A mások iránti szeretet örömet hoz. Így szólnék testvéreinkhez mindenfelé. Műveljétek magatokban Krisztus szeretetét. Buggyanjon ki az a keresztény szívéből, mint a patak a pusztában, üdítőn és áldón, megelégedést, békét és örömet árasztva mind maguk, mind mások életébe. (5Bizonyságtételek 565)
Önzetlen szeretet példája. Minél pontosabban hasonlít jellemünk Üdvözítőnkére, annál mélyebb szeretettel viseltetünk azok iránt, akikért meghalt. Azok a keresztények, akik önzetlen szeretettel viseltetnek egymás iránt, olyan bizonyságot tesznek Krisztus mellett, melyet a hitetlenek sem megcáfolni nem tudnak, sem ellenállni neki. Lehetetlen fölbecsülnünk az ilyen példamutatás hatalmát. Semmi olyan hathatósan le nem győzi a Sátán és küldötteinek fondorlatait, s annyira föl nem építi a Megváltó országát, mint Krisztusnak a gyülekezet tagjaiban láthatóvá vált szeretete. (5Bizonyságtételek 1678)
Énünk eltakarhatja a szeretetet. A szeretet tevékeny elv. Szüntelenül a mások jóságát tartja szemünk előtt, ezzel akadályoz, hogy figyelmetlenek legyünk, nehogy kudarcot valljon a célunk, hogy embereket nyerjünk meg Krisztus számára. A szeretet nem keresi a magahasznát. Nem késztet, hogy a magunk könnyebbségét keressük és kényeztessük magunkat. Sok esetben a magunk nagyratartása akadályozza bennünk a szeretet növekedését. (5Bizonyságtételek 124)
Az alázat a szeretet hajtása. A szeretet nem dicsekszik magával. Alázatos vonás ez; nem késztet kérkedésre, nem dicsőíti magát. Az Isten és az emberek iránti szeretet nem nyilvánul meg elhamarkodott tettekben, nem zsarnokoskodik, nem keres kákán is csomót, nem önkényeskedik. A szeretet nem fuvalkodik föl. Ahol a szeretet uralkodik, gyöngéd, udvarias, nyájas viselkedésre késztet mások iránt, akár rosszul bánnak velünk, akár nem. (5Bizonyságtételek 1234)
. A szeretet szerény. Az Isten által megkívánt odaadás, meg fog nyilatkozni azon lelkek szeretésében, akikért Krisztus életét adta. A szívünkben lakozó Krisztus szeretete meg fog nyilvánulni a szeretetben, melyet tanítványainak parancsolt. Igaz gyermekei jobban kedvelnek másokat, mint magukat. Soha, sehol nem keresik maguk számára az oroszlánrészt, mert nem tekintik tehetségeiket testvéreikénél kiválóbbnak. Mikor valóban ez az eset, a jelek meglátszanak a szeretet megnyilvánulásaiban, melyet Krisztus tanúsított az emberek üdvössége iránt – önzetlen, tetetés nélküli szeretetben, mely a mások jólétét tartja a magáénál főbbnek. (1899, 121. kézirat)
A szeretet átalakítja a jellemet. Azoknak hirdessük Jézus szeretetét, akik még nem ismerik az igazságot, s ez majd kovászként hat a jellem átalakítására. (8Bizonyságtételek 60)
Önző szeretet. Isten azt szeretné, ha gyermekei megértenék, hogy az ő dicsőítéséhez szeretetüket azokra kell irányítani, akiknek legnagyobb a szükségletük….Ne legyen önzés a tekintetben, szóban vagy tettben, mikor a hasonló drága hitűekkel bánunk…legyenek magas vagy alacsonyrangúak, gazdagok vagy szegények. A szeretet, mely csak keveseknek nyújt nyájas szót, míg másokkal hidegridegen bániknem az önzetlenség szeretete. A hidegség semmiképpen sem válik a lelkek javára vagy Isten dicsőségére. Szeretetünk ne legyen fönntartva a külön kedvelteknek, mások elhanyagolása árán. Törd össze a tégelyt, s illata be fogja tölteni a házat. (Magasztos hivatásunk 231)
A képesség nem helyettesíti. A beszéd, az álszenteskedés és öndicséret bőségében élünk; ezek azonban sosem nyernek lelkeket Krisz tusnak. Tiszta, megszentelt szeretet, amint azt Krisztus élete mutatja, olyan, mint a szent illat. Mint Mária összetört tégelye megtölti a házat illatával. Szónoki készség, az igazság ismerete, ritka képességek, szeretettel elegyítve, drága lelki ajándékok. De a képesség magában véve, a legválasztékosabb tehetségek magukban nem tölthetik be a szeretet helyét. (6Bizonyságtételek 84)
Nagylelkűség bizonyítja. Szeretetünk bizonyítékát nyújtjuk a krisztusi lelkülettel, a készséggel, hogy adjunk az élet javaiból, melyet Isten adott nekünk, a készség, hogy lemondást és önfeláldozást gyakoroljunk, segíteni Isten ügyének haladását és a szenvedő emberiséget. Sohase haladjunk el valaki mellett, aki nagylelkűségünkre tart igényt. Mikor Isten hű intézőiként viselkedünk, kinyilvánítjuk, hogy átmentünk a halálból az életbe. Isten nekünk adta javait, és szavát adta, hogy ha hű intézői leszünk, elpusztíthatatlan kincset gyűjthetünk a mennyben. (Advent szemle és szombat hírnök 1900, május 15)
Valódi nyújtása tanítványság jele. Nem számít, milyen magasztos valaki hitvallása, de ha nem itatja át szívét Isten és embertársai iránti szeretet, nem Krisztus tanítványa. Legyen bár nagy a hite, akár csodatevő ereje is lehet, szeretet nélkül mégis értéktelen e hit. Lehet valaki nagyon bőkezű, de ha nem a hamisítatlan szeretet indítja, mégha minden vagyonát a szegények táplálására adja is, a puszta tett nem dicséri őt Isten előtt. Buzgalmában akár vértanúhalált halhat, de ha szegény a szeretet aranyában, akkor vagy félrevezetett lelkendező, vagy nagyralátó álszent az Isten szemében. (5Bizonyságtételek 186)
A szeretet kormányozta szív. A szeretet uralta szív nem lesz tele indulatossággal és bosszúállással a bántalmak miatt, melyeket a büszkeség és a magunk bálványozása elviselhetetlennek minősít. A szeretet nem gyanakszik. Mindig a legkedvezőbben vélekedik mások indítékaikról és tetteiről. (5Bizonyságtételek 1689)
Sátán seregének működése, az emberi lelket körülvevő veszély minden munkás erejét követeli. Az ember romlottságát Isten szeretetével, türelemével s hosszútűrésével kell legyőzni. (6Bizonyság 237)
Helyesbíti a furcsaságokat. Mikor az ember Isten természetének részese, Krisztus szeretete lesz a benne lakozó elv. Akkor az énje és fura különcségei eltűnnek. (6Bizonyságtételek 52)
Csak Krisztus szeretete tud gyógyítani. Csak a Krisztus szívéből áradó szeretet tud gyógyítani. Csak akiben ez a szeretet árad, mint a nedv a venyigében, vagy a vér a testben, az tudja meggyógyítani a beteg lelket. (Nevelés 114)
Bármi történjék is. Aki szereti Istent, Krisztus lelkületében él és forrón szereti testvéreit. Minél szorosabb közösségben élsz Istennel, minél inkább Krisztusra összpontosul ragaszkodásod, annál kevésbé ráznak meg az élet durvaságai és keménysége, mikor szembekerülsz velük. (5Bizonyságtételek 4834)
Testvériség sose megalkuvással. Akik szeretik Jézust, s akikért meghalt, a békességre szolgáló dolgokat fogják követni. Mégis legyenek óvatosak erőfeszítésüknél a viszály megakadályozására, nehogy lemondjanak az igazságról, nehogy a vita kikerülésére törekedve föláldozzák az elvet. Igaz testvériséget sosem lehet fönntartani az elvek föláldozásával. Amint a keresztények megközelítik a krisztusi példaképet, s tisztára váltak lelkületben és tetteikkel, érezni fogják a kígyó mérgét. Az engedetlenség gyermekeinek ellenszegülését fölrázza a lel ki kereszténység…A béke és egyetértés, melyet kölcsönös engedékenységükkel elérnek, hogy elkerüljék az összes véleménykülönbséget, nem méltó a névre. Véleménykülönbségek esetén olykor engedményeket lehet tenni, de az egyetértés kedvéért sose áldozzatok föl akár morzsányi elvet. (Advent szemle 1900, január 16)
Az isteni szeretet nem részrehajló. Krisztus a könyörület és bűn bocsánat üzenetével jött a földre. Lefektette annak a vallásnak alapját, melyben a zsidó és görög, fehér és fekete, szabad és szolga egyet len testvériséggé fonódik össze, s Isten szemében egyenlő. Az Üdvözítő határtalanul szeret minden embert. Mindenkiben ott látja a javulás lehetőségét. Isten erővel és reménnyel fogadja azokat, akikért Urunk életét adta. (7Bizonyságtételek 225)
Az emberi testvériséget Isten karjába zárja. Az egymás iránti krisztusi szeretet szent. Az egymás iránti keresztény szeretet nyilvánuljon meg sokkal jobban, állandóbban, előzékenyebben és önzetlenebbül, mint eddig. Ez a szeretet megőrzi a keresztény gyöngédséget, keresztény jótékonyságot és előzékenységet, és Isten ölelésébe fogja össze az emberi testvériséget. Egyúttal elismeri azt az emberi méltóságot, melyet Isten az emberi jogokba ruházott. Ezt a méltóságot kell a kereszténynek mindenkor ápolni Isten becsületére és dicsőségére. (A te igéd igazság 150151)
Lelkek iránti szereteted mutatja Isten iránti szeretetedet. Krisztus lemondó, önfeláldozó élete által kinyilatkoztatott szeretete váljék láthatóvá követői életében. Urunk fölszólított, hogy járjunk, amint ő járt.…Előjogunk, hogy a menny fénye nyugodjon rajtunk. Énok így járt Istennel. Neki sem volt könnyebb szent életet élni, mint nekünk. A világ az ő korában sem volt kedvezőbb hely a kegyelemben és szentségben való növekedéshez.…Az utolsó napok veszedelmei között élünk, s nekünk is ugyanabból az erőforrásból kell részesülnünk erőben. Istennel kell járnunk…
Isten fölszólít, hogy vigyétek teljes erőtöket a munkába. El kell szá molnotok a jóval, amit végezhettetek volna, ha a helyes állásponton álltatok volna. Ideje, hogy Krisztus és a mennyei angyalok munkatársai legyetek. Ébredjetek föl! Segítségre szoruló lelkek élnek köztetek. Felelősnek tartjátoke magatokat, hogy a kereszthöz hozzátok őket? Ne feledjétek, hogy pontosan annyira szeretitek Istent, mint testvéreiteket, s azokat, akik Krisztus nélkül elvesznek, elpusztulnak. (Advent szemle és szombat hírnök 1900, január 8)
Krisztus célja tökéletes szeretet a gyülekezetben. Krisztus tündöklő sugarakat villanthatott volna a tudomány legsötétebb titkaira, de percet sem vett el az üdvösség tudománya ismeretének tanításából. Idejét, tudását, képességeit, magát az életét annyira becsülte csupán, mint az emberek megmentésének eszközét. Ó, milyen páratlan szeretet is ez!
Vessük össze a mi lanyha, élettelen, félig bénult igyekezetünket az Úr Jézus munkásságával. Halljuk Atyjához intézett imáját. /János 17:26/ Csodálatos nyelv ez! Milyen mély, milyen széles, mily teljes! Az Úr Jézus ki szeretné tölteni szeretetét teste – gyülekezete –minden egyes tagján keresztül, hogy szeretetének életereje keringjen minden testvérben, s lakozzék bennük, amint benne lakozik. Az Úr akkor úgy szeretheti a bukott embert, mint Fiát, s kijelenti, hogy részünkről sem elégszik meg kevesebbel. (1892, 11. kézirat)