Emeld a lelkiismeretet megillető helyére. Isten állati létnél többet adott az embernek. „Úgy szerette Isten a világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy ha valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” Az Úr elvárja, hogy akikért oly nagy áldozatot hozott, a Krisztus példája követésével mutassák ki szeretetének nagyrabecsülését. Éljenek akaratával megegyezőn. Elvárja, hogy azzal viszonozzák az irántuk tanúsított szeretetet, hogy megtagadják magukat másokért. Elvárja, hogy az ő szolgálatára használják testi és szellemi erejüket, képességeiket. Szeretetet adott szívükbe, s elvárja, hogy ezt a drága ajándékot az ő dicsőségére fordítsák. Lelkiismeretet adott nekik, s megtiltja, hogy ezt az ajándékát bármiképp rosszul használják, viszszaéljenek vele. Inkább emeljék tekintélyét oda, ahová ő szánta. (Déli őrálló 1904, március 1)
Ellenőrizzük a lelkiismeretet, ápoljuk a barátságos viselkedést. Ápoljuk a barátságos viselkedést és vessük alá magunkat a lelkiismeret uralmának. Az igazság lelkülete jobb férfiakat és nőket nevel azok ból, akik szívükbe fogadják ezt a szellemet. Kovászként hat ez, míg egész lényünket elveinek színvonalára nem hozza. Kitárja szívünket az előtt, amit a kapzsiság befagyasztott. Megnyitja kezünket, amit addig soha meg nem nyitottunk, az emberi szenvedés előtt. Szeretet és gondoskodás tündöklik elő gyümölcseként. (4Bizonyságtételek 59)
A fölbecsülhetetlen érték. Az Isten és ember elleni vétektől mentes lelkiismeret kimondhatatlan érték. (Magasztos hivatásunk 143)
A lelkiismeret elutasítása ijesztő veszély. Naprólnapra férfiak és nők döntik el örök sorsukat. Az Úr elém tárta, hogy sokakat veszedelem környékez. Mikor valaki bármit mond vagy tesz, hogy elérje önző célját, csakis Isten hatalma tudja őt megmenteni. Jellemének át kell alakulni, mielőtt jó, Isten és ember elleni vétektől mentes lelkiismerete lehetne. Az énnek, önzésnek, bogaraiknak meg kell halniuk, és Krisztusnak kell birtokba venni a lélek templomát. Mikor az Istenadta világosságot elvetve az emberek visszaélnek lelkiismeretükkel, s lábbal tapossák azt, félelmetes veszélyben forognak. Jövő örök jólétük forog veszélyben. (1903, 162. levél)
Sátán el akarja fojtani a lelkiismeret hangját. Sátán befolyását használja, hogy elfojtsa Isten és a lelkiismeret hangját. S a világ úgy viselkedik, mintha az ördög ellenőrzése alatt állna. Az emberek őtválasztották vezérül. Az ő lobogója alatt állnak. Nem jönnek Krisztushoz, hogy életük legyen. Belerészegedve az élvezetek és szórakozások körforgásába, az után törtetnek, ami elpusztul a használattól. (1897, 161. kézirat)
Egyetlen helytelen lépés megváltoztatja az életet. Egyetlen korlát eltávolítása a lelkiismeretről; annak elmulasztása, amit az Úr kijelölt, egyetlen lépés a helytelen elv ösvényén, gyakran az élet és cselekvés teljes megváltoztatásához vezet.…Csakis ott vagyunk biztonságban, ahol Krisztus jár előttünk. Az ösvény világosabbá fog válni, egyre fényesebbé, a fényes nappalig. (1898, 71. levél)
A megerőszakolt lelkiismeret elgyöngül. A már egyszer megerőszakolt lelkiismeret meggyöngül. A szüntelen őrködés és szakadatlan ima erejére van szüksége. (2Bizonyságtételek 901)
A megbántott lelkiismeret megbízhatatlanná válik. Aki az igazság hallása után elfordul attól, mivel elfogadása gyöngítené anyagi helyzetét, az Istennek és a világosságnak fordít hátat. Olcsó piacon adja el lelkiismeretét. Az ilyen ember lelkiismerete mindig megbízhatatlan lesz. Sátánnal kötött egységet, erőszakot téve lelkiismeretén, mely, ha tisztán és becsesen állna, értékesebb lenne számára, mint az egész világ. Aki visszautasítja a fényt, az engedetlenség gyümölcséből szakít, mint Ádám és Éva Édenben. (1900, 27. kézirat)
A becsületesség elvetése megbénítja a képességeket. Mikor elveszíted lelkiismereti becsületességedet, lelked a Sátán harcmezejévé válik; elég kétséged és félelmed lesz, hogy megbénítsa erőidet, s csüggedésbe űzzön. Mikor Isten kedvezése eltávozik, tudjátok, hogy közületek többen pótolni szerették volna a hiányt. Világi izgalmakban s világiak társaságában kerestek kárpótlást a Szentlélek ama tanúságának elvesztéséért, hogy Isten gyermekei vagytok. (1885, 14. levél)
A megsértett lelkiismeret kényúrrá válik más lelkiismeretek fölött. (1896, 88. levél)
Sátán uralkodik a szesztől kába lelkiismereten. A részeges egy pohár méregért eladja ép eszét. Sátán veszi át értelme, szeretete, lelkiismerete ellenőrzését. Az ilyen ember a Szentlélek templomát pusztítja. Az élvezeti teaivás ugyanezt segíti elvégezni. Mégis hányan helyezik e pusztítókat asztalukra, így oltva ki az isteni tulajdonságokat. (Mértékletesség 7980)
A táplálkozás kihat a lelkiismeretre. A serkentő hatású és meg nem felelő élelem lázba hozza a vért, fölizgatja az idegrendszert, úgy hogy az érzéki ösztönök elsöprik az ésszerűség és lelkiismeret hangját. (Hogyan étkezzünk = Étrend és táplálkozás tanácsok 243)
Egészség és lelkiismeret. Az egészség fölbecsülhetetlen érték, mely szorosabban összefügg a lelkiismerettel és a vallással, mint sokan gondolnák. Az egészségnek nagyon sok köze van az ember képességéhöz. Minden lelkész érezze, hogyha a nyáj hű őrizője akar lenni, meg kell őriznie minden erejét, képességét a lehető legkitűnőbb szolgálat végzésére. (Egészség tanácsok 566)
A lelkiismeret a gyógyulás hatásos eszköze. Ha fáradt és megterhelt vagy, nem kell összezsugorodnod, mint a leveleknek az elszáradt ágon. A derűs és tiszta lelkiismeret jobb, mint a gyógyszerek, s hathatós eszköz az egészség helyreállításához. (Életem ma 177)
Lelkiismeretesen is lehet tévedni. Sokan azt gondolják, hogy az ember bármit gyakorolhat, amit lelkiismerete helyesnek tart. Holott a kérdés ez: Jól értesült, jó lelkiismerete vane, vagy eleve kialakult véleményei torzítjáke el. A lelkiismeret ne vegye át az így szól az Úr helyét. A lelkiismeretek nem mind egyeznek meg, s nem mind egyaránt ihletett. Némelyik lelkiismeret halott, kiégetett, mintegy tüzes vassal. Az emberek lelkiismeretileg tévedhetnek, mint ahogy igazuk is lehet. Pál valamikor nem hitt a názáreti Jézusban, s városrólvárosra üldözte a keresztényeket, bizonyos lévén benne, hogy Isten szolgálatát végzi. (1889, 4. levél)
Az emberi fölfogás megbízhatatlan vezető. „A test lámpása a szem. Ha azért a te szemed tiszta, egész tested világos lesz.” /Máté 6:22/
Ennek szószerinti, és átvitt értelme is van. Tele van igazsággal a testi szemet illetően, amivel külső tárgyakat látunk. De érvényes a lelki szemre, a lelkiismeretre is, mellyel valamit jónak vagy gonosznak ítélünk. Ha a lélek szeme, a lelkiismeret, tökéletesen egészséges, a lélek helyesen lesz tanítva.
De mikor a lelkiismeretet emberi elgondolások vezetik, melyeket nem csillapított le és nem lágyított meg Krisztus kegyelme, az értelem beteg állapotban leledzik. Nem a helyes összefüggésben látja a dolgokat. Kihat a képzeletre, s a lélek szeme hamis, torz fényben lát.
Tiszta, éles látásra van szükségetek. Visszaéltetek lelkiismeretetekkel, így megkeményedtetek. De ha a helyes ösvényt követitek, meg újul az érzékenysége. (1904, 45. levél)
Mikor megbízhatunk benne. Valaki azt mondhatja: „Igen ám, de a lelkiismeret nem ítél el, azért nem tartom meg Isten parancsolatait.” De Isten szavában olvassuk, hogy van jó és rossz lelkiismeret, s hogy ha lelkiismereted nem ítél el a parancsok megrontásáért, az még nem bizonyítja, hogy Isten szemében nem állsz elítélve.
Vidd lelkiismereted Isten szavához, s állapítsd meg, hogy életed és jellemed egyezike az Isten által ott kinyilatkoztatott mértékkel. Akkor eldöntheted, hogy értelmes hited vane, s hogy milyen fajta a lelkiismereted. Nem lehet megbízni az ember lelkiismeretében, hacsak az isteni kegyelem hatása alatt nem áll. Sátán kihasználja a fölvilágosulatlan lelkiismeretet, s mindennemű ámításba vezeti az embereket, mert nem Isten szavát tették tanácsadójukká. Sokan örömüzeneteket agyalnak ki maguknak, amint Isten törvényét is a maguk törvényeivel helyettesítették. (Advent szemle 1901, szeptember 3)
Isten szava a mértékünk. Nem elég követni a lelkiismeret parancsait.…Azt kell eldönteni, hogy lelkiismerete egyetérte Isten szavával? Ha nem ért egyet, akkor nem lehet biztonságosan követni, mert félre fog vezetni. Istennek kell megvilágítani a lelkiismeretet. Időt kell szentelni az ige kutatására és imára. Így az értelem meg lesz szilárdítva, erősítve és állapodva. (Magasztos hivatásunk 143)
Megváltoztatjae életedet? Lelkiismereted lehet, s meggyőződhet valamiről. Az a kérdés, hogy a meggyőződés munkálkodóe. Elérie szívedet, a belső ember cselekedeteit. Szennytől megtisztító folyamat éle a lélek templomában? Ezt akarjuk, mert olyan időket élünk, mint Izráel gyermekei napjaiban; s ha vétkek terhelnek, ne nyugodj, míg nem helyesbíted, s ki nem küszöbölöd. (1894, 13. kézirat)
Az igazság hatása a lelkiismeretre és szívre. A zsoltáros mondja: ”A te beszéded megnyilatkozása világosságot ad, és oktatja az együgyűeket.” Ha az igazság csupán a lelkiismereten munkálkodik, sok nyugtalanságot okoz. De mikor meghívjuk szívünkbe, egész lényünket Jézus fogságába veti. A gondolatok is az ő foglyai, mert ahol az akaratot Isten akarata alá veti, ott Krisztus értelme munkálkodik. „Az az indulat legyen bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is.” /Filippi 2:5/ Akit az Úr megszabadít, az valóban szabad, s nem hajtható a bűn szolgaságába. (1894, 67. levél)
Csak a lelkiismeret által hitt igazság, nyugtalanítja az értelmet. Lelkiismeretében minden becsületes zsidó meggyőződött, hogy Jézus Isten Fia, de büszke, nagyravágyó szívük nem hódolt be. Ellenálltak az igazságnak, mert eltökélték, hogy szembeszegülnek vele. Ha csak a lelkiismeret tartja igazságnak az igazságot, ha a szívet nem serkentik befogadására, akkor csak az értelmet köti le. De ha a szív is el fogadja igazságnak, akkor már áthatolt a lelkiismereten, foglyul ejtette a lelket tiszta elveivel. A Szentlélek helyezi ezt a szívbe, mely az értelemhez alakítja szépségét, hogy átalakító ereje meglássék a jellemen. (1897, 130. kézirat)
Isten nem vesz erőszakot a lelkiismereten. Isten sohasem kényszeríti az ember akaratát és lelkiismeretét. Sátán viszont mindig a könyörtelen kényszerítéshöz folyamodik. Megfélemlítéssel vagy erőszak kal akar uralkodni a lelkiismereten, és magának biztosítani az imádatot. Fölhasználja erre mind a polgári, mind az egyházi hatóságot. Arra ihleti őket, hogy emberi törvényeket erőszakoljanak az emberekre, Isten törvényeivel pedig dacoljanak. (Nagy küzdelem 591)
Mikor a lelkiismeret biztos vezető. Akinek a lelkiismerete biztos vezető, nem áll le vitatkozni, mikor Isten szavából világosság ragyog rá. Nem fogja őt emberi tanács vezetni. Nem engedi világi ügynek elállni az engedelmesség útját. Nem helyez minden önző érdeket a kivizsgálás útjába, hanem úgy közelíti meg Isten igéjét, mint akinek örök java fordul kockán. (1900, 27. kézirat)
Érzelmeket és kívánságokat vessük az értelem s lelkiismeret alá. Ha nem akarunk bűnt elkövetni, akkor a kezdet kezdetétől kerüljük el. Minden érzelmünket és kívánságokat vessük az ésszerűség és lelkiismeret alá. Utasítsunk vissza, de tüstént, minden szentségtelen gondolatot. Krisztus követői, vonuljatok szobátokba. Esedezzetek hittel teljes szívetekből. Ellenfelünk, az ördög, sasszemmel figyel, hogy csapdába ejtse lábatokat. Ha el akartok menekülni fortélyaitól, fölülről kell segítséget kapnotok. (5Bizonyságtételek 177)
Kötelességed kordában tartani az érzelmet és szenvedélyt, az észszerűség és lelkiismeret nyugodt szolgáiul. Akkor Sátán elveszti az értelem fölötti hatalmát. (Magasztos hivatásunk 87)
Sebhelyek örökre megmaradnak. A becstelen mit nyer tisztességtelen, világi számítgatásaival? Föláldozza nemes férfiúságát, s elindul a kárhozatba vezető ösvényen. Lehet, hogy később megtér, lehet, hogy embertársai elleni igazságtalanságában fölismeri a gonoszt, s a lehetőség szerint kárpótlást is adhat; a megsebzett lelkiismeret hegedései mégis örökre megmaradnak. (A te igéd igazság 75)
Krisztus kegyelme elégséges a bűnös lelkiismeretnek. Mikor a bűn küzd felsőbbségért a szívben, mikor bűntudat nyomja el a lelket és terheli a lelkiismeretet, mikor hitetlenség felhőzi be az értelmet, ne feledjétek, hogy Krisztus kegyelme elégséges legyőzni a bűnt, s szám űzni a sötétséget. A megváltóval lépve közösségre, a béke övezetébe lépünk. (Nagy orvos 250)
Azzá lehetsz, amit választasz. Újra figyelmeztetlek, mint aki tudja, hogy szembe kell néznie e sorokkal ama napon, mikor mindenki döntés elé kerül. Halogatás nélkül add át magadat Krisztusnak. A kegyelem hatalmával ő tud megmenteni a romlásból. Csakis ő gyógyít hat meg erkölcsileg és szellemileg. Szíved áttüzesedhet az Isten iránti szeretettől, felhőtlen és érett lehet a gondolkodásod; lelkiismereted megvilágosodott, életerős és tiszta lehet; akaratod egyenes és megszentelt lehet a Szentlélek uralma alatt. Azzá válhatsz, amit választasz. Ha sarkon fordulsz, ha nem követsz el több erkölcstelenséget, hanem megtanulsz helyesen cselekedni, akkor igazán boldog, eredményes lehetsz. Akkor sikeres leszel az élet csatáiban, végül pedig ennél jobb életben dicsőségre és megtiszteltetésre emelkedhetsz. Válassz ma, hogy kit akarsz szolgálni. (2Bizonyságtételek 5645)
Ne avatkozzunk mások lelkiismeretébe. Az Isten dolgaiban való lelkiismeretet tekintsük szent kincsnek, melybe senkinek sincs joga beleavatkozni, bármi legyen a tisztsége. Nabukonodozor további választás lehetőségét ajánlotta a három hébernek, s mikor visszautasították parancsát, fölötte dühös lett, s parancsot adott a kemence hétszeres befűtésére. Megmondta a foglyoknak, hogy bevetik őket a kemencébe. Megjött a hittel és bizalommal teli válasz: Istenünk, akit szolgálunk, meg tud menteni minket. De ha nem is ment meg, a hűséges Isten kezére bízzuk magunkat. (1897, 90. levél)
Nem mérvadó másnak. Isten nem akarja, hogy lelkiismeretedet tedd mások mérvadójává. Kötelesség vár hát rád, hogy légy vidám, ápold magadban az önzetlen érzéseket, mígcsak az nem lesz a legnagyobb örömöd, ha magad körül mindenkit boldoggá teszel. (4Bizonyságtételek 62)
Szülők segítsenek gyerekeiknek őrizni a tiszta lelkiismeretet. Az Úr utasított, hogy így szóljak a szülőkhöz: Kövessetek el mindent, hogy tiszta lelkiismeretre segítsétek gyermekeiteket. Tanítsátok őket Isten igéjéből táplálkozni. Tanítsátok őket, hogy ők az Úr kicsinyei. Ne feledjétek, hogy az Úr gyámjuknak bízott meg benneteket. Ha helyes táplálékot adtok nekik, ha egészségesen öltöztetitek őket, és szor galmasan tanítjátok őket Isten szavára, sorrólsorra, elvrőlelvre, itt is kicsit, ott is kicsit, sokat esedezve mennyei Atyátokhoz, fáradozástok gazdag jutalomban részesül. (1905, 4. kézirat)
A lelkiismeretet meg kell tisztítani. A lélek templomának minden termét, többékevésbé beszennyeztük, ezért tisztogatásra van szüksége. Lépjünk hát be a lelkiismeret pókhálós fülkéjébe. Zárjuk be a lélek földre nyíló ablakait, tárjuk szélesre a mennyre nyílókat, hogy az igazságosság, a krisztusi jellem napjának tündöklő sugarai szabadon beragyogjanak. Frissítsük föl az emlékezetet a Biblia elveivel. Tartsuk meg az értelmet tisztán és ártatlanul, hogy különbséget tudjon tenni a jó és rossz között. Amint elismételjük Krisztus tanítványaiért mondott imáját, a Szentlélek megújítja értelmünket és erőt ad megvalósítani a magasztos és szent elveket. (1901, 24. kézirat)
A tiszta lelkiismeret tökéletes békét hoz. A belső béke és az Isten ellen nem vétő lelkiismeret életre kelti és élénkké teszi a szellemi képességeket, akár a zsenge növényekre permetező harmat. Akaratod akkor helyes irányt vesz föl, és uralmad alatt marad, azon kívül, bár biztosabb föllépésű lesz, mégis mentes marad a romlottságtól. Elmélyedéseid, mivel megszentelődnek, az öröm forrása lesznek. A csöndes nyugalom, melyre így szert tehetsz, áldás lesz mindazokra, akikkel érintkezel. Ez a békesség és nyugalom idővel magától értetődő lesz, és szerteragyogja becses sugarait a környezetedre is, hogy rád ragyogják vissza. Minél inkább megízleled ezt a mennyei békét és lelki egyensúlyt, annál inkább növekedni fog benned. Élénk, életerős öröm ez, amely nem fojtja minden néven nevezendő erkölcsi erejét halálszerű álomba, hanem csak még élénkebb tevékenységre serkenti. A tökéletes béke mennyei vonás, mellyel az angyalok rendelkeznek. Segítsen az Isten, hogy te is szert tegyél erre a békére. (2Bizonyságtételek 327)