Megjegyzés: Ellen White olyan időkben élt, mikor nem beszéltek és nem írtak nyilvánosan a nemi életről és a férj és feleség közötti nemi kapcsolatokról.
Ellen White 1846-ban férjhez ment James Whitehoz, miután ima által meggyőződött, hogy ez a helyes lépés. Ekkor már jól bent haladt a szolgálatban, hiszen már húsz látomásban részesült az Úrtól. Házasságukból négy fiú született, 1847, 18491854, és 1860ban.
A hatvanas években, a két alapvető egészségmegújulás látomásának évtizedében (1863, június 6, és 1865, december 25) – Ellen White elkezdte a nemi élet tárgyalását. A későbbi évek megállapításai további tisztázásokat hoztak. A nemi közösülésre ilyen szavakat használt: a házastársi kapcsolat előjoga, a családi kapcsolat előjoga és nemi előjogok.
Kiegyensúlyozott képet nyernünk tanításairól e kényes téren, megállapítást megállapítás mellé kell állítani. Figyeljük meg az egyensúlyt a megállapításokban. Gondos figyelmet kell szentelni szavai jelentésének.
Időnként ilyen szavakat használ, hogy szenvedély és tulajdonságok. Ezeket gyakran ilyen jelzőkkel minősíti, mint alantasabb, állati, érzéki, romlott. Ez az erős nyelv némely olvasót arra a föltételezésre vezethet, hogy minden szenvedélyt elítél és minden nemi tevékenység gonosz. A következő idézetek aligha támasztják ezt alá.
Isten nemcsak a gondolatok féken tartását várja el, hanem a szenvedélyekét és a hajlandóságét is…A szenvedély és a hajlandóság erős eszközök. Kimondottan őrködj gondolataid, szenvedélyeid, hajlandóságaid fölött. Ne aljasítsd le ezeket az érzékiség szolgálatára, hanem emeld föl a tisztaságra, és szenteld Istennek. (2 Bizonyság 561)
Az összes állati tulajdonságot a lélek magasabb erőinek kell alávetni. (Adventista otthon 128)
Ugyanabban az összefüggésben, ahol az előbb említett erős kifejezéseket alkalmazza, sürget, hogy a szenvedélyeket annak kell ellenőriznie, amit magasabb, nemes erőknek, ésszerűségnek, erkölcsi féken tartásnak, erkölcsi képességnek nevez. Mértékletességről, mértéktartásrólés a túlzás elkerüléséről beszél. A házasságban ezek a minden embernél meglevő szenvedélyek legyenek ellenőrzés alatt, uralkodjunk rajtuk. Figyeljük meg ismét:
Akik a házassági kapcsolatot Isten szent rendelésének, szent törvényei által kormányozottnak tekintik, azokat az ésszerűség fogja irányítani. (Egészség 2. szám, 48)
Nagyon kevesen tartják vallásos kötelességnek, hogy uralkodjanak szenvedélyeiken.…A házasság intézménye a legsötétebb bűnöket takarja…Életet és egészséget áldoznak föl az alantas szenvedélyek oltárán. A magasabb, nemesebb képességeket az állati tulajdonságoknak vetik alá. A szeretet tiszta és szent elv, ám az érzéki szenvedély nem veti alá magát a korlátozásnak, nem hagy parancsolni magának, nem tűri meg az ésszerűség kormányzását. (2Bizonyságtételek 472)
A házastársi kapcsolatról, mint szent intézményről ír, melyet meg lehet rontani. Beszél nemi előjogokról, melyekkel visszaélnek. Ismét nem a szenvedélyt ítéli el, hanem az alantast, az érzékit, a visszaélést. Érdemes azt is megjegyeznünk, hogy Ellen White előjognak nevezi a házasság bizalmas kapcsolatát. Noha óvva int a nyers nemi viselkedéstől a házasságban, olyan időről is ír, amikor a szeretet, helyes mérséklet mellett, féktelen lehet. A következő fölvilágosító megállapítást is érdemes alapos figyelemre méltatni.
A házasságról azt mondom, olvassátok Isten szavát. Még ezekben az utolsó napokban is házasságok köttetnek hetediknapi adventisták között…Népünk közt sosem tiltottuk a házasságot, kivéve, ha nyilvánvaló okok voltak rá, hogy nyomorúság lenne mindkét fél számára. S akkor is csak tanácsot adtunk. (1900, 60. levél)
Egy alkalommal, mikor a munka követelményei nagy távolsággal választották el férjétől, megvallotta neki:
Minden nap őszinte vágyunk, hogy szentebb közelségben éljünk Istennel. Ez imám, mikor lefekszem, mikor éjjel fölébredek, s mikor reggel fölkelek: Közelb hozzád Uram, mind közelebb…
Egyedül alszom. Ez látszik jobban megfelelni Marynek és nekem is. Jobb alkalmam nyílik így imára és elmélyedésre. Magamnak tartom meg magamat, kivéve, ha te is jelen vagy. Csak veled akarom megosztani ágyamat. (1876, 6. levél)
Tanításaiban sosem helyeselt olyat, hogy a házastársak közt plátói, fivérnővér kapcsolat legyen. Mikor olyanokkal foglalkozott, akik ilyen jellegű tanításokat erőltettek; ezeken időzni, írta, megnyitotta Sátán előtt, hogy munkálkodjék a képzeleten, úgy hogy a tisztaság helyett tisztátalanság a következmény. (1894, 103. levél)
Minden törvényes, Istenadta előjog helyett a Sátán hamisítványt, utánzatot hoz. Tisztátalannal akarja fölváltani a szent és tiszta gondolatokat. A házastársi szerelem szentsége helyett laza erkölcsöket, hűtlenséget, túlzást és kificamodott romlottságot; házasság előtti nemi életet, paráznaságot, állatiasságot a házasságban és kívüle, és egyneműek közösülését sugallja. Mindezekről szó van e fejezetben.
(Az előjogról és tanácsadásról)
Jézus és a házastársi kapcsolat. Jézus egyetlen csoportra sem kényszerített szüzességet. Nem azért jött, hogy elpusztítsa a házasság szent kapcsolatát, hanem hogy fölemelje és visszaállítsa eredeti szentségébe. Urunk örömmel tekint a családi kapcsolatra, ahol csak szent és önzetlen szeretet uralkodik. (Adventista otthon 121)
Krisztus rendelte el, hogy a férfiak és nők szent házasságban éljenek, családokat neveljenek, melynek tagjait, tisztességgel megkoronázva, a fönti család tagjainak ismernek el. (Nagy orvos 356)
Isten célja betöltve a házasságban. Aki szent szándékkal lép házastársi viszonyra – a férj, hogy kivívja szíve hölgyének tiszta szerelmét, a feleség, hogy lágyítsa, javítsa férje jellemét, s teljességet adjon – azok betöltik Isten rájuk vonatkozó célját. (Adventista otthon 99)
A házastársi kapcsolat előjoga. Kellően meg kell fontolni a házasélet előjogainak következményeit. Majd a megszentelt elv legyen minden tettük alapja. (2Bizonyságtételek 380)
Írt az „erődökről, melyek a családi kapcsolat magánjellegét és előjogait hivatottak szentnek megtartani.” (2Bizonyságtételek 90) Írt a házassági kapcsolat lerombolásáról: „Ha már egyszer lerombol tad a házasélet magánjellegének és előjogainak szentségét védő erődöket, nehéz azt újjáépíteni. (2Bizonyságtételek 90)
Mikor a hajlandóságokról lehullhat a járom. A fiatalos hajlandóságokat féken kell tartani, míg olyan korhoz nem érkezik, mikor a kellő életkor és tapasztalat tisztességessé és biztonságossá nem teszi fölszabadításukat. (Üzenet az ifjúságnak 452)
A törvényeset is veszélyes túlzásba vinni. Magában az evésben, ivásban, házasodásban és férjhözmenésben nincs bűn. Noé napjaiban törvényes volt megházasodni, s most is az, ha helyesen viselkedünk, és nem visszük túlzásba a törvényeset …
Noé napjaiban annak féktelen túlzásba vitt szeretete, ami, ha helyesen művelték, magában véve törvényes volt – ez tette bűnné a házasságot Isten előtt. Ma sokan elvesztik lelküket, amikor leköti őket a házasság, s a házassági kapcsolat gondolata…
Isten az embert a világba helyezte, s előjogunk enni, inni, dolgozni, házasságot kötni. Ám ez csak akkor biztonságos, ha Isten félelmében tesszük. Az örök világra való tekintettel kell élnünk ezen a földön. (Advent szemle és szombat hírnök 1988, szeptember 25)
A házasság nem engedély a féktelen érzékiségre. Alig néhányan tartják vallásos kötelességüknek, hogy uralkodjanak gerjedelmeiken. Házassági közösségre léptek választottjukkal, s ezért azt gondolják, hogy a házasság szentesíti az alantas szenvedélyek kielégítését. Még az istenfélelmet valló nők is szabad folyást engednek érzéki szenvedélyeiknek, s nem gondolnak vele, hogy Isten felelősnek tartja őket az életerő elpazarlásáért, mert ez csökkenti életképességüket, és az egész szervezetet gyöngíti.
A házasság szövetsége a legsötétebb bűnök takarója. Istenfélelmet valló férfiak és nők lealjasítják testüket – mert kielégítik romlott szenvedélyeiket, s így az állatvilágnál is lejjebb züllesztik magukat. Viszszaélnek erőikkel, melyeket Isten azért adott, hogy szentnek és tisztának őrizzék azt meg. Föláldozzák egészségüket és életüket az állati szenvedély oltárán. Állati tulajdonságoknak vetik alá magasztosabb, nemesebb erőiket. Akik így bűnöznek, nem veszik eszükbe viselkedésük következményét. (2Bizonyságtételek 472)
A különbség a szerelem és érzéki szenvedély között. Nem tiszta szeretet az, ami arra sarkallja a férfit, hogy bujasága kielégítőjévé zül lessze feleségét. Az állati szenvedély toporzékolva követeli a kielégülést.
Milyen kevés férfi mutatja ki szeretetét az Isten küldötte által meghatározott módon. „Amint Krisztus is szerette az egyházat, és föláldozta magát érte, hogy tisztára mossa és megszentelje;” nem pedig beszennyezze, „hogy szent és szeplőtlen legyen.” Isten az ilyenfajta szeretetet ismeri el szentnek a házasságban.
Tiszta és szent elv a szeretet; de a buja szenvedély nem tűri a korlátozást és nem hajlandó hall gatni, vagy engedelmeskedni az ésszerűségnek. Vak a következmények iránt; nem érvel az októl az okozatig.
Sok asszony bágyadt, gyöngeséget és idült betegséget szenved, mert férjük semmibe veszi testük-lelkük törvényszerűségeit; mert lábbal tapossák a természet törvényeit. Férfiak és nők ész nélkül pazarolják az agy idegerejét, mivel természetellenes működésre korbácsolják, hogy kielégítsék alantas szenvedélyüket. S ez a visszataszító, alantas, alacsonyrendű szenvedély a szeretet magasztos nevét hordozza. (2Bizonyságtételek 4734)
A szeretet a bűnös szenvedéllyel szemben. A szeretet… nem követelőző; nem vak, hanem tiszta, szent. A bűnös szív szenvedélye egé szen más. Míg a tiszta szeretet bevonja Istent összes tervébe, s tökéletes összhangban akar állni Isten Lelkével, a szenvedély akaratos, elhamarkodott, méltánytalan, félrevet minden féket, s bálvánnyá teszi választott tárgyát. Aki igazán szeret, minden viselkedésével Isten kegyelmét és kegyességét tanúsítja. (Adventista otthon 50)
Az ésszerűség ellenőrizzen. Akik a házastársi kapcsolatot Isten szent rendelésének szent elvei által őrzöttnek tekintik, azokat az észszerűség parancsai ellenőrzik. (2Válogatott üzenet 440)
Tartsd a bizalmasságokat a család szent körén belül. Minden család körül szent kör húzódik, melyet töretlenül kell megőrizni. Ebbe a körbe senkinek sincs joga belépni. A férj, a feleség ne engedje, hogy más is osztozzék a kizárólag rájuk tartozó bizalmas dolgokban. (Nagy orvos 361)
(Intés fékentartásra és óvatosságra)
A házasság nem érzékiségre és alantasságokra szánt. Isten sosem tervezte, hogy a házasság bűnök sokaságát fedje. Érzékiség és alantas gyakorlatok a házassági kapcsolatokban – és házasságon kívül – erkölcstelen, züllesztő gyakorlatra neveli az értelmet és erkölcsi ízlést. (Advent szemle és szombat hírnök 1987, május 24)
A nemi túlzások veszélyeztetik az életet és egészséget. Nem tiszta, szent szeretet az, mely a feleséget kényszeríti, hogy az egészség s élet rovására kielégítse férje állati tulajdonságait.
Ha igaz szeretet és bölcsesség él benne, igyekezni fog a buja gerjedelmek kielégítéséről magasztos, s lelki tárgyakra terelni férje figyelmét, fontos lelki tárgyakra terelve a beszédet. Lehet, hogy arra is szükség lesz, hogy szerényen és szeretetteljesen emlékeztesse férjét, mégha megkockáztatja is nemtetszését, hogy nem züllesztheti le testét nemi túlkapásokkal. Gyöngéden és nyájasan emlékeztesse férjét, hogy elsősorban és legszentebben Isten tart rá igényt, mert elszámolásra vonják érte Isten nagy napján. (2Bizonyságtételek 475)
A túlzott nemi élet gyorsan kiöli a lelki gyakorlatok szeretetét, elvonja az agytól a szervezet táplálásához szükséges anyagot. S ez a legalaposabb mód az életerő kimerítésére. Egyetlen asszony se nyújtson segítőkezet a férjének a maga pusztításához. Ha értelmes, és ha szereti férjét, nem is fogja megtenni. (2Bizonyságtételek 477)
A szent intézmény megrontása. Mivel házasságra léptetek, azt gondolják, hogy most már szabad folyást engedhetnek állati szenvedélyeiknek. Az ellenfél vezeti, csalja, és így ráveszi őket, hogy rontsák meg ezt a szent intézményt. Nagyon a szája íze szerinti, hogy ha házastársak alantasan gondolkodnak, mert rengeteget nyerhet ebben az irányban. Tudja, hogy ha föl bírja korbácsolni az aljasabb szenvedélyeket, ha egyre erősebben szítja föl azokat, akkor mit sem kell tartania keresztény életüktől; mert az erkölcsi és szellemi képességeik alárendelt helyzetbe szorulnak, az állati vonások pedig eluralkodnak. Ha az alantas ösztönök izmosodnak az ilyen tettektől, a nemesebb vonások egyre gyöngülni fognak. (2Bizonyságtételek 480)
Tudja, hogy ha föl bírja korbácsolni az aljasabb szenvedélyeket, ha egyre erősebbre szítja föl azokat, akkor mit sem kell tartania keresztény életüktől; mert az erkölcsi és szellemi képességeik alárendelt helyzetbe szorulnak, az állati vonások pedig eluralkodnak, egyre híznak. Az alantas ösztönök egyre izmosodnak az ilyen gyakorlástól, míg a nemesebb vonások egyre gyöngülnek. (2Bizonyságtételek 480)
A nemi előjogokkal visszaélés házasságon belül. Korunkban nagyon megerősödtek a melengetett állati szenvedélyek, s a házaséletben folyó, el nem mondott gonoszság a biztos következmény. Ahelyett, hogy az értelem fejlődne, s az ész lenne az ellenőrző hatalom, állati vonások uralkodnak a magasabb és nemesebb tulajdonságokon, míg alá nem vetik őket az állati tulajdonságoknak. Mi a következmény? A nők finom szervei elnyűnek, megbetegednek, a szülés nem biztonságos; visszaélnek a nemi előjogokkal.
A férfiak megrontják testüket, s a feleség ágyszolgája lesz féktelen, alantas, érzéki vágyaiknak, míg csak szem elől nem veszítik Isten félelmét. Bűnösen kielégítik ösztöneiket, melyek elaljasítják a testet és lelket – az ilyeneknél ez a házasélet rendje. (1888, 14. kézirat)
Szülői befolyások. Sátán igyekszik megrontani a házasságra lépők gondolkodását, hogy gyűlöletes képmását nyomhassa gyermekeikre...
Az ellenség sokkal könnyebben tudja alakítani a gyermekeket, mint a szülőket; mert úgy tud uralkodni a szülők gondolatain, hogy azokon át jellemének pecsétjét nyomja a gyermekekre. Így sok gyerek születik túltengő állati szenvedélyekkel, míg az erkölcsi képességek satnyák maradnak. A leggondosabb nevelésre van szükségük, hogy kiváltsuk belőlük, megerősítsük és kifejlesszük az erkölcsi és szellemi erőket, hogy ezek vehessék kezükbe a kormánykerekeket. (2Bizonyságtételek 4801)
Fokozatos züllés. A férfi, a nő gondolkodása nem egycsapásra süllyed a tisztaságról és szentségről romlottságra és bűnözésre. Időbe telik, míg az emberi istenivé alakul át, vagy amíg azt zülleszti le magában az ember, amit Isten mására teremtetett, az állati, az ördögi színvonalára.
Szemlélet által változunk el. Bár az ember teremtője mására alkotott, annyira elkapathatja a gondolkodását, hogy a bűn, amit valamikor gyűlölt, kellemessé válik számára. Mikor nem virraszt és imádkozik többé, nem védi már a fellegvárat, sem a szívét, hanem bűnbe és bűnözésbe merül. Elaljasodnak a gondolatai és lehetetlen kiemelni a romlásból, míg arra szoktatják, hogy rabbá tegye, durva szenvedélyeknek vesse alá az erkölcsi és szellemi erőket.
Megszakítás nélkül fönn kell tartani az érzéki gondolkodás elleni harcot. S Isten kegyelmének finomító hatalmára van szükség, ami fölfelé vonzza a gondolkodást, és arra szoktassa, hogy tiszta és szent dolgokról elmélkedjék. (2Bizonyságtételek 478, 479)
Tanács nőknek. Szomorú szívvel írom, hogy korunk női, mind a férjezettek, mind a hajadonok, nagyon gyakran nem tartják fönn a kellő tartózkodást. Utcanőként viselkednek. Bátorítják a nőtlen és nős férfiak udvarlását, s tőrbe ejtik az erkölcsileg gyöngéket.
Ha megtűrik ezeket a dolgokat, elzsibbasztják az erkölcsi érzékenységet, megvakítják az értelmet, hogy a bűntett ne tűnjék bűnösnek. Gondolatokat támasztanak, melyek nem támadtak volna, ha a nők megtartották volna helyüket teljes szemérmetességgel és józansággal. Talán nem is volt törvénytelen szándéka vagy indítéka, mégis bátorította a férfiakat, akiket ez megkísértett, s akiknek jóakaróik öszszes segítségére szüksége van.
Ha körültekintők, tartózkodók, ha nem bizalmaskodnak, nem fogadnak el indokolatlan figyelmességet, hanem őrzik a magas erkölcsi szintet és udvarias tartózkodást, sok gonoszságot el lehet kerülni.(Adventista otthon 3312)
Nők, mint csábítók. A hívő nők legyenek szigorúan tartózkodók, nehogy a legkisebb bátorítás jogosulatlan, indokolatlan bizalmaskodásra vezessen. Ha mindenkor szigorúan tartózkodnak, s illőn viselkednek, a kísértés sok ajtaját elreteszelhetik. (5 Bizonyságtételek 602)
Gyakran a nők a csábítók. Valami ürüggyel fölhívják magukra a férfiak figyelmét – nősökét, nőtlenekét – s orruknál fogva vezetik őket. Míg csak meg nem törik Isten törvényét, míg csak romokban nem hever hasznavehetőségük, míg csak veszedelembe nem sodródott a lelkük. (5Bizonyságtételek 596)
Megértő lelkész. Legyetek Isten emberei, álljatok a győztes oldalon. A tudás mindenkinek a rendelkezésére áll, aki kívánja. Isten azt akarja, hogy az értelmek erősek, mélyebben gondolkodók, teljesebbek legyenek világunkban. Járjatok Istennel, mint Énok, tegyétek Istent tanácsosotokká, s akkor mindenkép javulás köszönt be…
Vannak férfiak, akik vallják, hogy megtartják Isten parancsolatait. Sorra látogatják Isten rájuk bízott nyáját, s olyan gonosz dolgokra vezetik a gyanútlan lelkeket, melynek következménye szégyentelen szabadosságok és bizalmaskodások…
A lelkész családlátogatáskor feszegetni kezdi a házasélet titkait. Boldogan élneke férjükkel? Úgy érzike, hogy megbecsülik őket? Egyetértés vane a házaséletükben? Így a gyanútlan asszonyt e csapdába ejtő kérdések titkos életük, csalódásaik, kicsiny próbáik és neheztelések föltárására vezetik egy idegen előtt, mint a katolikusokat a papjaik.
Ekkor az együtt érző lelkész elmondja életét, hogy a feleségét nem ő választotta, hogy nincs igazi szeretet közöttük. Nem szereti feleségét. Felesége nem elégíti ki várakozásait. A korlátot ledöntik, a lelkész elcsábítja az asszonyt. A nő azt képzeli, hogy élete egyetlen nagy csalódás, hogy a lelkipásztor nagyon megérti és szánja nyáját. Bátorítja a szerelemvágyó érzelgősséget, az értelem és lélek beszennyezi ártatlanságát, mégha ez a nem is vezet a hetedik parancs megszegésére.
A romlott gondolatok melengetése szokássá válik, s a lélek sérült, szennyezett. Egyetlen egyszer cselekedj helytelenül, s olyan foltot ejtesz, melyet csakis a Jézus vére gyógyíthat meg. Ha szilárd elhatározással nem fordítanak hátat a gonosz szokásnak, a lélek megromlik. S a megrontó forrás patakjai másokat is megrontanak. Átok lesz a lelkész befolyása. Isten bizonyosan elpusztítja azt, aki ilyet folytat…
Föltétlen emelkedetté, megnemesítetté és megszenteltté kell lennünk. Jézus által, erőben részesülhetünk, hogy győzzünk. De mikor a jellemből hiányzik a tisztaság, mikor a bűn a jellem részévé vált, elbűvölő hatalma van, mely azonos a megrészegítő italokkal. Az önuralom s ésszerűsség hatalmát lehengerlik, az egész ember beszenynyeződik, s ha folytatják a bűnös gyakorlatokat, az agy elgyöngül, beteg lesz és kizökken egyensúlyából. (1887, 26/d. levél)
Férfiak, nők és fiatalok az erkölcsromlásban. Naponta növekszenek az erkölcsi veszélyek, melynek öregek és fiatalok is ki vannak téve. A megrontottságnak nevezett erkölcsi elfajulás, elég teret talál, s a férfiak, nők és fiatalokterjesztette légkör, noha kereszténységet vallanak, mégis alantas, érzéki, ördögi. (1887, 26/d levél)
A Sátán mesteri erőfeszítéseket tesz, hogy nős embereket, férjes asszonyokat, fiatalokat és gyerekeket vonjon be helytelen gyakorlatokba. Kísértései sok szívben elfogadásra találnak, mert nem váltak emelkedetté, megtisztulttá és nemesítetté a szent igazságok által, melyekben állítólag hisznek. Sokaknak alantas, gonosz és szennyes a gondolkodása, közönséges a beszéde és viselkedése. Úgyhogy amikor a Sátán kísértései érik őket, nincs erkölcsi erejük ellenállni, ezért köny nyen áldozatul esnek. (Mennyei helyeken 199)
Lefelé tett lépések. Sátán állandó kísértéseinek az a célja, hogy gyöngítsék az önuralmat. Rávezeti az embert, hogy eltépje a kötelékeket, mely szent, boldog egységbe köti őt alkotójával.
Mikor elszakadt Istentől, szenvedély ragadja el a kormányt az észtől, ösztön az elvtől. Így bűnössé válik gondolatban és cselekedetben, ítélőképessége megromlik, érvelése elgyöngül, s helyreállításra van szüksége azzal, hogy visszaáll Isten mellé. Ez úgy érhető el, hogy helyesen látja magát Isten szavának fényénél. (1890, 24. levél)
Kerüljük a tisztátalan látványt, olvasást és hallást. Aki nem akar áldozatul esni Sátán csapdájának, őriznie kell a lélek útjait. El kell kerülniük minden tisztátalan gondolatot sugalló olvasmányt, látványt és hallást. Nem szabad szabadjára engedni gondolataikat, hogy bármivel foglalkozzék, amit az ellenség sugallhat. Hűen őrizzük a szívet, mert a külső gonoszságok föllármázzák a belső gonoszságokat, s lelkünk a sötétben fog bolyongani. (Apostolok története 518 )
Ha uralkodni akarsz gondolataidon, ha meg akarod akadályozni, hogy hiábavaló és romlott gondolatok szennyezzék be lelkedet, akkor válj megbízható őrré a szemed, füled, összes érzékszerved fölött. Egyedül a kegyelem hatalma képes elvégezni ezt a legkívánatosabb munkát. Mert te magadban gyönge vagy ehhöz. (2Bizonyságtétel 561)
Szennyirodalom és erkölcstelen képek. Izgalmas, szerelmes történetek és tisztátalan képek rombolón hatnak rájuk. Sokan mohón falják a regényeket, képzeletük pedig elszennyeződik tőle.
Vándorárusok gyakran kínálják meztelen nők képeit eladásra. Ezek a visszataszító képek ott találhatók fényképészeknél és a képkereskedők falain is. Olyan kor ez, mikor romlottság burjánzik mindenfelé.
Olvasással, képek nézegetésével fölkorbácsolják a szem kívánságát, a romlott gerjedelmeket. A képzeleten át megrontják szívüket. Örömet lelnek olyan jeleneteken való ábrándozásban, ami a közönségesebb, alantasabb szenvedélyeket rázza föl. Ezek a disznó képek, a romlott képzeleten át megrontják az erkölcsöket, s megpuhítják a félrevezetett, megbabonázott embereket, hogy érzéki szenvedélyeik közé vessék a gyeplőt. Ezt követik a bűnök, melyek az állat színvonalára züllesztik, végül pedig a kárhozatba taszítják az Isten mására teremtett lényeket. Kerüljétek el az olyasmi olvasását és nézegetését, ami tisztátalan gondolatokat ébreszt. Inkább erkölcsi és szellemi erőiteket ápoljátok. (2Bizonyságtételek 410)
Az értelem döntő tényező. Pál apostol mondja: Értelmemmel Isten törvényét szolgálom. Ködösítsük be az értelmet az állati vágyak és szenvedélyek bűnös kielégítésével, s az erkölcsi erők megyöngülnek, így a szentet a közönségessel helyezik egy szintre. (1873, 2. levél)
Nemi önkielégítés. Fiatalok és gyermekek mindkét nemből erkölcsi romlottságba bocsátkoznak, s ezt az undorító lélek és testpusztító gonoszságot gyakorolják. A sok hitvalló keresztényt is annyira elérzéktelenített ez a szokás, hogy lehetetlen arra ébreszteni erkölcsi érzékenységüket, hogy ez bűn. S ha folytatják, elkerülhetetlenül testük és értelmük teljes romlásához vezet. Az ember a legnemesebb lény a földön, akit Isten a maga mására teremtett, állattá aljasítja magát! A keresztény tanulja meg féken tartani szenvedélyeit s azt, hogy az elvek uralják őt. Ha nem ezt teszi, akkor méltatlan a keresztény névre.
Némelyek, akiknek pedig magasztos a hitvallása, nem értik meg, hogy bűn a nemi önkielégítés, s elkerülhetetlen következményeit sem ismerik. Régóta megrögzött szokás vakítja el fölfogó képességüket. Nem veszik eszükbe, hogy ez a romboló bűn mennyire vétkes dolog, mennyire kiuzsorázza a szervezetet, és mennyire rombolja agyuk ideg erejét.
Erkölcsi elvük nagyonis gyönge, mikor megrögzött szokással száll harcba. A komoly, mennyei üzenetek képtelenek erőteljesen hatni arra a szívre, mely nem acélosodott meg az alantas gondolkodásnak való hódolás ellen. Az agy érzékeny idegei az érzéki kívánság utáni természetellenes izgalom kielégítésével elvesztik egészséges hangoltságukat. Az agy egész szervezettel összefüggő idegei az egyetlen út, melyen át a menny érintkezni tud az emberrel. Ez hat ki a legbenső lelki életre.
Ami megzavarja az idegrendszerben a villamosság körforgását, csökkenti az életerőt, s következményképp az agy érzékeny fölfogóképessége eltompul. (2Bizonyságtételek 347)
Némelyik gyermek kicsi korától kezdve űzi a nemi önkielégítést; s ahogyan növekednek, a bűnös, érzéki szenvedélyek is velük nőnek, velük erősödnek. Nyugtalan a gondolkodásuk is. Lányok a fiúk társaságába vágynak, a fiúk a lányokéba. Nem tartózkodó, nem szemérmes a viselkedésük. Szemtelenek, tolakodók és erkölcstelenséget engednek meg maguknak a másik nemmel. Az önkielégítés szokása már előzőleg lezüllesztette gondolkodásukat és beszennyezte lelküket. (2Bizonyságtételek 481)
Házasság előtti nemi élet. (tanács egy hetediknapi adventista ifjúnak). Kevés kísértés veszélyesebb vagy végzetesebb a fiataloknak, mint az érzékiség kísértése. S ha engedünk neki, egy sem fog oly határozottan romlást okozó lenni a léleknek, testnek, mind időlegesen mind az örökkévalóság számára…
Az Úr megmutatott téged N. úrnő társaságában, az éj óráiban, s te tudod a legjobban, mivel töltötted ezt az időt. Eljöttél megkérdezni, vajon megszegtede Isten parancsolatait. Kérdem: Megszegtede?
Mivel töltöttétek az időt éjjelről éjjelre? Olyan volte a helyzeted, viselkedésed, hajlandóságaid, hogy szeretnéd, hogy bejegyezzék az ég könyveibe? Láttam, hallottam dolgokat, melyek pirulásra késztetnék az angyalokat.…Egy ifjúnak sem lenne szabad azt tenni N.el, amit te tettél, ha nem a férje. Csodálkozom, hogy nem érezted ezt élesebben.
Azért írok, hogy kérleljelek, hogy üdvösséged szerelméért, ne játssz a kísértéssel továbbra is. Iparkodj gyorsan megtörni ezt a varázst, mely félelmetes lidérc álomként lebeg fölötted. Tépd ki magad belőle most és örökre, ha egyáltalán vágysz Isten tetszésére…
Órákat töltöttetek egymás társaságában, mert mindketten beleszerelmesedtetek egymásba.…Az Úr nevében, ne udvarolj többet N. nek, vagy vedd el feleségül…Jobb, ha feleségül veszed, mint hogy vele töltsd az időt, úgy viselkedve, mint csak férj s feleség viselkedhet.
Ha életed folyamán örvendezni akarsz N. társaságának, amint most örvendezni látszol, s megbűvöl téged ez, miért nem teszed meg a következő lépést a már megtett lépések után. Válj törvényes védelmezőjévé. Legyen elvitathatatlan jogod, hogy annyi időt szentelj társaságára, amennyit akarsz….Cselekedeteid és viselkedésed bántó az Isten előtt. (1879, 3. levél)
Sodoma romlott erkölcsei. Ismerjük Sodoma romlottsága miatti bukását. A látnok itt azt a gonoszságot írja le, mely romlott erkölcsökre vezetett. Ma Sodoma bűneit látjuk. Ezek váltották ki ellenük Isten haragját, s ez teljes pusztulásukra vezetett. (A te igéd igazság 96)
Az özönvízelőttiek és Sodoma bűnei növekednek. Emberi roncsok hevernek mindenfelé. Elhagyott családi oltárok. Szétdúlt családok. Az elvek érthetetlen fölrúgását, az erkölcsi színvonal süllyedését látjuk. A bűnök gyorsan sokasodnak. Ez hozta a földre Isten büntetését az özönvízzel, és Sodoma pusztulásakor. (5Bizonyságtételek 601)
Betör a gyülekezetbe. Igen elterjedt ma a tisztátalanság, még Krisztus hitvalló követői közt is. A szenvedély féktelen. Az állati tulajdonságok a kényeztetéstől csak erősödnek; az erkölcsi erők pedig gyöngülnek.
Azok a bűnök ütik föl fejüket ma, amelyek az özönvízelőtti emberek, s a síkság városainak pusztulását okozták, nemcsak a pogány országokban, nemcsak a népes egyházak hitvallói közt, hanem azok néhánya közt is, akik vallják, hogy az Emberfia eljövetelére várnak. Ha Isten úgy tárná elétek e bűnöket, amint ő látja, szégyen és rémület töltene el benneteket. (5Bizonyságtételek 218)
Behunyva szemét a fény előtt. Az alantasabb ösztönök kielégítése nagyon soknál arra vezet, hogy behunyják szemüket a fény előtt; mert félnek, hogy olyan bűnöket világít meg, amelyekről nem hajlandók lemondani. Pedig aki akar, láthat. Ha a világosság helyett mégis a sötétséget választják, attól nem lesz kisebb a vétkük.
A férfiak és nők mért nem olvasnak, hogy megtanulják azokat a dolgokat, melyek döntőn kihatnak testi, szellemi és erkölcsi erejükre. Isten lakóhelyet adott nektek, hogy vigyázzatok rá, tartsátok meg a legjobb állapotban, az ő szolgálatára és dicsőségére. Testetek nem a ti tulajdonotok. (2Bizonyságtételek 352)
(Ígéret és remény szavai)
Bűnbánat és eltökélt erőfeszítés szükséges. Akik megrontják testüket, nem örvendezhetnek Isten kedvezésének, míg őszintén bűnbánatot nem tartanak, teljesen meg nem javulnak, s Isten félelmében nem tökéletesítik megszentelődésüket. (Fölhívás anyákhoz 26)
A gonosz, undorító szokások művelői számára az az egyedüli remény, hogy örökre elhagyják azokat, ha értékelik egészségüket itt, és üdvösségüket a túlvilágon. Ahol hosszabb ideig belemerültek e kielégülésekbe, eltökélt szándékot követel ellenállni a kísértésnek, és viszszautasítani a romlott kielégülést. (Fölhívás anyákhoz 27)
Tartsd féken képzeletedet. A képzeletet kifejezetten és következetesen ellenőrizni kell, hogyha a szenvedélyeket és hajlandóságokat alá akarjuk vetni az értelemnek, lelkiismeretnek és jellemnek. (2Bizonyságtételek 562)
Isten akaratának alávetve. Akinek van fogalma, mit foglal magában kereszténynek lenni, tudja, hogy Krisztus követői kötelezettség alatt állnak, hogy szenvedélyeiket, indulataikat, testi és szellemi képességeiket tökéletesen alávessék Uruk akaratának. Akiket szenvedélyeik uralnak, nem lehetnek Krisztus követői. Túl odaadók mesterük szolgálatában, minden bűn eredője iránt, hogy elhagyják romlott szokásaikat, és Krisztust szolgálják (Gyermekvezetés 4456)
A gondolatok a döntő tényező. A szennyes gondolatok szennyes tettekre vezetnek. Ha Krisztusról elmélkednek, gondolataik távol állnak majd mindattól, ami tisztátalan tettekre vezet. Ha magasztos tárgyak körül forog, megerősödik a gondolkodásuk. Ha szent és tiszta vágányokra szoktatják, egészséges, életerős lesz. Ha lelki dolgokról való elmélkedésre neveljük magunkat, akkor magától értetődőn is arra fordul. De a gondolkodás mennyei dolgok iránti vonzódását csakis az Istenbe vetett hit gyakorlásával érhetjük el, és ha komolyan, alázatosan őrá támaszkodunk az erőért és kegyelemért, mely bármely vészhelyzetben elégséges lesz. (2Bizonyságtételek 408)
A képzelődés bűne. Isten felelősnek tart gondolataidért. Ha hiú ábrándozásba merülsz, ha megtűröd, hogy gondolataid tisztátalan tárgyakon legeljenek, Isten előtt bizonyos fokig ugyanolyan bűnös vagy, mintha el is követted volna, amire gondolsz. Csak az alkalom hiánya tart vissza az elkövetéstől. (2Bizonyságtételek 561)
Ellenőrizd gondolataidat. Uralkodj gondolataidon. Nem könnyű föladat ez, s nem is sikerül hatalmas, sőt súlyos erőfeszítés nélkül. …
Isten nemcsak azt várja el, hogy gondolataidon uralkodj, hanem hogy szenvedélyeiden és szerelmes érzelmeiden is. Üdvösséged függ attól, kormányozni tudode magadat e dolgokban. A szenvedély és a szerelem erős érzések. Ha rosszul alkalmazod, ha helytelen okok váltják ki, ha érdemtelenre pazarolod, hatalmasan siettetik romlásodat, hogy nyomorult roncsul hagyjon hátra, Isten és reménység nélkül. (2Bizonyságtételek 561)
Melengetett gondolatok szokássá válnak. A melengetett szenynyes gondolatok szokássá válnak, s a lélek kiég és beszennyeződik. Kövess el egyszer helytelen tettet, s olyan foltot ejtettél, melyet csakis Krisztus vére gyógyíthat ki. S ha nem fordulunk el szilárdan, határozottan a szokástól, a lélek megromlik, s a szennyes forrásból folyó patakok másokat is megfertőznek. (Mennyei helyeken 197)
Helyesen ellenőrzött gondolatok. Tulajdonítsunk nagy értéket a gondolatok helyes ellenőrzésének, mert előkészíti az értelmet és lelket, hogy a Mesterrel egyetértésben fáradozzék. Földi békénkhöz és boldogságunkhoz szükséges, hogy gondolataink Krisztusra irányuljanak. Amint az ember gondolkodik, olyan is. Erkölcsi tisztaságunk emelkedése a helyes gondolatoktól és tettektől függ…
A gonosz gondolatok elpusztítják a lelket. Másrészt Isten megtérítő hatalma megváltoztatja a szívet, finomítja és tisztítja a gondolatokat. Hacsak eltökélt erőfeszítést nem teszünk, hogy Krisztusra össz pontosuljanak gondolataink, a kegyelem nem tud megjelenni életünkben. Az értelemnek részt kell venni a lelki hadviselésben. Minden gondolatot vessünk a Krisztus iránti engedelmesség fogságába. Minden szokást hozzunk Isten ellenőrzése alá.
Éljünk mindenkor a tiszta gondolatok nemesítő hatalmának s a gonosz gondolatok romboló hatásának tudatában. Rögzítsük gondolatainkat szent dolgokra; legyenek tiszták és igazak, mert a lélek egyedüli biztonsága a helyes gondolkodás. Használjunk ki minden Istentől kezünk ügyébe helyezett eszközt gondolataink kormányzására s művelésére. Hozzuk összhangra gondolatainkat Isten gondolataival. Igazsága meg fog szentelni bennünket, testünket, lelkünket, szellemünket, s képesít fölülemelkednünk a kísértéseken. (Mennyei helyeken 164)
Étrend fontos tényező. Lehetetlen túl gyakran emlegetni, hogy ami a gyomorba megy, nem csak a testre, de végső soron az értelemreis kihat. A durva és élénkítő ételek lázassá teszik a vért, fölizgatják az idegrendszert s eltompítják az erkölcsi érzékeket, úgyhogy az érzéki ösztönök legyőzik az ésszerűsséget és lelkiismeretet. A mértéktelenül táplálkozók számára nehéz, és gyakran jóformán lehetetlen türelmet és önuralmat gyakorolni. (Gyermeknevelés 461)
A hús fölizgatja és erősíti az alantas szenvedélyeket. Ne tálaljunk gyermekeink elé húsételeket. Mert odahat, hogy fölizgassa és erősítse bennük az alantas szenvedélyeket, és tompítsa az erkölcsi erőt. Gabonafélék és gyümölcsök, zsír és olajmentesen, és a lehető legtermészetesebb állapotban készítve el – ez legyen a táplálék azok asztalán, akik állítják, hogy a mennyek országába készülnek. Minél kevésbé izgató az étrend, annál könnyebb uralkodni a szenvedélyeken. Ne az ínyencség kielégítése legyen a főszempont, hanem a testi, szellemi és erkölcsi erőnlét. (2Bizonyságtételek 352)
Öljük meg a kísértést. Az alantas szenvedélyek székhelye a test, és a test által működnek. A test, testi, érzéki kívánság magában foglalja az alantas, romlott természetet. A test magában mégsem cselekedhet Isten akaratával ellentétben. Az Úr ránk parancsolt, hogy feszítsük meg a testet annak kívánságaival és hajlamaival együtt. Miként érhetjük ezt el? Fájdalmat okozzunk talán a testnek? Nem; hanem öljük meg a bűnre csábító kísértést.
Vessük ki a romlott gondolatokat. Hajtsunk minden gondolatot Jézus fogságába. Vessük alá az állati tulajdonságokat a lélek magasabb erőinek. Isten szeretete uralkodjék legfőbbként. Foglalja Krisztus el a meg nem osztott trónt. Tekintsük testünket az Úr megváltott tulajdonának. Testünk tagjai váljanak az igazságosság, a szentség eszközeivé. (Adventista otthon 1278)
Tisztátalan sugallatok helyett tiszta gondolatokat. Az értelemnek föltétlen tiszta és szent dolgokról kell elmélkedni. A tisztátalan sugallatokat azonnal utasítsuk el. Helyettük tiszta, emelkedett gondolatokat, szent elmélkedést tartsunk fönn, így jutva el Isten jobban és jobban megismerésére – a mennyei dolgokon való elmélkedés által. Isten egyszerű eszközei állnak minden egyéni eset rendelkezésére, hogy elégségesen biztosítsa a csodálatos célt, a lélek üdvösségét.
Tökéld el, hogy magas és szent mértéket ütsz meg. Tűzd magasra a célt; cselekedj komoly szándékkal, szívósan, kitartóan, mint Dániel. Akkor az ellenség semmilyen tette se akadályozhatja javulásodat. A kényelmetlenségek, változások, aggodalmak ellenére egyre előre haladhatsz szellemi élénkség s erkölcsi erő terén. (Mennyei helyek 197)
Ne teremts veszélyes helyzetet. Minden szentségtelen szenvedélyt a megszentelt értelem ellenőrzése alatt kell tartani minden vészhelyzetben, az Istentől bőven nyerhető kegyelem által. De ne keressük a veszélyes helyzetet, ne tegyünk önkéntes lépéseket oda, ahol csábítás támadna meg, vagy a legkisebb okot adnánk másoknak, hogy helytelenségben bűnösnek véljenek. (1891, 18. levél)
Maradj távol a szakadék szélétől. Ne kísérletezz, hogy milyen közel tudsz járni a szakadék széléhez, halálra zúzódás nélkül. Kerüld el a veszély megközelítését. A lélek üdvével nem lehet játszani. Jellemed a tőkéd. Gondozd, mintha arany kincs lenne. Mindenkor szilárdan ápold az erkölcsi tisztaságot, önbecslést, erős ellenállást.…
Senki se képzelje, hogy Isten segítsége nélkül győzni tud. A benső élet erejére, határozottságra van szükséged, hogy kifejlődjék benned. Akkor megtermed az istenfélelem gyümölcsét, s erősen utálni fogod a gonoszságot. Szüntelen törekedj eltávolodni a földiességtől, tartalmatlan beszélgetéstől, közönségességtől s minden érzékiségtől. Célod legyen a lélek nemessége, a tiszta, szeplőtlen jellem. Oly tisztán tarthatod nevedet, hogy hazudozás nélkül nem mondhatnak rád becstelenséget, gonoszságot, hanem mindenki jónak és tisztának fogja tisztelni. S be lehetsz írva a Bárány könyvébe. (Nagy orvos 1344)
Sátán vagy Krisztus ellenőriz. Mikor az értelem nem áll közvetlenül Isten Lelkének ellenőrzése alatt, Sátán kedvére alakíthatja a jellemet. S ésszerűsége, összes általa ellenőrzött képessége, érzékivé válik. Sátán teljesen szemben áll Isten tetszésével, nézeteivel, előszereteteivel; azzal, amit Isten kedvel vagy helytelenít, a dolgok és tevékenységek választásával. Nem vágysz arra, nem örülsz annak, nem elégít ki az, amit Isten szeret és jóváhagy, hanem azoknak örvendezel, amiket Isten megvet….
Ha Krisztus lakozik szívünkben, ő lesz minden gondolatunkban. Legmélyebb elmélkedésünk vele, szeretetével, tisztaságával foglalkozik. Ő akarja megtölteni az értelem kamráit. Szeretetünk őrá fog összpontosulni. Minden reményünk és várakozásunk hozzá fog fűződni. Az életet, melyet most élünk, az Isten Fiába vetett hit által éljük, várván várva és szeretve megjelenését; ez lesz a lélek legfőbb öröme. Ő lesz örvendezésünk koronája. (Mennyei helyeken 163)
Élethosszig tartó éberség. Amíg az élet tart, mindig lesznek, akik eltávoznak Istentől. Sátán úgy alakítja körülményeinket, hogy ha Isten ereje nem őriz, szinte észrevétlenül aláássák lelkünk védőképességét. Minden lépésnél kérdezzük meg: „Eze az Úrnak útja?” Amíg életünk tart, céltudatosan, szilárd elhatározással őrködjünk érzelmeinken és szenvedélyeinken. Pillanatig sem lehetünk biztonságban; csak ha Istenre bízzuk magunkat, s életünk Krisztusban lesz elrejtve. Éberség és ima őrzi meg tisztaságunkat. (Királyok és próféták 5556)
Isten népet készít elő. Isten népének nem csupán ismerni, gyakorolni is kell az Úr akaratát. Sokak ki lesznek gyomlálva az igazságból, mert nem szentelődnek meg általa. Az igazságot hozzuk be a szívbe,szenteljük és tisztítsuk meg minden földiességtől és érzékiségtől a legmagánabb életben. A lélek templomát föltétlen tisztítsuk meg. Minden titkos tett Isten és a szent angyalok jelenlétében történik, hiszen minden nyitva áll előtte. Előle semmi el nem rejthető…
Isten népet tisztogat, hogy tiszta kézzel és szívvel álljanak előtte az ítéleten. A mértéket magasra kell emelni, s a képzeletet megtisztítani. Adjuk föl az elaljasító szokásokhoz tapadó szeretetünket. Emeljük lelkünket tiszta gondolatokra, ártatlan cselekedetekre. Aki el akarja viselni a ránk váró próbákat és vizsgákat, aki helyt akar állni bennük, azok az isteni természet részesei lesznek, miután elmenekültek – nem részt vettek benne – a romlottság elől, mely a bűnös kívánságok által uralkodik a világon. (Advent szemle és szombat hírnök 1887, máj. 24)