavaikat! Sok gyerek kegyeskedő álszent csupán. A nem hitvalló fiatalok megbotlanak az ilyen álszentekben, és megkeményednek azok igyekezetével szemben, akik szívükön viselik üdvösségüket. (2Bizonyságtételek 460)
Miért szereti a fiatal a fiatalok társaságát? A fiatalok miért érzik szabadabban magukat, mikor az idősek távol vannak? Mert a maguk fajtájával vannak. Mindegyik azt gondolja, hogy van olyan jó, mint a másik. Egy sem üti meg a mértéket, de magukhoz mérik, egymással vetik össze magukat, és semmibe veszik az egyedül tökéletes és igaz mértéket, Jézust, az igaz példaképet. Az ő önfeláldozó élete a példánk. (1Bizonyságtételek 1545)
Tanács ifjú hölgynek, hogy őrizze hajlandóságait. Mindenestől nagyon bőkezűen bánsz hajlandóságaiddal, s ha magadra lennél hagyva, élethosszig tartó hibát követnél el. Ne add el magadat olcsón. Ne bizalmaskodj bármelyik főiskolással. Gondold meg, hogy az Úrnak készülsz munkát végezni; hogy jól végezd részedet, s visszatérítsd neki a rád bízott talentumokat, s halljad a drága dicséretet ajkáról: Jól van, te derék, hűséges szolga, ügyelj magadra; s ne légy meggondolatlan barátkozásaiddal.
Isten szolgálatában való szereped betöltéséhez haladj előre előnyeiddel, olyan alapos szellemi képességért, amilyen csak lehetséges. El kell érned a szellemi képességek erőteljes, kiegyensúlyozott fejlődését s a művelődés kegyes, keresztény sokoldalú fejlesztését, hogy Isten igaz munkása legyél. Meg kell dorgálnod s megfinomítanod ízlésedet és képzeletedet, s minden vágyadat tisztává tenned szokásossá vált önuralommal. Magasztos, emelkedett indítékokkal kell haladnod. Gyűjtsd össze az összes hatékonyságot, mit csak tudsz, a legtöbbet hozva ki a tanulás lehetőségeiből s a jellem fegyelmezéséből, hogy betölts bármely tisztséget, melyet az Úr kijelöl neked. Nagy szükséged van a lendítőkerékre, bölcs tanács által. Ne vesd meg a tanácsot. (1893, 23. levél)
Uralkodj magadon. Hajlasz rá, hogy fogadd azok figyelmességeit, akik mindenben silányabbak, mint te. Bölcsebbé kell tenni téged a Krisztus kegyelme által. Minden lépést annak fényében fontolj meg, hogy nem a magadé vagy. Mivel áron vétettél meg, legyen az Úr a tanácsadód. Ne tégy semmit, ami veszélyeztetné vagy megnyomorítaná hatékonyságodat. Bánj becsületesen magaddal; mindenre kiterjedő erőfeszítéssel fegyelmezd magadat. Jézus Krisztus kegyelme segíteni fog minden lépésnél, ha tanítható s figyelmes leszel.
Írok most neked, s nemsokára ismét írni fogok. Az Úr elém tárta elmúlt életed ballépését, ezért nem merem visszatartani a legkomolyabb kérleléseket, hogy tartsd magadat szigorúan a fegyelemhöz….
Ne vezettesd félre magadat hamis ösvényre, s ne kedveld annyira a fiatal férfiak társaságát, mert nem csak a hírnevednek és jövő kilátásodnak ártasz, hanem reményeket és várakozásokat keltesz azokban, akiket figyelmeddel kitüntetsz, mert mintegy megbűvöltek lesznek szerelemvágyó érzelgősséggel, s tönkreteszik főiskolás életüket. Te is, ők s, azért vagytok a főiskolán, hogy tanuljatok, hogy szellemileg és jellemetekkel nagyobb hasznosságra minősüljetek ebben, és az elkövetkezendő, halhatatlan életben. Ne kövess el hibát figyelmességekelfogadásával vagy bármelyik ifjú bátorításával. Az Úr föladatot készít számodra. Törekedj buzgón megfelelni Isten értelmének és akaratának. Ne kövesd hajlandóságaidat, s ne kösd meg jövő sorsodat, mintegy acélpánttal. (1893, 23. levél)
Szellemi képességre káros, helytelen kapcsolat. (Tanács 18 éves lánynak) Édesapád és anyád teljes jóváhagyása nélkül egy ifjúra sincs jogod rögzíteni hajlandóságaidat. Hiszen jóformán még gyermek vagy, s apád tudta és helyeslése nélkül hajlandóságot mutatnod bármely ifjú iránt, nem más, mint gyalázatot hozni szülődre. Ehhez az ifjúhoz kötő érzelmed megfoszt a békés gondolatoktól és egészséges álomtól. Az agy balga képzelgésekkel, óhajokkal és érzelgősséggel megtöltése ez. Tanulmányaid akadálya ez, és súlyos, gonosz betegség szellemi és testi erőid számára. Ha meg ellentmondanak neked, ingerült és lehangolt leszel. (1904, 9. levél)
Iskolai szabályok. A főiskola szigorúan fölügyel a fiatal férfiak és nők iskolaév alatti barátkozására. Csak mikor ezeket a szabályokat ideiglenesen fölfüggesztik, amint olykor megtörténik, akkor szabad a férfiaknak nyilvános gyülekezésekre kísérni a nőket.
Battle creeki főiskolánknak is hasonló szabályai vannak, bár nem annyira szigorúak. Az ilyen szabályok nélkülözhetetlenek megóvni a fiatalokat az időnap előtti udvarlások és balga házasságok veszélyétől. Szüleik a műveltség megszerzéséért küldik a fiatalokat a főiskolásra, nem a más nemmel való kacérkodásért. A társadalom jóléte, valamint a tanulók legfőbb érdeke követeli, hogy ne kíséreljenek meg élettársat keresni kialakulatlan jellemmel, éretlen ítélettel, s míg meg vannak fosztva a szülői gondoskodástól s vezetéstől. (Keresztény nevelés 62)
Kor, állapot és gondolkodásmód tényezői. A tanulóknál vegyük számításba korukat és jellemüket. Nem bánhatunk úgy a fiatalokkal, mint az öregekkel. Vannak körülmények, mikor megbízható tapasztalatú és jó nevű férfinak és nőnek egyes előjogokat adhatunk, melyeket nem adhatunk meg a fiatalabb tanulóknak. Vegyük figyelembe a kort, állapotot és gondolkodásmódot. Minden tettünkben legyünk megfontoltak. Mégse adjuk alább szilárdságunkon és éberségünkön a tanulók összes korcsoportjával való foglalkozásnál, sem szigorúságunkon, hogy megtiltsuk a céltalan, balga barátságokat a fiatal és éretlen tanulók közt. (Tanács tanítóknak 101)
A szerelembe esés veszedelme. A főiskola egyes hallgatói nem használják ki jól az idejüket. Az ifjúság életerejével telve, le akarják rázni a rájuk kényszerített fegyelmet. Különösen az ellen lázadoznak, hogy az ifjak ne legyeskedhessenek a lányok körül. Ennek rossz követ kezményei azonban nagyon is ismertek romlott korunkban.
A főiskolán, ahol sok fiatal kerül össze, ha a világ szokásait követnék e téren, olyan vágányba terelnék gondolataikat, mely hátráltatná a tanulást és a vallásos dolgok komolyan vevését. Az ifjak és lányok az isko laév alatt lángra lobbanva egymásra rögzítik szeretetüket, ami azt mutatja, hogy hiányzik belőlük a jó ítélőképesség. Akár a te esetedben, ösztönzés uralkodik gondolkodásukon és belátásukon. Az elbűvölő káprázat hatása alatt félreteszik az őszinte keresztények által érzett roppant felelősséget. Elhal bennük a lelkiség. Az ítélet s az örökkévalóság is elveszítik félelmetes jelentőségüket. (5Bizonyságtételek 110)
Mikor az emberi szeretet az első. Sokak számára az emberi szeretet elsőbb az isteninél. Azzal tetőzik meg a visszaesés első lépéseit, hogy semmibe merészelnek venni az Úr kifejezett parancsát; aminek gyakran teljes hitehagyás a következménye. Mindig is veszélyes az embernek a maga akaratát vinni véghöz Isten követelményeivel szemben. Az embernek kemény lecke megtanulni, hogy Isten komolyan gondolja, amit mond. Akik olyan barátokat és társakat választanak, akik elvetik Krisztust, és lábbal tapossák Isten törvényét, végül maguk is ugyanolyan gondolkodásúak, és lelkületűek lesznek. (Isten fiai 165)
Vegyes házasságok. Ha téged, fivérem, kerülget a csábítás, hogy e tapasztalatlan lánnyal kösd össze életedet, aki alig ismeri az élet gyakorlati kötelességeit, hibát követsz el. De ez a hiányosság eltörpül a mellett, hogy nem ismeri Isten iránti kötelességét. Holott nem szenvedett világosság híjával. Örvendezhetett volna a vallásos előjogoknak, de nem értette meg, hogy Krisztus nélkül nyomorult bűnös csupán. Ha szerelmed miatt ismételten hátat bírsz fordítani az áhítatoknak, ahol Isten találkozik népével, hogy annak társaságát élvezd inkább, aki nem szereti Istent, s akit nem vonz a hitélet, hogyan várhatod el, hogy Isten fölvirágoztassa az ilyen frigyet. (3Bizonyságtételek 44)
Keresztények hitetlenekkel kötött házassága. A keresztény világban riasztó közönyt látunk Isten hitetlenekkel kötött házassága felőli tanításai iránt. Sokan vallják, hogy szeretik és félik Istent, a végtelen bölcsesség tanácsai helyett mégis a maguk elgondolásait követik. Olyan ügyben, mely életbevágón érinti mindkét fél boldogságát és jólétét, mind a mai, mind az örök életben, félreteszik az eszüket, ítélőképességüket és az istenfélelmet. A vak ösztönt és a csökönyösséget hagyják fölülkerekedni.
Máskülönben értelmes és lelkiismeretes férfiak s nők bezárják fülüket a tanács hallása elől. Barátok, rokonok, és Isten szolgáinak fölhívásai és kérlelései süket fülekre hullnak. Tolakodó beavatkozásnaktekintik az óvást és figyelmeztetést; és ellenségként bánnak a baráttal, aki annyira elvhű, hogy tiltakozzék. Mindez pontosan Sátán szájíze szerint történik. Megszövi varázslatát a lélek körül, elbűvöltté, elvakulttá tesz. A bujaság nyakába vetik az ész és önuralom gyeplőit, kielégítetlen szenvedély veszi át a kormányt, mígcsak az áldozat a keserűség és szolgaság életére nem ébred, de már későn. Nem képzeletből festem ezt a képet – tényeket sorolok föl. Isten nem szentesíti az olyan frigyeket, melyeket kifejezetten eltiltott. (5Bizonyságtételek 3656)
A hitetlen meghatározása. Mégha választottad minden más tekintetben derék ember is lenne, (de nem az,) a jelen igazságot mégsem fogadja el, hanem hitetlen. Az ég megtiltja, hogy egyesülj vele. Nem veheted semmibe Isten utasítását, csak ha veszedelembe sodrod lelkedet. (5Bizonyságtételek 364)
Szentségtelen képzelet tiltott területe. (Tanács egy lelkésznek) Az Úr, mint súlyos veszedelemben forgót mutatott meg nekem. Sátán nyomodban jár, s időnként kellemes meséket sugdos füledbe. Elbájoló képeket mutat neked valakiről, mint aki alkalmasabb élettárs lenne számodra, mint ifjúságod felesége, gyermekeid anyja.
A Sátán alattomban, fáradhatatlanul erőlködik, hogy ámító kísértéseivel nyélbe üsse bukásodat. Eltökélte, hogy tanítód lesz, s neked most oda kell helyezkedned, ahol erőt nyerhetsz ellenállni neki. El remél vonni feleséged iránti szeretetedtől, hogy másik nőre rögzítsd szerelmedet. A spiritizmus tévesztésébe remél vezetni. Azt kívánja, hogy engedd gondolataidat ezen a nőn időzni, amíg szentségtelen vonzalom által isteneddé nem válik.
Az üdvösség ellensége sokat nyer, mikor az Úr egy választott őrállójánál eléri, hogy képzeletében a viszony lehetőségein időzzék, s hogy az eljövendő világon neveljen föl családot olyan asszonnyal, akit szeret. Semmi szükségünk ilyen vonzó képekre. Az ilyen kép mind a kísértő agyából ered…
Az Úr elém tárta, hogy ilyen spiritiszta képek sokakat foglyul ejtenek. Érzéki a gondolkodásuk, s hacsak változás nem köszönt be, romlásuknak fog bizonyulni. Akik engednek az ilyen szentségtelen képzelgésnek, ezt mondom: A Krisztus szerelméért, azonnal torpanjatok meg, ahol vagytok. Tiltott területen álltok. Térjetek meg, tartsatok bűnbánatot. (Orvos szolgálat 100)
Szabad szerelem. Láttam eme Istenről szóló képzeletszülte nézetek következményeit; hitehagyást, spiritizmust és szabad szerelmet. A tanítások szabad szerelmi jellege annyira álcázott volt, hogy csak nehezen lehetett fölismerni valódi természetét. Amíg az Úr elém nem tárta az ügyet, nem tudtam, minek nevezzem, de aztán utasított, hogy hívjam istentelen spiritiszta szerelemnek. (8Bizonyságtétel 292)
A szeretet nem érzelgősség. A szeretet és hajlandóság, melyet Jézus akar, hogy másoknak adjunk, nem érzelgősségízű, mert az csapda a lélek számára. Hanem olyan szeretet, mely mennyei eredetű, melyet mind tanítással, mind példamutatással Jézus testesít meg. De ahelyett, hogy ezt a szeretetet gyakorolnánk, milyen gyakran elidegenedünk és elhidegülünk egymástól. A következmény az Istentől való elidegenedés, eltörpült lelki élet, s a keresztény növekedés megtorpanása. (Isten fiai és lányai 147)
Álszeretet fölismerése. Isten küldötte int bennünket: „Szeressetek tetetés nélkül. Gyűlöljétek a rosszat, ragaszkodjatok a jóhoz. Ami a testvéri szeretet illeti, legyetek gyöngédek, tiszteletadás dolgában egymást megelőzők legyetek.” Pál apostol arra tanít, hogy különböztessük meg az ártatlan, önzetlen, Krisztus lelkülete által kiváltott szeretetet, a világon bőven föllelhető, üresen kongó tetetéstől.
Ez a hitvány hamisítvány sokakat félrevezet. Pedig ez eltörölné a különbséget a helyes és helytelen közt, mert a bűnösnek adna igazat, ahelyett, hogy lelkiismeretesen rámutatna tévedéseire. Az ilyen szemethúnyás sohasem fakad valódi barátságból. Érzéki szívben otthonos lelkület készteti. Bár a keresztény mindig szeretetteljes, szánakozó és megbocsátó lesz, mégsem érthet egyet a bűnnel. Irtózni fog a gonosztól s ragaszkodni a jóhoz, még ha föl is kell adnia az istentelenhez fűző kapcsolatát vagy barátságát. Krisztus lelkülete a bűn gyűlöletére vezet, ugyanakkor szívesen hozunk bármilyen áldozatot a bűnös megmentéséért. (5Bizonyságtételek 171)
Társválasztás. A fiatal nő csak olyat fogadjon el élettársul, akinek tiszta, férfias jellemvonásai vannak, aki szorgalmas, törekvő és becsületes, aki szereti és féli Istent. Az ifjú olyat keressen maga mellett állni, aki alkalmas viselni az élet terheinek ráeső részét, akinek a hatása nemesíteni és finomítani fogja őt, s aki boldoggá teszi őt szerelmével. (Nagy orvos 359)