Emberi szeretet táplálkozzék isteni szeretetből. Csakis Krisztusban lehet biztonsággal házasságra lépni. Az emberi szeretet az isteni szeretetből vonja a legszorosabb köteléket. Csak ahol Krisztus uralkodik, ott lehetséges a mély önzetlen szeretet. (Nagy orvos 358)
Isten eszményképe. Férfiak és nők elérhetik Isten nekik szánt esz ményi helyzetét, ha Krisztust fogadják el segítőül. Amit az emberi bölcsesség képtelen elérni, az Úr kegyelme megteszi azok számára, akik szerető bizakodással neki adják magukat. Gondviselése menynyei eredetű kötelékkel tudja egybefűzni a szíveket. A szeretet nem lesz pusztán lágy és hízelgő szavak váltása. A mennyei szövőszéken finomabban, mégis szilárdabban szőnek, mint földi szövőszéken lehetséges. Az eredmény nem selyempapírszövet, hanem amely el fogja viselni a próba és kopás vizsgáját. Szívek lesznek szívekhöz kötve a tartós szeretet arany szálaival. (Nagy orvos 362)
Mérlegeljünk minden szempontot házasság előtt. A házasságra gondolók mérlegeljenek minden jellemvonást azokban, akikkel öszsze szeretnék kötni életüket. A házasság felé tett lépéseket jellemez ze a szerénység, egyszerűség és az a komoly cél, hogy Istennek tetsző és őrá tisztességet hozó legyen. A házasság kihat a későbbi életre, mind ezen, mind az eljövendő világon. Az őszinte keresztény nem készít Isten által jóvá nem hagyható terveket. (Nagy orvos 359)
Az egység évek munkája. Bármily gondosan és bölcsen is lépett házasságra, kevés pár teljesen egységes a szertartás idejére. A két fél valóságos egysége a későbbi évek főladata. (Nagy orvos 359)
Eltűnik az álmodozás. A gondokkal és aggodalmakkal teli élet találkozik az új házassággal, és szertefoszlik a regényesség, mellyel a képzelet oly gyakran fölruházza a házasságot. A férj és feleség jobban megismeri egymás jellemét, amint az előző kapcsolatuk során lehetet len volt. Ez házaséletük legválságosabb szakasza. Egész jövő életük hatékonyága és hasznossága a most követett helyes úttól függ. Most ismerik meg egymás gyöngeségeit és hibáit. Ámde a szeretetben egye sült szív, fölismeri az eddig ismeretlen kitűnőségeket. Inkább a kiválóságokat, mintsem a hibákat igyekezzenek észrevenni. Társunk magaviseletét gyakran a mi viselkedésünk, a minket körülvevő légkör határozza meg.
Sokan gyöngeségnek tekintik a szeretet kifejezését, ezért hidegek maradnak, ami visszariasztja a másikat. Ez a szellem megtorpantja a szeretet árját. A barátságos és nagylelkű benső ösztönzések elnyomásával, ezek elsorvadnak, szívük magános, beteg lesz. Óvakodjatok e hibától. A szeretet nem élhet sokáig kifejezés nélkül. Ne éheztesd társadat a nyájasság és szeretet kifejezése híján. (Nagy orvos 360)
A szeretet serkenti a nemesebb célokat. Inkább adjunk, mintsem elvárjunk szeretetet. Ápoljátok, ami a legnemesebb bennetek. Gyorsan vegyétek észre egymás jó vonásait. A megbecsülés, az elismerés csodálatos serkentő, s megelégedéssel, jóérzéssel tölt el. A szeretet és tisztelet bátorítja a kitűnőségre törekvést. Maga a szeretet is növekszik, amint nemesebb célokra serkent. (Nagy orvos 361)
Az egyéniség ne olvadjon egybe. Egyik fél se olvassza egyéniségét a másikéba. Mindkettőnek egyéni kapcsolata van Istennel. Tőle kérdezzétek, különkülön, hogy mi helyes, mi helytelen; mint tölthetitek be életcélotokat. Az Úrhoz áradjon szeretetetek gazdagsága, aki életét adta értetek. Tegyétek Krisztust elsővé, utolsóvá és mindenben a legjobbá. Amint iránta érzett szeretetetek elmélyül s megerősödik, egymás iránti szeretetetek is megtisztul, izmosodik. (Nagy orvos 361)
Külön egyéniségük van, a feleség egyénisége sose olvadjon férjébe. Isten az alkotónk. Övé vagyunk a teremtés és megváltás jogán. Tudjuk, mennyit téríthetünk vissza Istennek, mert ő adja az erkölcsi erőt. Ő adja a hatékonyságot, a szellemi képességet, s azt akarja, hogy azt a legjobban használjuk dicsőségére. (1895, 12. kézirat)
Teljes odaadás csakis Jézusnak. Isten elvárja, hogy a feleség mindenkor Isten félelmét és dicsőségét tartsa maga előtt. Teljesen csak az Úr Jézusnak vesse alá magát, aki élete végtelen árával gyermekének váltotta meg őt. Egyéniségét nem olvaszthatja férje egyéniségébe, mert maga is Krisztus megváltottja. (Anyáknak 116)
Ne gondoljuk, hogy házasságunk hiba volt. Noha nehézségek, gondok s csüggedések támadhatnak, egyik fél se gondolja, hogy egy bekelésük hiba vagy csalódás lenne. Mindenképpen bátorítsátok egymást az élet küzdelmeinek megvívásában. Figyeljetek, miként segíthetitek elő egymás boldogságát. Akkor az a szerelem vége helyett olyan lesz, mintha kezdete lenne. Az igaz barátság melegsége, a szíveket egybekötő szeretet – a menny előíze. (Nagy orvos 360)
Ellenőrizze ésszerűség. Akik a házassági kapcsolatot Isten szent rendelésének tekintik, melyet az Úr szent utasításai őriznek, azok az ésszerűségre hallgatnak. Gondosan mérlegelnek minden házasságban nyert előjogot. Tudni fogják, hogy a gyermekek drága kincsek, akiket Isten rájuk bízott, hogy fegyelmezéssel eltávolítsák természetük durva fölületeit, hogy előtűnhessék ragyogásuk. A legkomolyabb kötelezettség alatt érzik magukat úgy alakítani gyermekeik jellemét, hogy jót cselekedjenek, világosságukkal mások áldására legyenek, a világ jobbá legyen életüktől. S végül alkalmasak legyenek a magasztosabb élet re, a jobb világra, hogy örökkön Isten és a Bárány jelenlétében tündököljenek. (Egészség 2. rész, 48)
Jól rendezett család. A családi vállalkozás legyen jól rendezett. Az apa és anya értsék meg felelősségüket. Fáradozzanak együtt, gyer mekeik legjobb javáért. Ne legyen köztük széthúzás. Sose bírálják egymást vagy tegyék kérdésessé egymás ítéletét, a gyermekek előtt. Ha a feleség tapasztalatlan, tudja meg, hol nehezíti férje törekvését, amint gyermekei üdvéért fáradozik. Férje pedig bölcs tanácsadással és szeretetteljes bátorítással támogassa felesége karját. (Advent szemle és szombat hírnök 1902, július 8)
Szülők igazgassák magukat. A szülők előbb tanulják meg magukat kormányozni, hogy jól kormányozzák családjukat. Ha csakis nyájas szavakat akarnak hallani családjukban, hassanak oda, hogy gyermekeik is csak nyájas szavakat halljanak ajkukról. A mag elhintése meghozza aratását. Nyájas szavak aratása nyájas szavak lesznek. A szülőknek komoly, szent kötelességeket kell teljesíteni – igével és példamutatással tanítani gyermekeiket. Isten iránti kötelességük, hogy a legkorábbi kortól Istennek adják gyermekeiket, értelmesen tudomásukra adva, miből áll Krisztus követeinek lenni. Akik bibliai kereszténynek vallják magukat, s gyermekeik mégsem félik és szeretik Istent, ez legtöbb esetben azért van, mert nem jó a szülők példája. Hamis magvakat vetettek el, melyek tövist és bojtorjánt teremtek. (1900, 59. kézirat)
Gyöngéd szavak és mosolyok a család számára. Nem csupán előjogunk, de kötelességünk Krisztus békéjét hordozni szívünkben. S mint békeszeretők és Krisztus követői, drága magvakat vetni el, melyek örök életre teremnek gyümölcsöt. Krisztus hitvalló követőinek sok hasznos és jó tulajdonságai lehetnek; jellemüket mégis igen elcsúfítja a rideg, ingerült, hibakereső, kíméletlenül ítélő természet. A bizalmatlanságot melengető férj és feleség viszályt s veszekedést teremt a családban. Egyikük se tartsa kizárólag idegenek számára gyön géd szavait és mosolyát, otthon ingerülten viselkedve s ezzel kiűzve a békét és megelégedést. (Magasztos hivatásunk 179)
Kerüljük a közönséges beszédet. Apák és anyák, férjek és feleségek, kérvekérlek, ne tűrjétek meg magatokban az alantas gondolatot és közönséges beszédet. Durva mondások, szennyes tréfák, az előzékenység hiánya nyomot hagy rajtatok a családi életben. S ha gyakran megismétlitek, második természetté válik bennetek. A családi kör túl szent ahhoz, hogy közönségességgel, érzékiséggel és kölcsönös vádaskodással szennyezzük be. Hisz tanú van, aki kijelenti: „Ismerem tetteidet.” Ápoljuk hát szívünk kertjében a szeretet, igazmondás, nyájasság és elnézés növényeit. (1891, 18/b levél)
Sose légy udvariatlan, nyers. Sose légy nyers, rideg vagy, udvariatlan a családban. Ha otthon rideg vagy, bármily magasztos is hitvallásod, megszeged Isten parancsolatait. (Szemle 1892, március 29)
Barátok ne avatkozzanak a családi életbe. (Tanács egy ifjúnak) A családi kört tekintsük szent helynek, a menny jelképének, tükörnek, melyben magunkat tükrözzük. Lehetnek barátaink és ismerőseink, ám ők se avatkozzanak a családi életbe. Érezzünk erős tulajdon érzetet – fölszabadulást, fölüdülést, bizalmat nyújtva.
Más asszonyokkal és lányokkal való barátkozásod a kísértés forrása számukra. Ez bizalmaskodásokra vezetve őket, átlépték a tartózkodást, melyet a házastársi kapcsolat minden férfire és nőre előír. Nem veszed észre, de a szórakozás szeretete, s a lelkület, melyet bátorítottál, nem érttette meg velük a házastársi kapcsolat szent voltát.
A gyakorlati családi élet a jellem komoly vizsgája. A gyöngéd figyelmességgel odahaza, a türelem, nyájasság, szeretet gyakorlásával a férfi meghatározza jelemét. (1895, 17. levél)
A feleség vágyakozik a szeretet szavaira. Sok feleség sóvárog a szeretet és nyájasság szavaira, a mindennapos figyelmességre és előzékenységre, ami megilleti őket férjüktől, akit élettársuknak választot tak. Mily sok bajt, a nyomorúság és boldogtalanság mily árját lehetne megelőzni, ha a férfiak és nők ápolnák a tiszteletet, figyelmességet, apró előzékenységeket, és a megbecsülés nyájas szavait, mely életben tartja szeretetüket, melyet szükségesnek éreztek udvarlásuk idején, hogy megnyerjék választottjukat.
Ha a férj és feleség folytatná a szeretetet ébren tartó figyelmességeket, boldogok lennének egymás társaságában, és megszentelő hatással lennének családjukra. A boldogság kis világa élne bennük, s nem kívánnának kilépni ebből új szórakozásokért, és a szeretet új tárgyaiért. Sok feleség időnap előtt megbetegedett, a megértés és szeretet bátorító szavainak, és a nyájas figyelmességben és szavakban kifejezésre jutó szeretet hiánya miatt. (1872, 27. levél)
A férj bezárhatja az ajtót a betegség előtt. A férj nagyon viselje szívén a családját. Különösen legyen igen gyöngéd beteges felesége érzései iránt. A férj sok betegség előtt bezárhatja az ajtót. Nyájas, bátorító és vidám szavak hatásosabbak lesznek, mint a legkitűnőbb gyógyszerek. Bátorságot ébresztenek a csüggedő, levert szívben, s a figyelmes tettekkel és bátorító szavakkal családba hozott boldogság és napsugár tízszeresen megtéríti az erőfeszítést.
A férj ne feledje, hogy gyermekei nevelésének oroszlánrésze az anyán nyugszik; az anyának sok köze van a gyerekek értelmének alakításához. Ez költse föl a férj leggyöngédebb érzéseit; s figyelmesen enyhítse felesége terheit. Bátorítsa nejét, hogy pihenjen meg nagy szeretetében, s irányítsa gondolatait a mennyre, ahol erő, békesség és nyugalom vár a megfáradtra.
Ne térjen a családi körbe felhős homlokkal, hanem hozzon magával napfényt. S buzdítsa feleségét, hogy tekintsen föl és bízzon Istenben. Közösen igényt tarthatnak Isten igéreteire, és behozhatják a családba Isten áldásait. A hidegség, panasz és harag kizárja Jézust a családi körből. Láttam, hogy Isten angyalai menekülnek az olyan családtól, ahol rideg, ideges és veszekedő szavak hangzanak. (1Bizonyságtételek 3067)
A férj a család feje. A férj és apa a család feje. A feleség tőle vár szeretetet, együttérzést és segítséget a gyerekek nevelésénél, fegyelmezésénél. A gyerekek az apáé is, csakúgy, mint az anyáé, s az apa ugyanúgy szívén viseli jólétüket, javukat. A gyerekek apjuktól várják a támogatást és irányítást. Az apának tehát legyen helyes nézete az életről, behatásokról, barátokról, melyeknek körül kell venniük a családot. Mindenekfölött Isten szeretete, félelme, és igéjének tanításai uralkodjanak rajta, hogy irányítani tudja gyermekei lábát a helyes úton. (Nagy orvos 390)
A feleség férje segítő társa. Isten adott társnőt Ádámnak. Ő gondoskodott „hozzá illő segítőtársról,” aki megfelelt neki, aki szeretetben s megértésben eggyé olvadt vele. Isten Ádám oldalából vett bordából formálta Évát. Ennek jelentősége, hogy Éva ne uralkodjék Ádá mon, s Ádám se tiporjon Éván, mint alantasabb lényen. Éva álljon Ádám oldalán egyenrangú félként, akit szeret és védelmez. Mint a férfi része, csontjából való csont, testéből való test, legyen férje második énje. Mutasson ez arra a szoros egységre, gyöngéd kötelékre, szeretetteljes ragaszkodásra, melyet ez a kapcsolat magában foglal. (Ősatyák és látnokok 46)
Miként teremtsünk békét a családi körben? Mikor a férjnek nemes a jelleme, tiszta a szíve, emelkedett a gondolkodása, amivel a kereszténynek rendelkeznie kell, ez meg fog látszani a házastársi kapcsolaton. Szeretni, jó egészségben és bizakodásban fogja tartani feleségét. Törekedni fog bátorító szavakat szólni, a béke légkörét teremteni a családi körben. (Adventista otthon 228)
A férjek tanulmányozzák a mintát, iparkodjanak megtudni, mit je lentenek az efézusiaknál leírt jelképek, a kapcsolat, melyet Krisztus tart fönn a gyülekezettel. A férj legyen mindig megmentő a családban. Álljon Istentől nyert nemes férfiúságában, örökkön emelni törekedve feleségét és gyermekeit. Árasszon maga körül tiszta, édes légkört. Ápolja lankadatlanul a Jézus szeretetét, azt téve lakozó elvnek családi körében, amint igényt tart tekintélye gyakorlására. (Adventista otthon 117)
A férj ne foglalkozzék örökkön helyzetével. Nem férfiasság, ha a férj örökkön azon időzik, hogy ő a család feje. Nem növeli tekintélyét, ha idézi a szöveget, hogy fönntartsa tekintélyét. Nem teszi őt férfiasabbá, ha elvárja feleségétől, gyermekei anyjától, hogy úgy cselekedjék az ő elgondolásai szerint, mintha csalhatatlanok lennének.
Az Úr azért tette a férjet felesége fejévé, hogy védelmezője legyen. Legyen a család köteléke, egymásba kapcsolva tagjait, amint Krisztus is a gyülekezet feje és titokzatos testének megváltója. A férj, aki állítja, hogy szereti Istent, gondosan tanulmányozza tisztségének követelményeit. Krisztus bölcsen, szeretettel és gyöngéden gyakorolja tekintélyét. A férj is így gyakorolja azt, s kövesse a gyülekezet mindenható fejét. (Adventista otthon 215)
A feleség vidáman támogassa a férj tekintélyét. Az Úr azt is elém tárta, hogy a feleség gyakran súlyos mulasztást követ el. Nem tesz komoly erőfeszítéseket, hogy uralkodjék hangulatain, s boldoggá tegye a családot. Gyakran idegeskedik, és ok nélkül panaszkodik. A férj fáradtan és gondterhelten tér haza munkájából, s vidám, bátorító szavak helyett felhős homlokot talál. Ő is csak ember, így szeretete kihűl felesége iránt, elveszti a családi kör iránti szeretetét. Ösvénye elsötétül, s bátorsága, bizakodása megsemmisül. Föladja önbizalmát és méltóságát, melyet Isten elvár, hogy fönntartson.
A férj a család feje, amint Krisztus is a gyülekezeté. S Isten helytelenít bármit, amivel a feleség csökkenteni törekszik a férj tekintélyét s levezeti őt erről a tiszteletre méltó és felelős helyzetéről. A feleség kötelessége föladni óhajait és akaratát férjének. Mindkettő legyen engedékeny, Isten igéje mégis a férj belátását részesíti előnyben. S nem von le felesége tekintélyéből, ha enged férjének, akit tanácsadójának és védelmezőjének választott. A férj tartsa fönn tisztjét a családban teljes alázattal, mégis határozottan. (1Bizonyságtételek 3078.)
Társas lény. Az összes teremtmények közül, egy sem volt hasonló az emberhez. „Mondá az Úr Isten: Nem jó az embernek egyedül lenni; szerzek neki segítőtársat, hozzá illőt.” /Mózes 2:18/ Isten nem arra teremtette az embert, hogy magánosan éljen, hanem társas lénynek alkotta. Társtalanul Éden csodálatos tájai és gyönyörködtető foglalatosságai sem nyújtottak tökéletes boldogságot. Az angyalokkal való érintkezés sem tudta volna kielégíteni megértés és élettárs utáni vágyát. Nem talált hasonló természetű lényt, akit szeressen, s aki viszont szeresse őt. (Ősatyák és látnokok 46)
Családi egyetértés csak Isten Lelkével lehetséges. Isten Lelkében kell részesülnünk, máskülönben sohasem lehet egyetértés családunkban. Ha a feleség Krisztus Lelkében részesül; megválogatja szavait, uralkodik indulatain, lelkületében engedékeny, mégsem érzi, hogy szolga, hanem, hogy társa férjének. Ha a férj Isten szolgája, nem uralkodik feleségén, nem lehengerlő, követelőző. Lehetetlen túlzott gonddal ápolnunk a családi szeretetet, mert hisz a családi kör, ha az Úr Lelke lakozik ott, a menny előképe. (Adventista otthon 118)
Főfontosságú a belső kör. Használjuk Krisztusért összes képességünket. Ezzel tartozunk Istennek. Krisztussal közösségre lépve, az új ember csupán visszatér Istennel való közösségére. Az ember Krisz tus képviselője, ezért örökkön őrködjék s imádkozzék. Kötelességei körülötte vannak, közel és távol. Első kötelessége a gyermekei, s legközelebbi rokonai. Semmi sem menti őt föl, hogy a külső, nagyobb kör kedvéért elhanyagolja a belső kört.
A végső elszámolás napján az apáknak és anyáknak felelniük kell gyermekeikért. Megkérdik a szülőket, mit tettek, mit mondtak, hogy biztosítsák azok üdvösségét, kiknek világra hozásáért felelősséget vállaltak. Elhanyagoltáke a bárányokat, idegenek gondjaira bízva őket? Apák és anyák, engediteke, hogy gyermekeitek tisztátalanul és bűnben nőjenek fel? A másokért végzett nagy sok jó nem törli el az adósságot, mellyel Istennek tartoztok, hogy gondozzátok gyermekeiteket. A lelki hadviselésnél családotok az első. Vigyétek őket magatokkal a Kálvária keresztjéhez, fáradozzatok értük, mint akikről számot kell adnotok. (1899, 56. kézirat)